
Musikskab i Lejre 25/26
I Musikskab kommer Anders Bo Eriksen Fra Lejre Musikskole ud til alle 3. klasser i Lejre kommune og arbejdermed forløbet “Jagten på den musikalske oplevelse”.
Det er 2 lektioner 4 gange med en uges mellemrum. I alt 8 lektioner.
Indhold
I forløbet: “Jagten på den musikalske oplevelser kommer eleverne til at være kreative og skabende med lyd og bevægelse.
1. ramme: Ritualer og Dans (2 lektioner)
Den første ramme er handler om ritualer og dans. Eleverne skal sammen med hinanden og Anders opfinde nye danse, bevægelser og ritualer, som understøttes af lyd. Forløbet noteres med grafisk notation.
2. ramme: Melodiske Motiver (2 lektioner)
Vi tager udgangspunkt i et billede, som vi finder inspiration i og hvad det kan associere til. Først filosoferer Anders ud fra billedet med eleverne om, hvordan verden påvirker vores tanker og hvordan vi påvirker vores verden. Herefter skal eleverne lave små rytmiske og melodiske motiver ud fra detaljer i billedet. Eleverne kan arbejde med eller uden tekst, men vil blive opmuntret til at bruge stemmen. Forløbet noteres med grafisk notation.
3. ramme: Melodiske motiver og harmonier (2 lektioner)
I 3.lektion arbejder vi videre med idéer og materiale fra 2. ramme, men med mere fokus på form og harmoni, udvikling og virkemidler. Forløbet noteres med grafisk notation.
4. ramme: Timing, stemning og lydeffekter (2 lektioner)
Her tages udgangspunkt i det levende billede. Vi skal arbejde med lydeffekter, timing og stemning til en tegnefilm. Eleverne skal opfinde deres eget partitur (grafisk notation) og finde frem til en måde, hvorpå de kan skabe egne partiturer, der kan bruges til filmen. Vi afslutter med at fremføre musikken for hinanden, mens filmklippet vises.
Musikken til filmen noteres med grafisk notation.
Forberedende workshop
For at styrke samarbejdet mellem musiklærer og musikunderviserne fra Lejre Musik- og Billedskole skal alle involverede lærere deltage i en tre timers lærerworkshop, hvor dele af forløbet gennemgås. De deltagende lærere kommer selv til at afprøve nogle af de musiske øvelser fra forløbet, så de kan hjælpe og understøtte undervejs i musikforløbet.
Workshoppen er udover forberedelse til musikforløbet også inspiration til, hvordan man som lærer selv kan arbejde med kreative læringsprocesser med udgangspunkt i musikken.
Til lærerworkshoppen vil Anders komme omkring alle 4 rammer i musikforløbet (se indhold ovenfor) mhp. notation og fremførelse samt skabe et rum til en åben snak om meningen med musikundervisning.
Den forberedende workshop:
Tid: d. 6/8-25 kl. 8.30-11.30
Sted: Hvalsø Kulturhus, Skolevej 12, 4330 Hvalsø
Tidsplan skoleåret 25/26
2025
Bramsnæsvigskolen
3.a.: 1. og 2. lektion torsdage på datoerne 21/8, 28/8, 4/9 og 11/9
3.b. 3. og 4. lektion torsdage på datoerne 21/8, 28/8, 4/9 og 11/9
Hvalsø skole
3.a.: 1. og 2. lektion onsdage på datoerne 20/8, 27/8, 3/9 og 17/9
3.b.: 3. og 4. lektion onsdage på datoerne 20/8, 27/8, 3/9 og 17/9
3.c. 1. og 2. lektion onsdage på datoerne 24/9, 1/10 (A er syg 1/10), 8/10 og 29/10
(det er muligt at være i Kultursalen og i rytmiklokalet d. 29/10)
3.d. 3. og 4. lektion onsdage på datoerne 24/9, 1/10 (A er syg 1/10), 8/10 og 29/10
(det er muligt at være i Kultursalen og i rytmiklokalet d. 29/10)
Kirke Såby skole
3. årgang: 1. og 2. lektion torsdage på datoerne 18/09, 25/09, 2/10 (Anders: syg) og 9/10
Trællerupskolen
3.årgang: 3. og 4. lektion Torsdage på datoerne 18/09, 25/09, 2/10 (Anders: syg) og 9/10
Kirke Hyllinge skole (ugerne 43, 44, 45, 46)
3.a: 1. og 2. lektion torsdage på datoerne 23/10, 30/10, 6/11, 13/11
3.b: 3. og 4. lektion torsdage på datoerne 23/10, 30/10, 6/11, 13/11
Firkløverskolen
3.a: 1. og 2. lektion onsdage på datoerne 05/11, 12/11, 19/11 og 26/11
3.b: 3. og 4. lektion onsdage på datoerne 05/11, 12/11, 19/11 og 26/11
2026
Allerslev skole (uge 10, 11, 12, 13)
3.a: 1. og 2. lektion onsdage på datoerne 04/03, 11/03, 18/03, og 25/03 (2026)
3.b: 1. og 2. lektion torsdage på datoerne 05/03, 12/03, 19/03, og 26/03 (2026)
3.c: 3. og 4. lektion torsdage på datoerne 05/03, 12/03, 19/03, og 26/03 (2026)
Osted skole (uge 10, 11, 12, 13)
3.c: 3. og 4. lektion onsdage på datoerne 04/03, 11/03, 18/03, og 25/03 (2026)
Evaluering
Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor lærerne opfordres til at evaluere deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.
I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene er med til at styrke elevernes kreativitet, og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.
Klik her for at komme til evalueringen

Læringsmål
Musikskab er udviklet til musikfaget i 3.klasse og har som læringsmål, at eleven:
- Øver sig i at udvikle ideer med afsæt i musikken og få ideerne til at fungere sammen med andres ideer
- Får erfaring med fælles puls og simple musikalske virkemidler
- Lærer at skabe og sammensætte lyde fra ord til små kompositioner
- Får konkrete redskaber til selv at komponere og notere simple musikstykker
- Får erfaring med at eksperimentere med musik og være kunstnerisk skabende
Læringsmålene er koblet til disse færdigheds- og vidensmål for musikfaget i 3.kl.
Musikalsk skaben
- Eleven kan udtrykke sig skabende i musikalske aktiviteter.
Komposition
- Eleven kan skabe musik med udgangspunkt i rytme, sprog og stemmebrug.
Lydformning
- Eleven kan skabe lydillustrationer under anvisning.
Improvisation
- Eleven kan udføre enkle improvisationer med instrumenter.
Musikudøvelse: Eleven kan deltage opmærksomt i sang, spil og bevægelse med bevidsthed om egen og andres rolle i musikalsk udfoldelse.