Den kreative dronte 24/25
Som noget nyt får alle 8. klasser en workshop i kreativitet med fokus på kreativ kommunikation.
Formålet med denne 8. klasses workshop i Dronten er at eleverne arbejder med kreativ formidling og fremstillingsformer.
Indhold
Forløbet består af en hel workshopdag, hvor eleverne både prøver kræfter med kreativ kommunikation i fællessksab på tværs af klasser og skoler på en indledende workshop og efterfølgende deltager i værksteder ved kunstnere hvor der er fokus på kreativitet i forbindelse med forskellige kreative udtryksformer, som eleverne selv vælger.
Kreativ formidler Ia Brix Ohman er dagens facilitator.
Dagen indeholder 4 værksteder, alle med fokus på skabelse og udvikling af et kommunikationsprodukt.
Eleverne kan vælge imellem nedenstående 4 værksteder:
Fotografisk iscenesættelse med simple virkemidler v/ Astrid Randrup
Krop, sprog og fantasi! v/ Magnus Brunn og Adam Ild Rohweder
Det indre øre – podcast workshop v/ Svend Meinild
Tegning og visuel formidling v/ Ia Brix
Fotografisk iscenesættelse med simple virkemidler
Fotokunst som produkt og del af projektopgaven? I dette værksted skal vi se, hvad fotografien kan som medie, når det handler om at skabe et udtryk med baggrund i et tema. Vi skal arbejde med lys, lyd og farver i forskellige former for iscenesættelser, og vi skal have både det analoge og det digitale til at spille sammen. På workshoppen vil kunster Astrid Randrup også fortælle om, hvordan hun arbejder med kunstfotografiet, og der sluttes af med samtale om nogle af de fotos som I selv har lavet undervejs i workshoppen. Du skal til denne workshop medbringe: Computer/Mobiltelefon og Lommelygte og En lille tilfældig genstand (en tandbørste, en papirklips el. græsstrå)
Krop, sprog og fantasi!
Lav et teaterstykke, en film eller en sketch som del af projektopgaven – Er du klar til at tage del i et teaterværksted, der handler om både at udfordre dig selv og have det sjovt? Skuespillerne Adam Ild Rohweder og Magnus Bruun har masser af erfaring fra skuespil og film, og nu vil de dele deres viden og erfaringer med dig. Det bliver både sjovt og skørt!
Vi vil prøve improvisationsøvelser og vi skal øve os i at tale foran andre og meget mere. Kunne du godt tænke dig at lave en sketch, stand up, en kortfilm eller et lille teaterstykke – så vil dette værksted være noget for dig.
Det indre øre – podcast workshop
Lav en podcast eller anden form for lydoptagelse som produkt i din projektopgave. Kæd dine lyde sammen til fortællinger, der både kan rumme drømme, små og store følelser, politisk indignation, tunge beats og demoer fra hjemmestudiet. At kunne lytte er vigtigt for at kunne arbejde med lyd. Man kan lytte indad, man kan lytte til høj musik eller man kan lytte dybt.
At lytte kan være en måde at arbejde med sig selv. Vores lytning har mange veje, der ofte går udenom sproget. Måske kan lyden hjælpe os til at finde ud af hvem vi er – som afsendere af lyden. Vi skal også snakke om hvem der skal lytte til vores lyd – modtageren. Vi skal ved hjælp af vores fokus på lytning og lyd som fænomen, lave små indslag, lydcollager, samtaler, interviews, beats, sange som vi skal samle til en podcast. Værkestedet er udviklet af komponist og musiker Sven Meinild.
Du skal til denne workshop medbringe: Mobiltelefon
Tegning og visuel formidling
Lav en fed tegning eller mindmap som produkt i projektopgaven! Skrevne og talte ord er ikke altid nok, når flere mennesker på en gang skal opnå en fælles forståelse. Overvej i stedet at bruge tegninger! Med en simpel tegneteknik som kaldes ”grafisk facilitering” kan du opnå klarere formidling og større gennemslagskraft. Samtidig øger du din egen kreativitet og nytænkning. Værkstedet er udviklet af Ia Brix Ohmann som er mangeårig kreativ facilitator.
