
Kunst-Hop 1 i Kalundborg
I kunst-hoppet for de yngste inviteres børnene med ud scenekunstens magiske univers med dansen som omdrejningspunkt. De vil enten møde danseren Jon Hoff eller dansere fra Tiny Danser.
Indhold
Hjem og ud igen – en danserejse med krop og sanser med Jon Hoff
Klik her og læs mere om forløbet med Jon
Forløbet: I Kunsthop 1 forløbet for de allermindste, vil dagpleje og vuggestuebørn og pædagoger sammen med danseunderviser Jon Hoff, udforske spændingen og glæden ved at være på vej et sted hen, finde frem, bygge et hjem/en hule/en oase og så tage videre igen.
Indhold: Danserejsen starter med at vi sammen bevæger os hen mod det sted vi vil bygge. Igennem fantasilege, billeder og simple redskaber, inviteres børnene til at opleve deres bevægeglæde og nysgerrighed når vi sammen finder de ting vi allerbedst kan lide til vores nye hjem. Det kan være en seng til at hoppe i, en stol at klatre på eller et varmt tæppe at putte sig under. Også vores kroppe kan blive til borde, stole, dukker og biler og det kræver ikke en forståelse for hvad objektet er, for at kunne glædes over de former og figurer kroppen kan fremstille.
Vi bygger et midlertidigt hjem sammen og udforsker hvordan vi kan bevæge os i det. Vi mærker en blød sofa, dufter til en gryde med varm suppe og høre støvsugeren brøle. Vi prøver også at se om vi kan møblere om på den måde hvormed vores krop er sat sammen på, og flytte hænderne ned på fødderne, øjnene på albuerne eller næsen ned på maven.
Til slut deler vi oplevelsen af at rode det hele til, kaste med puder og vælte væggene i det hus vi lige har bygget, og så er vi på vejen igen. Indtil næste gang… Rejsen vil have elementer af høj og lav arousal, og der vil være mulighed for at kunne trække sig ind og ud af de forskellige øvelser og lege alt efter hvad den enkeltes formåen, koncentration og humør kan holde til. Du kan se mere om Jon her.
Forberedende pædagogworkshop med Jon
For at styrke samarbejdet mellem det pædagogiske personale og danserne skal alle involverede pædagoger deltage i en forberedende workshop, hvor dele af forløbet gennemgås. De deltagende pædagoger kommer selv til at afprøve nogle af de kunstneriske øvelser fra forløbet, så de kan hjælpe og understøtte undervejs.
Workshoppen er udover forberedelse til dagene med danserne også inspiration til, hvordan man selv kan arbejde med kreative og processer og understøtte den pædagogiske praksis med dans og bevægelse.
Den forberedende pædagogworkshop med Jon:
Tid: torsdag d. 14. aug. Kl. 13-16
Sted: Musisk Skole, Skovbynet 55, Kalundborg
Den interaktive danseforestilling GRO – Tiny Dancer
Klik her og læs mere om forløbet med Tiny Dancer
I kunst-hoppet for de yngste inviteres børnene fra 0-2 år med ud scenekunstens magiske univers i den interaktive danseforestilling GRO. Her danser danserne for og med børnene.
GRO er en interaktiv danseforestilling om at vokse, om det forunderlige og helt særlige ved at gro, for de yngste børn (1- 5 år) og deres forældre. Kunstnerne trækker på den antroprocæne epoke, og hvordan de med den mindste målgruppe, kan skabe fælles opmærksomhed på, hvad der forbinder os – med os selv, hinanden og ikke mindst med naturen. Hvad er vores rødder? Og hvordan gror vi – sammen?
Tiny Dancer glæder sig meget til samarbejdet med KUMULT og dagtilbuddene.
Tiny Dancer
Tiny Dancer laver scenekunst for børn og unge, hvor den performative tilstedeværelse er indgangen til en fælles oplevelse.
Vi skaber sanselige universer, hvor der er fokus på en kropslig og pædagogisk tilgang.
Vi producerer og præsenterer værker der ofte bliver til i tværkunstneriske samarbejder.
Vores koreografiske interesse finder vi i det deltagerinddragende og performative arbejde. Nogle tilbagevendende temaer i arbejdet handler om fællesskaber og empati.
Med et centralt fokus på relationen mellem performer og publikum, bliver det interaktive rum og deltagernes oplevelse det centrale.
Alle børn møder Tiny Dancer to gange, 1 gang i institutioner og en gang til forestillingen GRO i lokalområdet.
