Krop og Koreografi 25/26
Krop og koreografi på 6. årgang handler om, hvad en kunstnerisk danseforestilling kan indeholde.
Med fokus på kreativitet og samarbejde vil forløbet finde metoder til historiefortælling med kroppen og eksperimentere med koreografiske sammenhænge sammen med en professionel danser fra Åben Dans.
I dansen er der ingen konkurrence. Det gælder hverken om at være hurtigst, stærkest eller bedst. Det gælder om at finde glæden i sig selv, sin egen krop og måske vil musikken hjælpe på vej.
Et bevægelsesforløb med masser af kreative opgaver, hvor det vigtige vil være at turde at give slip, finde sin nysgerrighed og opfinde nye bevægelser.
Alle bevægelser og kropsudtryk er valide – i workshoppen tages der udgangspunkt i sin egen krop og dens formåen. Når eleverne skaber koreografiske forløb sammen, skal de samarbejde, gå på kompromis samt anerkende hinanden og hinandens ideer.
Indhold
Krop og Koreografi
Hver træning starter med opvarmning, bevægelsesopgaver og kreative øvelser. Derefter begynder arbejdet med at skabe egne dansebevægelser. I sidste del af danseforløbet sammenkædes elevernes danse til sammenhængende koreografier.
Undervejs i forløbet bliver eleverne bedt om at reflektere over følgende spørgsmål:
Hvad er meningen med koreografien og hvordan kan vi bruge dansen i andre forståelsessammenhænge?
Hvorfor krop og koreografi?
Bevægelse har dokumenteret positiv effekt på både koncentrationsevne og læring. Den mest ideelle form for fysisk udfoldelse til at fremme læring er aktiviteter, der er udfordrende, varierede og som indebærer succesoplevelser.
Dansen skaber et rum, der egner sig godt til elever med uro i kroppen og udfordrer de stille elever på evnen til at stå frem. Alle bevægelser og kropsudtryk er valide – her tager vi udgangspunkt i sin egen krop og dens formåen. Når eleverne skaber koreografiske forløb sammen, skal de samarbejde, gå på kompromis samt anerkende hinanden og hinandens ideer. Det er er vigtige redskaber, der både kan bruges i skolen og i fritiden.
Hvorfor dans og bevægelse?
Bevægelse har dokumenteret positiv effekt på både koncentrationsevne og læring. Den mest ideelle form for fysisk udfoldelse til at fremme læring er aktiviteter, der er udfordrende, varierede og som indebærer succesoplevelser.
Dansen skaber et rum, der egner sig godt til elever med uro i kroppen og udfordrer de stille elever på evnen til at stå frem. Alle bevægelser og kropsudtryk er valide – her tager vi udgangspunkt i sin egen krop og dens formåen. Når eleverne skaber koreografiske forløb sammen, skal de samarbejde, gå på kompromis samt anerkende hinanden og hinandens ideer. Det er er vigtige redskaber, der både kan bruges i skolen og i fritiden.
Forberedende lærerworkshop
For at styrke samarbejdet mellem klasselærer/trivselslærer i klassen og danseunderviser, så skal alle involverede lærere om 6. årgang deltage i en tre timers lærerworkshop, hvor dele af forløbet gennemgås.
I forbindelse med afholdelse af forløbet på skolen, er det vigtigt at:
- Skolen stiller en opvarmet (og ren!) gymnastiksal til rådighed med et musikanlæg.
- Der skal være ro i salen, når eleverne er der – det er altså ikke hensigtsmæssigt, at rummet bruges til gennemgang.
- Eleverne skal møde i træningstøj med lange bukser, bare fødder (eller bløde idrætssko).
- Læreren forventes at være til stede og deltagende, hvis ikke fysisk deltagende, så som observatør. Dels for at kunne hjælpe, hvis der er elever der har brug for det, og dels for at de erfaringer, der bliver gjort i løbet af ugen kan bruges og forankres i klassen bagefter.
Lærerworkshoppen afholdes torsdag d. 14. august kl. 14-17
Sted: TBA
Tidsplan skoleåret 25/26
Danseforløbet består af 4 modulers danseundervisning ca. 90 minutters (2 lektioners) varighed, som lægges hen over samlede dage indenfor en uge. Undervisningen foregår på skolerne.
