Musikskab i Odsherred 25/26
Musikskab i Odsherred Kommune står Odsherred Musikskole for. Musikforløbene giver alle 3. klasser redskaber til at være kreative med afsæt i musikken.
Mere information følger i skoleåret 25/26
Læringsmål
De to musikforløb er udviklet til musikfaget i 3.klasse og har som læringsmål, at eleven:
- Får erfaring med at eksperimentere med musik og være kunstnerisk skabende
- Får konkrete redskaber til at skabe og spille musik sammen
- Får erfaring med både at indgå i et musisk fællesskab
- Får redskaber til at improvisere musisk
Læringsmålene er koblet til disse færdigheds- og vidensmål for musikfaget i 3.kl.
Musikalsk skaben: Eleven kan udtrykke sig skabende i musikalske aktiviteter.
Komposition
Eleven kan skabe musik med udgangspunkt i rytme, sprog og stemmebrug.
Improvisation
Eleven kan udføre enkle improvisationer med instrumenter.
Musikudøvelse:
Eleven kan deltage opmærksomt i sang, spil og bevægelse med bevidsthed om egen og andres rolle i musikalsk udfoldelse.
Spil
Eleven kan anvende musikinstrumenter i enkle sammenspilsarrangementer
Indhold
Mere information følger i skoleåret 25/26
Forberedende workshop
For at styrke samarbejdet mellem musiklærer og musikunderviserne fra Odsherred Musikskole skal alle involverede lærere deltage i en tre timers lærerworkshop, hvor dele af forløbet gennemgås. De deltagende lærere kommer selv til at afprøve nogle af de musiske øvelser fra forløbet, så de kan hjælpe og understøtte undervejs i musikforløbet.
Workshoppene er udover forberedelse til musikforløbet også inspiration til, hvordan man som lærer selv kan arbejde med kreative læringsprocesser med udgangspunkt i musikken.
Den forberedende lærerworkshop:
Tid: følger
Sted: følger
Tidsplan skoleåret 25/26
Tidsplan følger i skoleåret 25/26
Nr. Asmindrup Friskole
Nykøbing Skole
Højby Skole
Fårevejle Skole
Vallekilde-Hørve Friskole
Asnæs Skole
Hørve Skole
Rørvig Skole
Egebjerg Skole
Vig Skole
Evaluering
Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor lærerne opfordres til at evaluere deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.
I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene er med til at styrke elevernes kreativitet, og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.