Kunst-Hop 1 i Odsherred
I Kunst-Hop 1 for de yngste inviteres børnene med i dansens magiske univers.
Kunst- Hoppene består af tre danselaboratorier med danser Georgia Kapodistria eller Jon Hoff fra Kinéo 37. Du kan finde info om Kinéo 37 her og læse mere om danser Georgia her.
Indhold
Verdens mindste levende bibliotek
At læse en bog, fordybe sig i en fortælling, blive underhold af billedernes farver og linjer er en del af børnenes hverdag. Man læser og fordyber sig i en bogs fortælling og sanselighed alene og sammen med andre.
Det er vores udgangspunkt i skabelsen af ‘Verdens mindste levende bibliotek’. Bøgerne bliver en åbning til forskelligartede levende danserejser, hvor danserne tager børnene med igennem livlige motoriske lege, sansepirrende øjeblikke og fantasifulde landskaber.
Børnenes fantasi og indlevelsesevne har indflydelse på rejsen – de er med til at forme historien; for danserne møder børnene der hvor de er og bliver inspireret af deres input i lige så høj grad som børnene bliver inspireret af danserne.
Vores bøger ligner ikke dem man ellers finder i vuggestuen eller legestuen. De har huller, kan folde sig ud, de gemmer på hemmeligheder og overrasker.
Strukturen på de tre dansebesøg er ens bygget op. Vi arbejder med gentagelser, små ændringer og justeringer i forhold til gruppen og bygger danserejsen stille og roligt op med både øjeblikke med høj og lav arousal.
Børnene oplever de tre dansebesøg på deres præmisser. De må gerne røre og føle de scenografiske elementer, som danserne har med og de kan bevæge sig ind og ud af legende.
Da børnenes aldersgruppe spænder fra omkring 7 måneder til næsten 3 år, vil vi med lige fokus på både koreografi og scenografi skabe de bedste forudsætninger for børnenes mulighed for at deltage.
Kinéo 37 står bag udvikling og afvikling af Kunst Hop 1 i Odsherred Kommune, og har fokus på dans som scenekunst for alle aldersgrupper i kommunen.
Du kan finde info om foreningen Kinéo 37 her og læse mere om Georgia her.
Forberedende pædagogworkshop
For at styrke samarbejdet mellem det pædagogiske personale og danserne skal alle involverede pædagoger deltage i en tre timers forberedende workshop, hvor dele af forløbet gennemgås. De deltagende pædagoger kommer selv til at afprøve nogle af de kunstneriske øvelser fra forløbet, så de kan hjælpe og understøtte undervejs.
Den forberedende Workshop
Tid: følger
Sted: følger
Workshoppen er udover forberedelse til dagene med kunstner også inspiration til, hvordan man selv kan arbejde med kreative processer og understøtte den pædagogiske praksis med dans og bevægelse. De tre danselaboratorier ude i dagtilbuddene skal tilsammen give det pædagogiske personale mod og lyst til at integrere dansen i dagtilbuddets hverdagspraksis.
Tidsplan 2025/26
2025
Legegruppe Nord 1
Lokation: Legestuen i Nykøbing
1. besøg: 1. oktober, 09:30-11:00
2. besøg: 8. oktober, 09:30-11:00
3. besøg: 22. oktober, 09:30-11:00
Legegruppe Nord 2
Lokation: Legestuen i Nykøbing
1. besøg: 2. oktober, 09:30-11:00
2. besøg: 9. oktober, 09:30-11:00
3. besøg: 23. oktober, 09:30-11:00
Legegruppe Nord 3
Lokation: Legestuen i Nykøbing
1. besøg: 3. oktober, 09:30-11:00
2. besøg: 10. oktober, 09:30-11:00
3. besøg: 24. oktober, 09:30-11:00
Legegruppe Nord 4
Lokation: Legestuen i Nykøbing
1. besøg: 6. oktober, 09:30-11:00
2. besøg: 20. oktober, 09:30-11:00
3. besøg: 27. oktober, 09:30-11:00
Legegruppe Nord 5
Lokation: Legestuen i Nykøbing
1. besøg: 7. oktober, 09:30-11:00
2. besøg: 21. oktober, 09:30-11:00
3. besøg: 28. oktober, 09:30-11:00
Syrenhuset
Lokation: I institutionen
1. besøg: 29. oktober, 09:30-11:00
2. besøg: 5. november, 09:30-11:00
3. besøg: 12. november, 09:30-11:00
Raketten
Lokation: I institutionen
1. besøg: 30. oktober, 09:30-11:00
2. besøg: 6. november, 09:30-11:00
3. besøg: 13. november, 09:30-11:00
Højby Børnehus
Lokation: I institutionen
