Musikskab i Lejre 25/26
I Musikskab kommer Anders Bo Eriksen Fra Lejre Musikskole ud til alle 3. klasser i Lejre kommune og arbejdermed forløbet “Jagten på den musikalske oplevelse”.
Det er 2 lektioner 4 gange med en uges mellemrum. I alt 8 lektioner.
Indhold
I forløbet: “Jagten på den musikalske oplevelser kommer eleverne til at være kreative og skabende med lyd og bevægelse.
1. ramme: Ritualer og Dans (2 lektioner)
Den første ramme er handler om ritualer og dans. Eleverne skal sammen med hinanden og Anders opfinde nye danse, bevægelser og ritualer, som understøttes af lyd.
2. ramme: Melodiske Motiver (2 lektioner)
Vi tager udgangspunkt i et billede, som vi finder inspiration i og hvad det kan associere til. Først filosoferer Anders ud fra billedet med eleverne om, hvordan verden påvirker vores tanker og hvordan vi påvirker vores verden. Herefter skal eleverne lave små rytmiske og melodiske motiver ud fra detaljer i billedet.
3. ramme: Timing, stemning og lydeffekter (2 lektioner)
Her tages udgangspunkt i det levende billede. Vi skal arbejde med lydeffekter, timing og stemning til en tegnefilm. Eleverne skal opfinde deres eget partitur (notation) og finde frem til en måde, hvorpå de kan skabe egne partiturer, der kan bruges til filmen. Vi afslutter med at fremføre musikken for hinanden, mens filmklippet vises.
4. ramme: Improvisation (2 lektioner)
Vi taler sammen om musikkens værktøjer og virkemidler. Hvad lyder godt og hvorfor? Hvorfor ikke?
Eleverne skal dykke ned i improvisation og får en ramme at skulle arbejde indenfor på baggrund af den introducerende samtale om virkemidler i musikken.
Forberedende workshop
For at styrke samarbejdet mellem musiklærer og musikunderviserne fra Lejre Musik- og Billedskole skal alle involverede lærere deltage i en tre timers lærerworkshop, hvor dele af forløbet gennemgås. De deltagende lærere kommer selv til at afprøve nogle af de musiske øvelser fra forløbet, så de kan hjælpe og understøtte undervejs i musikforløbet.
Workshoppen er udover forberedelse til musikforløbet også inspiration til, hvordan man som lærer selv kan arbejde med kreative læringsprocesser med udgangspunkt i musikken.
Den forberedende workshop:
Tid: d. 6/8-25 kl. 8.30-11.30
Sted: Hvalsø Kulturhus, Skolevej 12, 4330 Hvalsø
Tidsplan skoleåret 25/26
2025
Bramsnæsvigskolen
3.a.: 1. og 2. lektion torsdage på datoerne 20/8, 27/8, 3/9 og 17/9
3.b. 3. og 4. lektion torsdage på datoerne 20/8, 27/8, 3/9 og 17/9
Hvalsø skole
3.a.: 1. og 2. lektion onsdage på datoerne 21/8, 28/8, 4/9 og 11/9
3.b.: 3. og 4. lektion onsdage på datoerne 21/8, 28/8, 4/9 og 11/9
3.c. 1. og 2. lektion torsdag på datoerne 23/10, 30/10, 6/11 og 13/11
3.d. 3. og 4. lektion torsdag på datoerne 23/10, 30/10, 6/11 og 13/11
Kirke Såby skole
3. årgang: 1. og 2. lektion onsdage på datoerne 18/09, 25/09, 2/10 og 9/10
Trællerupskolen
3.årgang: 3. og 4. lektion onsdage på datoerne 18/09, 25/09, 2/10 og 9/10
Kirke Hyllinge skole
3.a: 1. og 2. lektion onsdage på datoerne 24/09, 01/10, 08/10 og 22/10
3.b: 3. og 4. lektion onsdage på datoerne 24/09, 01/10, 08/10 og 22/10
Firkløverskolen
3.a: 1. og 2. lektion onsdage på datoerne 05/11, 12/11, 19/11 og 26/11
3.b: 3. og 4. lektion onsdage på datoerne 05/11, 12/11, 19/11 og 26/11
2026
Allerslev skole
3.a: 1. og 2. lektion onsdage på datoerne 04/03, 11/03, 18/03, og 25/03 (2026)
3.b: 3. og 4. lektion onsdage på datoerne 05/03, 12/03, 19/03, og 26/03 (2026)
3.c: 3. og 4. lektion onsdage på datoerne 05/03, 12/03, 19/03, og 26/03 (2026)
Osted skole
3.c: 3. og 4. lektion torsdage på datoerne 04/03, 11/03, 18/03, og 25/03 (2026)
Evaluering
Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor lærerne opfordres til at evaluere deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.
I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene er med til at styrke elevernes kreativitet, og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.
Klik her for at komme til evalueringen
Læringsmål
Musikskab er udviklet til musikfaget i 3.klasse og har som læringsmål, at eleven:
- Øver sig i at udvikle ideer med afsæt i musikken og få ideerne til at fungere sammen med andres ideer
- Får erfaring med fælles puls og simple musikalske virkemidler
- Lærer at skabe og sammensætte lyde fra ord til små kompositioner
- Får konkrete redskaber til selv at komponere og notere simple musikstykker
- Får erfaring med at eksperimentere med musik og være kunstnerisk skabende
Læringsmålene er koblet til disse færdigheds- og vidensmål for musikfaget i 3.kl.
Musikalsk skaben
- Eleven kan udtrykke sig skabende i musikalske aktiviteter.
Komposition
- Eleven kan skabe musik med udgangspunkt i rytme, sprog og stemmebrug.
Lydformning
- Eleven kan skabe lydillustrationer under anvisning.
Improvisation
- Eleven kan udføre enkle improvisationer med instrumenter.
Musikudøvelse: Eleven kan deltage opmærksomt i sang, spil og bevægelse med bevidsthed om egen og andres rolle i musikalsk udfoldelse.