Performere: Mette Møller Overgaard & Liva Møller Overgaard
Tekstil og scenografi: Cæcilie Vengberg
Kunstnerisk sparring: Thomas Eisenhart
Gro skabes i co-produktion med Aaben Dans.
Inden forestillingen får børnene besøg af én eller to dansere fra Tiny Dancer, som med afsæt i den interaktive danseforestilling skaber sjove og spændende danserejser rundt omkring i institutionen. Børnene får her mulighed for at prøve kreative, sanselige bevægelseslege, der udfordrer motorikken, pirrer nysgerrigheden og stimulerer sanserne.
Læs mere om danser Mette Overgaard her.
Forberedende pædagogworkshop med Tiny Dancer
For at styrke samarbejdet mellem det pædagogiske personale og danserne skal alle involverede pædagoger deltage i en forberedende workshop, hvor dele af forløbet gennemgås. De deltagende pædagoger kommer selv til at afprøve nogle af de kunstneriske øvelser fra forløbet, så de kan hjælpe og understøtte undervejs.
Workshoppen er udover forberedelse til dagene med danserne også inspiration til, hvordan man selv kan arbejde med kreative og processer og understøtte den pædagogiske praksis med dans og bevægelse.
Den forberedende pædagogworkshop med Tiny Dancer:
Tid: tirsdag d. 28. okt. Kl. 14-17
Sted: Ubby bibliotek og forsamlingshus, salen Hovedgaden 19, 4490 Jerslev sj.
2025 -2026 med Jon Hoff
Eventyrhuset
Hold 1 (kl. 8.30) og Hold 2 (kl. 10.00)
D. 8.9., 15.9., 6.10., 20.10., 27.10., 03.11.
Aktivarius
Hold 1 (kl. 8.30) og Hold 2 (kl. 10.00)
D. 9.9., 16.9., 7.10., 21.10., 28.10., 04.11.
Børnehuset Regnbuen
Hold 1 (kl. 8.30) og Hold 2 (kl. 10.00)
D. 10.9., 17.9., 8.10., 22.10., 29.10., 05.11.
Børnehuset Engen
Hold 1 (kl. 8.30) og Hold 2 (kl. 10.00)
D. 11.9., 2.10., 9.10., 23.10., 30.10., 06.11.
Vuggestuen Labyrinten
Hold 1 (kl. 8.30) og Hold 2 (kl. 10.00)
D. 12.9., 3.10., 10.10., 24.10., 31.10., 07.11.
Børnehuset Østgaarden
Hold 1 (kl. 8.30) og Hold 2 (kl. 10.00)
D. 10.11., 17.11., 24.11., 01.12., 08.12., 16.02.
Børnehuset Buldervang
Hold 1 (kl. 8.30) og Hold 2 (kl. 10.00)
D. 11.11., 18.11., 25.11., 02.12., 09.12., 18.02.
Vuggestuen Spiren
Hold 1 (kl. 8.30) og Hold 2 (kl. 10.00)
D. 12.11., 19.11., 26.11., 03.12., 10.12., 18.12.
Vuggestuen Toppen
Hold 1 (kl. 8.30) og Hold 2 (kl. 10.00)
D. 13.11., 20.11., 27.11., 04.12., 11.12., 19.12.
Hold 3 (kl. 8.30):
D. 14.11., 21.11., 28.11., 05.12., 12.12., 20.02.
Børnehuset Kløvergården
Hold 1 (kl. 10.00):
D. 14.11., 21.11., 28.11., 05.12., 12.12., 20.02.
Dagplejegrupper med Jon Hoff
Dagplejen, område NORD: Kalundborg gruppe 1 (kl. 9.30)
D. 18.08.2025, 26.01., 02.02., 23.02., 27.05., 01.06.
Dagplejen, område NORD: Kalundborg gruppe 2 (kl. 9.30)
28.08., 28.01., 04.02., 25.02., 28.05., 03.06.
Dagplejen, område NORD: Kalundborg gruppe 3 (kl. 9.30)
D. 26.08.2025, 29.01., 05.02., 26.02., 29.05., 04.06.
Dagplejen SYD, Ubby, gruppe 1 (kl. 9.30)
D. 27.08.2025, 30.01., 06.02., 27.02., 06.03., 05.06.
Dagplejen SYD, Ubby, gruppe 2 (kl. 9.30)