1. besøg: 31. oktober, 09:30-11:00
2. besøg: 7. november, 09:30-11:00
3. besøg: 14. november, 09:30-11:00
Legegruppe Syd 1
Lokation: Legestuen i Hørve
1. besøg: 10. november, 09:30-11:00
2. besøg: 17. november, 09:30-11:00
3. besøg: 24. november, 09:30-11:00
Legegruppe Syd 2
Lokation: Legestuen i Hørve
1. besøg: 11. november, 09:30-11:00
2. besøg: 18. november, 09:30-11:00
3. besøg: 25. november, 09:30-11:00
Legegruppe Syd 3
Lokation: Legestuen i Hørve
1. besøg: 12. november, 09:30-11:00
2. besøg: 19. november, 09:30-11:00
3. besøg: 26. november, 09:30-11:00
Legegruppe Syd 4
Lokation: Legestuen i Hørve
1. besøg: 13. november, 09:30-11:00
2. besøg: 20. november, 09:30-11:00
3. besøg: 27. november, 09:30-11:00
Odden Børnehave
Lokation: I institutionen
1. besøg: 18. november, 09:30-11:00
2. besøg: 25. november, 09:30-11:00
3. besøg: 2. december, 09:30-11:00
Regnbuen
Lokation: I institutionen
1. besøg: 19. november, 08:30-11:00
2. besøg: 26. november, 08:30-11:00
3. besøg: 2. december, 08:30-11:00
2026
Moselinden
Lokation: I institutionen
1. besøg: 26. januar, 08:30-11:00
2. besøg: 2. februar, 08:30-11:00
3. besøg: 16. februar, 08:30-11:00
Spil’Open
Lokation: I institutionen
1. besøg: 22. januar, 08:30-11:00
2. besøg: 3. februar, 08:30-11:00
3. besøg: 17. februar, 08:30-11:00
Børnhuset Fårevejle Blomsterhaven
Lokation: I institutionen
1. besøg: 28. januar, 08:30-11:00
2. besøg: 4. februar, 08:30-11:00
3. besøg: 18. februar, 08:30-11:00
Bevægelseshaven
Lokation: I institutionen
1. besøg: 29. januar, 08:30-11:00
2. besøg: 5. februar, 08:30-11:00
3. besøg: 19. februar, 08:30-11:00
Private Børnepassere: Marianne og Ellingehuset
Lokation:
1. besøg: 30. januar, 09:30-11:00
2. besøg: 6. februar, 09:30-11:00
3. besøg: 20. februar, 09:30-11:00
Private Børnepassere: Terese og Helle/Anja
Lokation:
1. besøg: 28. april, 09:30-11:00
2. besøg: 5. maj, 09:30-11:00
3. besøg: 12. maj, 09:30-11:00
Legegruppe Midt 1
Lokation: Legestuen i Grevinge
1. besøg: 8. juni, 09:30-11:00
2. besøg: 15. juni, 09:30-11:00
3. besøg: 22. juni, 09:30-11:00
Legegruppe Midt 2
Lokation: Legestuen i Grevinge
1. besøg: 9. juni, 09:30-11:00
2. besøg: 16. juni, 09:30-11:00
3. besøg: 23. juni, 09:30-11:00
Legegruppe Midt 3
Lokation: Legestuen i Grevinge
1. besøg: 10. juni, 09:30-11:00
2. besøg: 17. juni, 09:30-11:00
3. besøg: 24. juni, 09:30-11:00
Legegruppe Midt 4
Lokation: Legestuen i Grevinge
1. besøg: 11. juni, 09:30-11:00
2. besøg: 18. juni, 09:30-11:00
3. besøg: 25. juni, 09:30-11:00
Legegruppe Midt 5
Lokation: Legestuen i Grevinge
1. besøg: 12. juni, 09:30-11:00
2. besøg: 19. juni, 09:30-11:00
3. besøg: 26. juni, 09:30-11:00
Evaluering
Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.
I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene er med til at styrke elevernes kreativitet, og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.
Klik her for at komme til evalueringen
Læringsmål
Hvert enkelt KUNST- HOP er udviklet, så det understøtter pædagogiske mål inden for et eller flere læreplanstemaer i Den styrkede pædagogiske læreplan.
Danseforløbet har som pædagogisk mål, at barnet:
– får en sanselig oplevelse med afsæt i forestillingens tematik
– selv prøver kræfter med at bevæge sin krop gennem dans
– oplever selv at være del af en danseforestilling
– udvikler egen kropsforståelse og får styrket motorikken
Læringsmålene understøtter disse pædagogiske mål for læreplanstemaerne:
Kultur, æstetik og fællesskab
Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier.
Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.
Kommunikation og sprog:
– Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.
– Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber.
Krop, sanser og bevægelse:
– Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornemmelser, kroppens funktioner, sanser og forskellige former for bevægelse.