Det Store Forfatterværksted i Kalundborg 25/26

I Kalundborg Kommune er det forfatterne Anna Møller og Inez Galvilanes der står for Det Store Forfatterværksted.
Litteraturforløbet varer 2 dage i 4. lektioner pr. dag.

Hvis man efter forfatterforløbet skulle have lyst til flere skriverier, så klik ind på Forfatterskolens hjemmeside og find muligheder for at gå på forfatterhold. Se mere her.

Indhold

Forfatteren som klassen arbejder med tager udgangspunkt i sin egen skrivepraksis, sit eget forfatterskab og i de forfatterskaber, som hun/han er inspireret af. Undervisningen bliver baseret på inspirerende og legende skriveøvelser, der giver børnene rum til at udfolde fantasien og fortællelysten. Der findes ikke en rigtig eller en forkert måde at løse skriveopgaverne på, og normalt vigtige ting som stavning og tegnsætningen er her sat på pause.

Eleverne vil gennem forløbet også få et indblik i forfatterens arbejde med litterære valg, fortællingens komponenter, sproglige virkemidler, rytme, metaforik, synsvinkler og genrer.

Undervejs læses teksterne højt, og eleverne får feedback fra forfatteren i en faciliterende samtale for, at vise eleverne, hvordan tekster bliver bedre af redigering. Forfatteren tilpasser undervisningen undervejs, så den passer til klasses interesser og eventuelle udfordringer i et samarbejde med hver enkelt lærer. Forløbet vil derfor udforme sig forskelligt fra sted til sted. Men fælles for alle er, at børnene skal mærke det menneskelige nærvær, som man møder hos en kunstner, der kender sine egne dybder og sin egen måde at være kreativ.

Hvis klassen selv ønsker det, kan man med fordel selv afslutte ”Det store forfatterværksted” med en lille udgivelse, hvor de børn der har lyst og tør, læser højt, og hvor alle børnene udstiller deres bøger. Men dette er på ingen måde et krav. Processen er vigtigst.

I Anna Møllers forfatterværksted for 5. årgang 2025-2026 er overskriften ”I morgen starter det hele forfra”.

Forfatterværkstedet er som altid en balance mellem introduktion til forfatterlivet, små skriveøvelser, fysiske øvelser og benhård skrivning på en tekst, der tager form gennem de to formiddage sammen. Undervejs læser Anna Møller op fra relevant skønlitteratur, vi laver tværæstetiske øvelser og keeedeligt redigeringsarbejde, og elevernes fantasi bliver hjulpet på vej gennem forskellige tilfældighedsindslag.

Vi skal bl.a. skabe en analog avatar, som er hovedperson i elevernes små historier, vi skal tegne, skrive til musik, øve beskrivelser, lave gentagelses-tekster og rejseafsnit, og undervejs fodrer forfatteren med stikord og sætninger til at holde maskinen i gang. Til sidst sidder eleverne tilbage med et stykke kunst, de selv har skabt – og i morgen starter det hele forfra.

Forberedende workshop

For at styrke samarbejdet mellem dansklæreren og forfatter skal alle involverede lærere deltage i en tre timers lærerworkshop, hvor dele af forløbet gennemgås. De deltagende lærere kommer selv til at afprøve nogle af de kunstneriske øvelser fra forløbet, så de kan hjælpe og understøtte undervejs i forfatterværkstedet.
Workshoppen er udover forberedelse til dagene med forfatter også inspiration til, hvordan man som lærer selv kan arbejde med kreative skriveprocesser og litteratur i egen undervisning.

Workshoppen afholdes af Anna Møller og Inez Galvilanes
Den forberedende workshop afholdes: d. 29. oktober kl. 12-14, Musisk skole

Tidsplan skoleåret 25/26

Anna Møllers forløb på skolerne ligger tirsdag og onsdag fra 1. lektion – 4. lektion
Inez Galvilanes forløb er fra 3. lektion – 6. lektion (ca. kl. 10.00 – 14.00)
Tiderne tilpasses skolernes ringetider).

2025

Svallerup Skole 5. årgang
Den 4. og 5. november, underviser: Anna Møller

Bregninge Bjergsted Friskole 5. årgang
Den 4. og 5. november, underviser: Inez Galvianes

Tømmerup Friskole 5. årgang
Den 11. og 12. november, underviser: Anna Møller

Buerup Skole 5. årgang
Den 12. og 13. november, underviser: Inez Galvianes

Firhøjskolen 5. årgang
Den 17. og 18. november, underviser: Inez Galvianes

Gørlev Skole 5. årgang
Den 19. og 20. november, underviser: Inez Galvianes

Højbo Friskole 5. årgang
Den 24. og 25. november, underviser: Inez Galvianes

Høng Privatskole 5. årgang
Den 26. og 27. november, underviser: Inez Galvianes

Vinde Helsinge Friskole
Den 2. og 3. december, underviser: Anna Møller

2026

Høng skole 5. årgang
Den 5. og 6. januar, underviser: Inez Galvianes

Svebølle Skole 5. årgang
Den 7. og 8. januar, underviser: Inez Galvianes

Hvidebæk Skole 5. årgang
Den 12. og 13. januar, underviser: Inez Galvianes

Årby Skole 5. årgang
Den 13. og 14. januar, underviser: Anna Møller

Kirke Helsinge Skole 5. årgang
Den 14. og 15. januar, underviser: Inez Galvianes

Løve Skole 5. årgang
Den 19. og 20. januar, underviser: Inez Galvianes

Tømmerup Skole 5. årgang
Den 21. og 22. januar, underviser: Inez Galvianes

Sæby Hallenslev Friskole
Den 27. og 28. januar, underviser: Inez Galvianes

Rynkevang Skole, 5. årgang
Den 27. og 28. januar, underviser: Anna Møller

Rørby Skole 5. årgang
Den 3. og 4. februar, underviser: Anna Møller

Kalundborg Friskole 5. årgang
Den 17. og 18. februar, underviser: Anna Møller

Nyrup Skole
5. a: d. 3. og 4. marts, underviser: Anna Møller

Skolen På Herredsåsen 5. årgang
5. a: d. 14. og 15. april, underviser: Anna Møller
5. b: d. 21. og 22. april, underviser: Anna Møller

Nyrup Skole
5. b: d. 24. og 25. marts, underviser: Anna Møller

Evaluering

Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.
I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene i Kumult! er med til at styrke elevernes kreativitet og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.

Klik her for at komme til elev- evalueringen

Klik her for at komme til lærer- evalueringen

Læringsmål

Det Store forfatterværksted er udviklet til danskfaget i 5.klasse og har som læringsmål, at eleven:

  • bruger inspirationen fra en professionel forfatterens virke i egen skriveproces
  • producerer litterære tekster guidet af en professionel forfatter
  • oplever troen på egen skriveproces, at alle har en interessant historie at fortælle
  • får vækket interessen for litteratur og læselysten i arbejdet med professionel forfatter
  • finder ud af, at forfatterskole er noget man kan gå til

Læringsmålene er koblet til disse færdigheds- og vidensmål for danskfaget i 5.kl.

Forberedelse

  • Eleven kan konkretisere ideer gennem tænkeskrivning.
  • Eleven kan udarbejde forprodukter til dramatiske, dokumentariske og interaktive produktioner

Fremstilling

  • Eleven kan udarbejde dramatiske, dokumentariske og interaktive produkter. udarbejde forprodukter til dramatiske, dokumentariske og interaktive produktioner
Scroll to Top