D. 04.03., 22.04., 13.05., 22.05., 10.06., 17.06.
2025 – 2026 med Tiny Dancer
Praktisk: De første besøg foregår i institutionerne eller i fælles legestue for dagplejere fra kl. 9-11. Ankomst og tjek ind er fra kl. 8.30
Sæby fribørnehave
Besøg d. 13.11 fra kl. 9-11
Forestilling: 12.01 kl. 9.15 i Gørlev hallen
Hobitten vuggestue
Besøg d. 02.12 fra kl. 9-11
Forestilling: 20.01. kl. 9.15 i Gørlev hallen
Friluftsgården
Besøg d. 05.12 fra kl. 9-11
Forestilling: 14.01. kl. 9.15 i Gørlev hallen
Børnehuset Kr. Helsinge
Besøg d. 05.12 fra kl. 9-11
Forestilling: 15.01. kl. 9.15 i Gørlev hallen
Krudthuset , Gruppe 1 & 2
Besøg d. 05.12 fra kl. 9-11
Forestilling: 20.02. kl. 10.15 i Gørlev hallen, Gym.
Hobitten,
Gruppe 1
Besøg d. 08.12 fra kl. 9-11
Forestilling: 20.01. kl. 09.15 i Gørlev hallen, Gym.
Gruppe 2
Besøg d. 11.12 fra kl. 9-11
Forestilling: 20.01. kl. 09.15 i Gørlev hallen, Gym.
Høng børneunivers
Besøg d. 08.12 fra kl. 9-11
Forestilling: 19.01. kl. 09.15 i Kultursalen
Troldebo
Besøg d. 04.12 fra kl. 9-11
Forestilling: 16.01. kl. 09.15 i Ubby forsamlingshus
Mælkebøtten
Besøg d. 04.12 fra kl. 9-11
Forestilling: 16.01. kl. 09.15 i Ubby forsamlingshus
Børnehuset Svebølle
Besøg d. 01.12 fra kl. 9-11
Forestilling: 21.01. kl. 10.15 i Svebølle hallen, gym
Lærkereden
Besøg d. 03.12 fra kl. 9-11
Forestilling: 23.01. kl. 10.15 i Røsnæs hallen, gym
Dagplejegrupper med Tiny Dancer
Praktisk: De første besøg foregår i institutionerne eller i fælles legestue for dagplejere fra kl. 9-11. Ankomst og tjek ind er fra kl. 8.30
Dagpleje Høng gr. 1
Besøg d. 13.11 fra kl. 9-11
Forestilling: 19.01. kl. 09.15 i Kultursalen
Dagplejen Svebølle gruppe 1 & 2
Besøg d. 01.12 fra kl. 9-11
Forestilling: 21.01. kl. 09.15 i Svebølle hallen, gymnastiksal
Dagplejen Høng gruppe 2
Besøg d. 09.12 fra kl. 9-11
Forestilling: 19.01. kl. 09.15 i Kultursalen
Dagplejen Høng gruppe 3
Besøg d. 09.12 fra kl. 9-11
Forestilling: 19.01. kl. 10.15 i Kultursalen
Dagplejen Høng gruppe 4 & 5
Besøg d. 10.12 fra kl. 9-11
Forestilling: 19.01. kl. 09.15 i Kultursalen
Dagplejen Rørby
Besøg d. 12.12 fra kl. 9-11
Forestilling: 01.12. kl. 09.15 (lokation TBA)
Dagplejen Snertinge
Besøg d. 02.12 fra kl. 9-11
Forestilling: 13.01. kl. 09.15, Vesterlunden
Dagplejen KLB, Røsnæs gr. 1
Besøg d. 03.12 fra kl. 9-11
Forestilling: 21.01. kl. 09.15, Røsnæs hallen, Gym.
Dagplejen KLB, Røsnæs gr. 2
Besøg d. 12.12 fra kl. 9-11
Forestilling: 21.01. kl. 09.15, Røsnæs hallen, Gym.
Evaluering
Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.
I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene er med til at styrke elevernes kreativitet, og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.
Klik her for at komme til evalueringen
Læringsmål
Hvert enkelt KUNST- HOP er udviklet, så det understøtter pædagogiske mål inden for et eller flere læreplanstemaer i Den styrkede pædagogiske læreplan.
Danseforløbet har som pædagogisk mål, at barnet:
- selv prøver kræfter med at bevæge sin krop gennem dans
- oplever selv at være del af en danseforestilling
- udvikler egen kropsforståelse og får styrket motorikken
Læringsmålene understøtter disse pædagogiske mål for læreplanstemaerne:
Kultur, æstetik og fællesskab
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.
Kommunikation og sprog
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber.
Krop, sanser og bevægelse
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornemmelser, kroppens funktioner, sanser og forskellige former for bevægelse