
8. kl. Rap 2025/26
I Lejre Kommune glæder vi os til at alle 8. klasser får mulighed for at møde MC Caffe i et kreativt og skabende rapforløb over to dage.
Eleverne har i rap-forløbet mulighed for at udforske deres kreativitet og sproglige færdigheder gennem improvisation og rap med underviser Christian Mauricio Carlsen aka. MC Caffe, hvor kreativ læring og fællesskab er i fokus.
INDHOLD
Freestyle Rap -kreativ kommunikation
Rapforløbet med MC Caffe handler om at lege med sproget og give eleverne praktisk erfaring med opbygning af tekst og rytme på en skabende og kreativ måde.
I forløbet vil eleverne arbejde med genren freestyle rap, hvor de selv skaber rim, får forståelse for sammenhængen mellem tekst og rytme, opbygger flow og prøver at improvisere. Der er fokus på fællesskab, samarbejde og leg med sprog.
Improvisation, kreativitet og battle
I rap-forløbet udfordres eleverne i at skabe rim og opbygge flow gennem legende øvelser. Derudover er der freestyle-opvisning med elevernes selvvalgte rappernavne, hvor fokus er på improvisation og hurtig tænkning. Efter gruppeøvelser laves rap-battle-turnering, hvor eleverne får lov til at vise deres nye færdigheder.
Rapforløbet med Christian giver eleverne mulighed for at arbejde praktisk med freestyle rap, udvikle sproglige færdigheder og samarbejde om at skabe rap i grupper. Eleverne lærer, hvordan musik og tekst kan bruges til at udtrykke sig om livet, hverdagen og formidle tanker og budskaber på en kreativ og spontan måde.
I Kumult! er kreativiteten i fokus, når vi leger, eksperimenterer og bruger vores fantasi til at udtrykke os. Eleverne vil sammen med mig, som professionel kunstner, udvikle deres evne til at skabe nye, skæve og kunstneriske ideer og arbejde med deres ord og rytme på en helt ny måde.
Mål for rap-forløbet:
- Styrke elevernes kreativitet gennem improvisation og leg med ord og rytme.
- Give eleverne mod til at være kreative og turde eksperimentere med deres egne ideer.
- Vise, hvordan rap og musik kan bruges som kunstform til at kommunikere og udtrykke sig om livet på nye måder.
- Skabe nye sociale sammenhænge ved at arbejde med kultur og musik i et samarbejdende og sjovt fællesskab.
Læringsmål
RAPforløbet understøtter følgende Fælles Mål (9. klassetrin):
Fremstilling
efter 9. klassetrin
Eleven kan udtrykke sig varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation.
Eleven kan selvstændigt formulere en afgrænset opgave.
Eleven har viden om formidlingsformer.
Eleven kan tilrettelægge proces fra ide til færdigt produkt.
Eleven har viden om komplekse fremstillingsprocesser.
Eleven har viden om varierede udtryksformer målrettet forskellige målgrupper.
Kommunikation
efter 9. klassetrin
Eleven kan bruge kropssprog og stemme tilpasset kommunikationssituationen.
Eleven har viden om kropslige og retoriske virkemidler.
Eleven har viden om sproglige normer og omgangsformer i forskellige situationer.
Eleven kan iagttage, hvordan vi danner forestillinger om verden med ord og sprog.
Forberedende lærerworkshop
For at sikre det bedste udgangspunkt for samarbejdet mellem de deltagende lærere og workshoppens undervisere, så skal alle involverede lærere deltage i en tre timers lærerworkshop. På den tre timers workhop vil der være fokus på samskabelse mellem Christian og lærerene for at sikre en relevant og engagerende workshop for eleverne i 8. kl.
Workshoppen tilrettelægges og afholdes af Christian Mauricio Carlsen aka. MC Caffe
Den forberedende workshop afholdes ons. d 6. august 2025 kl. 8:30-11.30
Lokation: Hvalsø Kulturhus, Salen, Skolevej 12, 4330 Hvalsø
Tidsplan skoleåret 25/26
Forløbet er fra 1. til 4. lektion begge dage og følger skolernes ringetider
Hvalsø Skole (uge 35-36)
8. y Tirs. d. 26. og ons. d. 27. aug. 2025
8. x Tirs. d. 2. og ons. d. 3. sep. 2025
Allerslev skole (uge 37-39)
8. a Tirs. d. 9. sep. og ons. d. 10. sep. 2025
8. b Tirs. d. 16. sep. og ons. d. 17. sep. 2025
8. c man. d. 22. sep. og ons. d. 24. sep. 2025
Kirke Hyllinge skole (uge 40-41)
8. s. Tirs. d. 30. sep. og ons. d. 1. oktober
8. v. Tirs. d. 7. okt. og ons. d. 8. okt. 2025
Trællerup Skole (uge 41)
8. årg. tirs. d. 28. og ons. d. 29 okt.
Firkløverskolen (uge 43)
8.1 Tirs. d. 21. okt. og ons. d. 22. okt. 2025
8.2 MANGLER DATO
Kirke Såby Skole (uge 45)
8. årg. Tirs. d. 4. og 5. november 2025
Osted Skole (uge 46-47)
8. x Tirs. d. 11. og ons 12. november 2025
8. y Tirs. d. 18. og ons. d. 19. november 2025
Bramsnæsvig Skole (uge 48-49)
8.a tirs. d. 25. og ons. d. 26. november 2025
8.b. tirs. d. 2. og ons. d. 3. december 2025
Evaluering
Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.
I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene er med til at styrke elevernes kreativitet, og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.
Klik her for Elevevaluering
klik her for Lærerevaluering