Det Store Forfatterværksted i Kalundborg 22/23

I Kalundborg Kommune er det skuespiller, forfatter, youtuber og dramalærer Martha Skak Tjustrup Olufsen, der kommer til at stå for Det Store Forfatterværksted. To dage, 4. lektioner pr. dag.

Martha er også gæstelærer på Forfatterskolen for børn og unge i Kalundborg. Hvis man efter forfatterforløbet skulle have lyst til flere skriverier, så klik ind på Forfatterskolens hjemmeside og find muligheder for at gå på Tahirs forfatterhold: https://forfatterskolenforunge.com/

Læringsmål

Det Store forfatterværksted er udviklet til danskfaget i 5.klasse og har som læringsmål, at eleven:

  • bruger inspirationen fra en professionel forfatterens virke i egen skriveproces
  • producerer litterære tekster guidet af en professionel forfatter
  • oplever troen på egen skriveproces, at alle har en interessant historie at fortælle
  • får vækket interessen for litteratur og læselysten i arbejdet med professionel forfatter
  • finder ud af, at forfatterskole er noget man kan gå til

Læringsmålene er koblet til disse færdigheds- og vidensmål for danskfaget i 5.kl.

Forberedelse

  • Eleven kan konkretisere ideer gennem tænkeskrivning.
  • Eleven kan udarbejde forprodukter til dramatiske, dokumentariske og interaktive produktioner

Fremstilling

  • Eleven kan udarbejde dramatiske, dokumentariske og interaktive produkter. udarbejde forprodukter til dramatiske, dokumentariske og interaktive produktioner

Indhold

Forfatteren som klassen arbejder med tager udgangspunkt i sin egen skrivepraksis, sit eget forfatterskab og i de forfatterskaber, som hun/han er inspireret af. Undervisningen bliver baseret på inspirerende og legende skriveøvelser, der giver børnene rum til at udfolde fantasien og fortællelysten. Der findes ikke en rigtig eller en forkert måde at løse skriveopgaverne på, og normalt vigtige ting som stavning og tegnsætningen er her sat på pause.

Eleverne vil gennem forløbet også få et indblik i forfatterens arbejde med litterære valg, fortællingens komponenter, sproglige virkemidler, rytme, metaforik, synsvinkler og genrer.

Undervejs læses teksterne højt, og eleverne får feedback fra forfatteren i en faciliterende samtale for, at vise eleverne, hvordan tekster bliver bedre af redigering. Forfatteren tilpasser undervisningen undervejs, så den passer til klasses interesser og eventuelle udfordringer i et samarbejde med hver enkelt lærer. Forløbet vil derfor udforme sig forskelligt fra sted til sted.

Men fælles for alle er, at børnene skal mærke det menneskelige nærvær, som man møder hos en kunstner, der kender sine egne dybder og sin egen måde at være kreativ.

Hvis klassen selv ønsker det, kan man med fordel selv afslutte ”Det store forfatterværksted med en lille udgivelse, hvor de børn der har lyst og tør, læser højt, og hvor alle børnene udstiller deres bøger. Men dette er på ingen måde et krav. Processen er vigtigst.

Forberedende workshop

For at styrke samarbejdet mellem dansklæreren og forfatter skal alle involverede lærere deltage i en tre timers lærerworkshop, hvor dele af forløbet gennemgås. De deltagende lærere kommer selv til at afprøve nogle af de kunstneriske øvelser fra forløbet, så de kan hjælpe og understøtte undervejs i forfatterværkstedet.
Workshoppen er udover forberedelse til dagene med forfatter også inspiration til, hvordan man som lærer selv kan arbejde med kreative skriveprocesser og litteratur i egen undervisning.

Den forberedende workshop afholdes 9. august kl. 12.00-15.00
Sted: Musisk Skole, Skovbrynet 55 i Kalundborg.

Tidsplan skoleåret 22/23

Hver klasse arbejder på egen skole to skoledage de første 4. lektioner.

Årby Skole
5. kl. Den 27. september og 30. september begge dage kl. kl. 8.00-12.20

Tømmerup Skole
5. kl. Den 4. okt. og 7. okt. begge dage kl. 8:10-12:25

Hvidebækskolen
5. kl. Den 25. okt. og 28. okt. begge dage kl. 8:15-11:35

Skolen på Herredsåsen
5.a. Den 1. nov. og 4. nov. begge dage kl. 8:20-11:40
5.b. Den 8. nov. og 11. nov. begge dage kl. 8:20-11:40

Raklev Skole
5. kl. Den 15. nov. og 18. nov. begge dage kl. 8:15-13:00

Bregninge Bjergsted Friskole
5. kl. Den 22. nov. og 25. nov. begge dage kl. 8:20-11:40

Friskolen på Røsnæs
5. kl. Den 29. nov. og 2. Dec. begge dage kl. 8:10-11:25

Nyrupskolen
5. a. Den 10. Januar og 13. Januar begge dage kl. 8:10-13:10
5. b. Den 17. Januar og 20. Januar begge dage kl. 8:10-13:10

Rynkevangskolen
5. a. Den 11. januar og 12. Januar begge dage kl. 8:00-11:50

Tømmerup Friskole
5. kl. Den 16. januar og 18. Januar begge dage kl. 8:00-11:50

Rørby Skole
5. kl. Den 23. januar og 27. Januar begge dage kl. 7:50-11:30

Kalundborg Friskole
5. kl. Den 31. Januar og 3. februar begge dage kl. 8:05-11:45

Friskolen Ubby
5. kl. Den 7. februar og 9. februar begge dage kl. 8:15-11:35

Svebølle Skole
5. kl. Den 21. februar og 24. februar begge dage kl. 8:05-11:40
De to 5. klasser er sammen de to dage.

Høng Privatskole
5. og 6.kl. Den 28. februar og 3. marts begge dage kl. 7:50-11:25

Høng Skole
5.a Den 7. marts og 10. marts begge dage kl. 8:05-11:25
5.b Den 14. marts og 17. marts begge dage kl. 8:05-11:25

Højbo Friskole
5. kl. Den 21. marts og 24. marts begge dage kl. 8:30-11:45

Gørlev Skole
5. kl. Den 28. marts og 31. marts begge dage kl. 8:20-11:45

Vinde Helsinge Friskole
5. kl. Den 18. april og 21. april begge dage kl. 08:30-12:00

Firhøjskolen
5. kl. Den 25. april og 28. april begge dage kl. 8:00-11:30

Buerup Skole
5- og 6. kl. Den 9. maj og 12. maj begge dage kl. 8:25-13:05

Sæby Hallenslev
5. kl. Den 23. maj og 26. maj begge dage kl. 8:10-11:10

Løve Skole
5.kl. Den 30. maj og 2. juni begge dage kl. 8.15-11:30

Kirke Helsinge Skole
5. kl. Den 6. Juni og 9. juni begge dage kl. 8:20-11:35

Evaluering

Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.

I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene er med til at styrke elevernes kreativitet, og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.

Klik her for at komme til elev- evalueringen

Klik her for at komme til lærer- evalueringen

Scroll to Top