2025
Kildeskolen 6. årgang
Uge 34 : mand, tirs, ons og tors i 1. og 2. lektion, underviser: Lars
Søholm, Jystrup 6. årgang
Uge 34 : mand, tirs, ons og tors i 3. og 4. lektion, underviser: Lars
Allindelille Skole 6. årgang
Uge 34 : mand, tirs, ons og tors i 5. og 6. lektion, underviser: Lars
Vigersted Skole 6. årgang
Uge 35: man, tirs, ons, tors i 1. og 2. lektion, underviser: Lars
Nordbakkeskolen 6. årgang
Uge 35: man, tirs, ons, tors i 3. og 4. lektion, underviser: Lars
Kværkeby 6. årgang
Uge 35: man, tirs, ons, tors i 5. og 6. lektion, underviser: Lars
Ringsted Ny Friskole
Uge 36: man, tirs, ons, tors i 1. og 2. lektion, underviser: Lars
Ringsted Lilleskole
Uge 36: man, tirs, ons, tors i 3. og 4. lektion, underviser: Lars
Byskovskolen afd. Benløse
6.a. Uge 40: man, tirs, ons, tors i 1. og 2. lektion, underviser: Lars
6.b. Uge 40: man, tirs, ons, tors i 3. og 4. lektion, underviser: Lars
6.c. Uge 40: man, tirs, ons, tors i 5. og 6. lektion, underviser: Lars
2026
Nebs Møllegård Mellemtrin
Uge 21: man, tirs, ons, tors i 1. og 2. lektion, underviser: Thomas
Ådal Specialskole
Uge 21: man, tirs, ons, tors i 3. og 4. lektion, underviser: Thomas
Dagmarskolen
6.a. Uge 13: man, tirs, ons, tors i 1. og 2. lektion, underviser: Signe
6.b. Uge 13: man, tirs, ons, tors i 3. og 4. lektion, underviser: Signe
Sct. Josephskolen 6. årgang
6.a Uge 15 tirs, ons, tors og fre i 1. og 2. lektion, underviser: Signe
6.b Uge 15 tirs, ons, tors og fre i 3. og 4. lektion, underviser: Signe
Valdemarskolen
6.a. Uge 17: man, tirs, ons, tors i 1. og 2. lektion, underviser: Signe
6.b. Uge 17: man, tirs, ons, tors i 3. og 4. lektion, underviser: Signe
6.c. Uge 17: man, tirs, ons, tors i 5. og 6. lektion, underviser: Signe
Elevernes kommentarer fra forløb 23/24 i Ringsted Kommune:
“Thomas er én, der godt gider.”
“Fedt, at det lå om morgenen. Det var en god måde at starte dagen på”.
“Han gjorde det enkelt at lære noget”.
“Åbnede for at være pige/drenge sammen, uden at det føltes mærkeligt.”
“Han var meget rolig. Også sjov”
“Det var fedt. Det vil jeg gerne lave mere af.”
“Fedt at det ikke var kompliceret.”
“Sjovt, spændende og anderledes.”
“Han var meget tydelig.”
“Dejligt at det overhovedet ikke var skoleagtigt.”
Evaluering
Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.
I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene i Kumult! er med til at styrke elevernes kreativitet og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.
Klik HER for at komme til elevevalueringen
Klik HER for at komme til lærerevalueringen
Læringsmål
Danseforløbet er udviklet til 6. klasse og har som læringsmål, at eleven:
- Bevidstgøres om krop og kropskontrol
- Bliver tryg ved at deltage i danseundervisningen og opnår forståelse for forholdet mellem tillid og ansvar.
- Udvikler sine samarbejdsevner og hjælper sig selv og andre med positiv feedback
- Kan samarbejde om at skabe og huske en længere koreografi
Læringsmålene er koblet til færdigheds- og vidensmålene:
Dans og udtryk
- Eleven kan udføre sammensatte bevægelsessekvenser
- Eleven har viden om koreografiske virkemidler
- Eleven kan udvikle fælles koreografier og udtryk
Samarbejde og ansvar
- Eleven har viden om samarbejdsmetoder
Krop og identitet
- Eleven kan samtale om kropsidealers betydning for identitet