Arkitektur, matematik og broer 24/25
Arkitektur-forløbet i Lejre foregår over én dag, hvor klassen arbejder med arkitektur og besøger DAC, Dansk Arkitektur Center i København.
Med forløbet Arkitektur, matematik og broer får eleverne mulighed for at undersøge og afprøve forskellige brokonstruktioner. Under besøget i Dansk Arkitektur Center opnår eleverne gennem leg og kreativ læring forståelse for arkitektur, geometrisk tegning, opmåling og konstruktion af geometriske figurer.
Læringsmål
Læringsmål
Undervisningsforløbet er målrettet nye fælles mål for matematik og håndværk og design
Matematik
Efter 6. klasse:
Kompetenceområde: Geometri og måling
Færdigheds- og vidensmål: Geometrisk tegning
Fase 1: Eleven kan gengive træk fra omverdenen ved tegning samt tegne ud fra givne betingelser
Fase 3: Eleven kan tegne rumlige figurer med forskellige metoder
Fase 3: Eleven har viden om geometriske tegneformer til gengivelse af rumlighed
Håndværk og design:
Kompetenceområde: Design
Færdigheds- og vidensmål: Idéudvikling
Fase 1: Eleven har viden om skitsers formål og struktur
Fase 2: Eleven har viden om brug af informations- og inspirationskilder
Kompetenceområde: Design
Færdigheds- og vidensmål: Idéafprøvning
Fase 1: Eleven har viden om afprøvning af materialer og teknikker
Fase 2: Elven har viden om ideafprøvning i designprocesser
Indhold
Besøget i Dansk Arkitektur Center starter med en gåtur langs Inderhavnen, hvor eleverne skal skitsere og undersøge de københavnske broer med udgangspunkt i simple geometriske former. Tilbage på DAC inddeles klassen i grupper, hvor eleverne designer og bygger egne broer ud fra den erfaring, de har gjort sig. Vi slutter af med at kåre den mest holdbare bro!
Arkitektur, matematik og broer vil give eleverne en forståelse for arkitekturens mange former og funktioner, og det vil give dem kompetencer inden for konstruktion og geometri.
Under forløbet arbejder vi med:
Geometrisk tegning og figurer
Forskellige broer
Byvandring
Arkitektur, form og funktion
Design og skitsering
Aktiviteter på dagen
Formidler fra DAC fortæller på lærerworkshoppen om forløbet.
Forberedende lærerworkshop
For at have det bedste udgangspunkt for arbejdet med kulturforløbet, så skal alle deltagende lærere med til en forberedende lærerworkshop.
Tid: d. 8. august fra kl. 08:30-11:30
Sted: Hvalsø Kulturhus, Skolevej 12, 4330 Lejre (I kultursalen)
Forberedelse til elevworkshoppen
Lærere kan bruge denne PowerPoint til at tage en snak med eleverne om forskellige brotyper. PowerPoint-præsentationen indeholder også øvelser til hele klassen.
PowerPoint
Noter til PowerPoint
Tips & tricks
Tidsplan skoleåret 24/25 i tidsrummet: kl. 10-14
Hvalsø Skole
4. a: den 11. november
4. b: den 11. november
4. c: den 12. november
Allerslev Skole
4. a: den 12. november
4. b: den 13. november
4. c: den 13. november
Kirke Såby Skole
4. kl.: den 26. november
Trællerupskolen
4. y: den 18. november
Bramsnæsvigskolen
4. a: den 19. november
4 b.: den . 19. november
Kr. Hyllinge Skole
4.s: den 25. november
4.v: den 25. november
Osted Skole
4. kl.: d. 18. november
Evaluering
Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.
I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene i Kumult! er med til at styrke elevernes kreativitet og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.