Dans og Udtryk 25/26
I danseforløbet ‘4. Pladsen Vol. 2’ introduceres 6. årgang i Odsherred Kommune til dans og koreografi som scenekunst. De møder en professionel danser fra den lokale forening Kinéo 37 og oplever hvordan dans, koreografi og scenekunst kan være en del af deres dagligdag i skolen.
Danseforløbet ‘4. Pladsen Vol. 2’ tager udgangspunkt i en videretænkning af danseforestillingen ‘4. Pladsen’, som er en co-produktion med Odsherred Teater. Ud fra forestillingens tematik får eleverne på 6. årgang mulighed for at skabe deres egen fortolkning af temaerne ved at lave kreative lege, øvelser, dansetrin, udtryk og bevægelser.
Når eleverne skaber koreografiske udtryk sammen i fællesskab, skal de samarbejde, gå på kompromis samt anerkende hinanden og hinandens ideer. Hvordan det ser ud er mindre vigtigt, men det er skabelsesprocessen der er vigtigst.
Indhold
Dans & Udtryk-forløbene i Odsherred består af fire dansebesøg à 90 minutters varighed med en professionel danser fra Kinéo 37. Forløbenes indhold bliver skabt i tæt relation til danseforestillingen ‘4. Pladsen’ – En livsbekræftende danseforestilling, der hylder taberne og omfavner fællesskabet frem for første pladsens ensomme præmis.
Tematikkerne fra forestillingen inviterer eleverne til gøre det, de er bedst og til og at gentænke deres forhold til fiasko ved at at snuble, falde, fejle, gentage, gentænke, søge sammenhold og lykkes.
Ved hver træning starter vi med opvarmning og introduktion til dagens fokuspunkt, hvorefter eleverne afprøver og lærer bevægelser, koreografier og lege, som danseren præsenterer for dem. Derefter skaber eleverne selv trin og koreografier ud fra kreative øvelser. Træningen afsluttes ved en opsamling, afrunding af dagens oplevelser og en mulighed for at sætte ord på det, vi har lavet.
Ved vores fjerde og sidste møde kommer vi til at samle alle de skabte koreografier til en kort og tilgængelig version af klassens ‘4. Pladsen’-forestilling. Her er der mulighed for at man fx kan vise dette for en klasse fra indskolingen, der allerede har set den ‘rigtige’ forestilling.
Hvorfor dans og bevægelse?
Bevægelse har dokumenteret positiv effekt på både koncentrationsevne og læring. Den mest ideelle form for fysisk udfoldelse til at fremme læring er aktiviteter, der er udfordrende, varierede og som indebærer succesoplevelser.
Dansen skaber et rum, der egner sig godt til elever med uro i kroppen og udfordrer de stille elever på evnen til at stå frem. Alle bevægelser og kropsudtryk er valide – her tager vi udgangspunkt i sin egen krop og dens formåen. Når eleverne skaber koreografiske forløb sammen, skal de samarbejde, gå på kompromis samt anerkende hinanden og hinandens ideer. Det er er vigtige redskaber, der både kan bruges i skolen og i fritiden.
Forberedende lærerworkshop
For at sikre det bedste udgangspunkt for samarbejdet lærer i klassen og danseunderviser, så skal alle involverede lærere om 6. årgang deltage i en tre timers lærerworkshop, hvor dele af forløbet gennemgås.
I forbindelse med afholdelse af forløbet på skolen, er det vigtigt at kunstner og lærere afstemmer om følgende:
- Skolen stiller en opvarmet (og ren!) gymnastiksal til rådighed med et musikanlæg.
- Skolen booker lokaler
- Lærer bytter timer, så han/hun kan deltage sammen med klassen
- Det er vigtigt at det er den samme lærer i lærerworkshoppen som til kulturforløbene
- Der skal være ro i salen, når eleverne er der – det er altså ikke hensigtsmæssigt, at rummet bruges til gennemgang.
- Eleverne skal møde i træningstøj med lange bukser, bare fødder eller bløde idrætssko.
- Læreren er rollemodel. Læreren forventes at være til stede og deltagende, hvis ikke fysisk deltagende, så minimum som observatør. Dels for at kunne hjælpe, hvis der er elever der har brug for det, og dels for at de erfaringer, der bliver gjort i løbet af ugen kan bruges og forankres i klassen bagefter.
Workshop for lærerne:
Tid: d. 15. januar 2026 kl. 15.00-18.00
Sted: følger
Kinéo 37
Forening Kinéo 37 har fokus på dans som scenekunst for alle aldersgrupper i kommunen, og står bag udvikling og afvikling af Dans & Udtryk forløbene i Odsherred Kommune.
Du kan finde mere om Kinéo 37 her :
Du kan læse mere om Georgia (en af danserne) her
Tidsplan skoleåret 25/26
2026
Danseforløbet består af 4 modulers danseundervisning à 1½ times (2 lektioners) varighed, som lægges hen over samlede dage indenfor en uge. Undervisningen med danseformidler Georgia Kapodistria foregår ude på skolerne.
Nykøbing Skole
6.a: Uge 15: tirs, ons, tors og fre kl. 8.00-9.30
6.b: Uge 15: tirs, ons, tors og fre kl. 10.00-11.30
Rørvig Friskole 6. årgang
Uge 15: man, tirs, ons og tors kl. 12.15-13.45
Højby Skole 6. årgang
Uge 16: man, tirs, ons og fre kl. 8.00-9.30
Egebjerg Skole 6. årgang (samlæste klasser)
Uge 16: man, tirs, ons og fre kl. 10.00-11.30
Nr. Asmindrup 6. årgang
Uge 16: man, tirs, ons og fre kl. 12.15-13.45
Vallekilde-Hørve Friskole 6. årgang
Uge 18: man, tirs, ons og tors kl. 8.00-9.30
Hørve Skole 6. årgang
Uge 18: man, tirs, ons og tors kl. 10.00-11.30
Fårevejle Skole 6. årgang
Uge 18: man, tirs, ons og tors kl. 12.15-13.45
Asnæs Skole
6.a: Uge 19: man, tirs, ons og tors kl. 8.00-9.30
6.b: Uge 19: man, tirs, ons og tors kl. 10.00-11.30
Odden Skole 6. årgang
Uge 21: man, tirs, ons og tors kl. 8.00-9.30
Vig Skole
6.a og 6. b: uge 21: man, tirs, ons, tors: kl. 10.00-11.30
6.a og 6. b: uge 21: man, tirs, ons, tors: kl. 12.15-13.45
Asnæs C-rækken
datoer følger
Evaluering
Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.
I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene i Kumult! er med til at styrke elevernes kreativitet og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.
Klik HER for at komme til elevevaluering
Klik HER for at komme til lærerevaluering
Læringsmål
Danseforløbet er udviklet til 6. klasse og har som læringsmål, at eleven:
- Bevidstgøres om krop og kropskontrol
- Bliver tryg ved at deltage i danseundervisningen og opnår forståelse for forholdet mellem tillid og ansvar.
- Udvikler sine samarbejdsevner og hjælper sig selv og andre med positiv feedback
- Kan samarbejde om at skabe og huske en længere koreografi
Læringsmålene er koblet til færdigheds- og vidensmålene:
Dans og udtryk
- Eleven kan udføre sammensatte bevægelsessekvenser
- Eleven har viden om koreografiske virkemidler
- Eleven kan udvikle fælles koreografier og udtryk
Samarbejde og ansvar
- Eleven har viden om samarbejdsmetoder
Krop og identitet
- Eleven kan samtale om kropsidealers betydning for identitet