På dette værksted vil du:
Lære at tegne de basale figurer, du skal bruge til en visuel fortælling
Lave en tegneserie
Arbejde med dit eget visuelle ordforråd i form af små ikoner, du hurtigt kan tegne
Lære at bruge forskellige tips og tricks ift. tekst og farver
Få overblik over, hvordan du kan anvende grafisk facilitering: Som forberedte tegninger eller i nuet, når du hurtigt skal skabe overblik, forstå eller forklare noget overfor andre.
Valg af værksted
Alle elever vælger sig ind på to af værkstederne. I får linket af jeres lærer.
Alle lærere har fået tilsendt en e-mail med link og QR-kode til tilmelding.
Læringsmål
Workshoppen understøtter følgende mål:
Fremstilling
- kl. (efter 9. klassetrin)
Eleven kan udtrykke sig varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation.
Eleven kan selvstændigt formulere en afgrænset opgave.
Eleven har viden om formidlingsformer.
Eleven har viden om produktionsplanlægning, roller, faser, ressourcer og opgavetyper
Eleven har viden om research, optagelse og skitser.
Eleven har viden om virkemidler, grafisk design og efterproduktion.
Eleven kan tilrettelægge proces fra ide til færdigt produkt.
Eleven har viden om komplekse fremstillingsprocesser.
Eleven har viden om varierede udtryksformer målrettet forskellige målgrupper.
Fortolkning
- kl. (efter 9. klassetrin)
Eleven kan formulere egne oplevelser og sansninger i æstetisk sprog.
Eleven har viden om æstetisk sprogbrug.
Eleven kan undersøge samspillet mellem genre, sprog, indhold og virkelighed.
Eleven har viden om vurderingskriterier vedrørende form.
Kommunikation
- kl. (efter 9. klassetrin)
Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer.
Eleven kan bruge kroppen som udtryk.
Eleven har viden om krop og identitet.
Eleven har viden om retoriske virkemidler, talehandlinger og positionering.
Eleven kan bruge kropssprog og stemme tilpasset kommunikationssituationen.
Eleven har viden om kropslige og retoriske virkemidler.
Eleven kan vælge digitale teknologier i forhold til situationen.
Eleven har viden om sproglige normer og omgangsformer i forskellige situationer.
Eleven kan iagttage, hvordan vi danner forestillinger om verden med ord og sprog.
Forberedende lærerworkshop
For at sikre det bedste udgangspunkt for samarbejdet mellem de deltagende lærere og workshoppens undervisere, så skal alle involverede lærere deltage i en tre timers lærerworkshop. På den tre timers workhop vil der være fokus på samskabelse mellem Ia og lærerene for at sikre en relevant og engagerende workshop for eleverne i 8. kl.
Workshoppen tilrettelægges og afholdes af Ia Brix Ohmann.
Den forberedende workshop afholdes den 8. august kl. 08:30-11.30 i Hvalsø Kulturhus.
Lokation: Hvalsø Kulturhus, Salen, Skolevej 12, 4330 Hvalsø
Tidsplan skoleåret 24/25
Den 18. november, 09:20-14:00
Hvalsø skole, 8. z (20)
Bramsnæsvig, 8. z (25)
Osted, 8. årgang (23)
Kr. Hyllinge 8. årgang
Den 20. november i tidsrum 08:45-13:15
Allerslev, 8.v (26), 8.i (26) og 8.p (22)
Trællerup, 8.a (19) og 8. b (18)
Den 27. november i tidsrum 09:00-13:45
Hvalsø, 8.x (23)
Hvalsø 8.y (19)
Kr. Saaby, 8. kl.
Lokaler, der er booket til de 4 workshops:
Adam Ild Rohweder & Magnus Bruun: Hvalsø Kultursal, Skolevej 12, Hvalsø
Ia Brix: Multirum 1, Hvalsø hallen, Skolevej, Hvalsø.
Astrid Randrup: Hvalsø Skole, Klynge Nord, lokale 52
Sven Meinild: Hvalsø Bibliotek, Skolevej 12, Hvalsø
Evaluering
Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.
I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene er med til at styrke elevernes kreativitet, og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.
Klik her for Elevevaluering
klik her for Lærerevaluering