
Det Store Forfatterværksted i Kalundborg 25/26
I Kalundborg Kommune er det forfatterne Anna Møller og Inez Galvilanes der står for Det Store Forfatterværksted.
Litteraturforløbet varer 2 dage i 4. lektioner pr. dag.
Hvis man efter forfatterforløbet skulle have lyst til flere skriverier, så klik ind på Forfatterskolens hjemmeside og find muligheder for at gå på forfatterhold. Se mere her.
Indhold
Forfatteren som klassen arbejder med tager udgangspunkt i sin egen skrivepraksis, sit eget forfatterskab og i de forfatterskaber, som hun/han er inspireret af. Undervisningen bliver baseret på inspirerende og legende skriveøvelser, der giver børnene rum til at udfolde fantasien og fortællelysten. Der findes ikke en rigtig eller en forkert måde at løse skriveopgaverne på, og normalt vigtige ting som stavning og tegnsætningen er her sat på pause.
Eleverne vil gennem forløbet også få et indblik i forfatterens arbejde med litterære valg, fortællingens komponenter, sproglige virkemidler, rytme, metaforik, synsvinkler og genrer.
Undervejs læses teksterne højt, og eleverne får feedback fra forfatteren i en faciliterende samtale for, at vise eleverne, hvordan tekster bliver bedre af redigering. Forfatteren tilpasser undervisningen undervejs, så den passer til klasses interesser og eventuelle udfordringer i et samarbejde med hver enkelt lærer. Forløbet vil derfor udforme sig forskelligt fra sted til sted. Men fælles for alle er, at børnene skal mærke det menneskelige nærvær, som man møder hos en kunstner, der kender sine egne dybder og sin egen måde at være kreativ.
Hvis klassen selv ønsker det, kan man med fordel selv afslutte ”Det store forfatterværksted” med en lille udgivelse, hvor de børn der har lyst og tør, læser højt, og hvor alle børnene udstiller deres bøger. Men dette er på ingen måde et krav. Processen er vigtigst.
I Anna Møllers forfatterværksted for 5. årgang 2025-2026 er overskriften ”I morgen starter det hele forfra”.
Forfatterværkstedet er som altid en balance mellem introduktion til forfatterlivet, små skriveøvelser, fysiske øvelser og benhård skrivning på en tekst, der tager form gennem de to formiddage sammen. Undervejs læser Anna Møller op fra relevant skønlitteratur, vi laver tværæstetiske øvelser og keeedeligt redigeringsarbejde, og elevernes fantasi bliver hjulpet på vej gennem forskellige tilfældighedsindslag.
Vi skal bl.a. skabe en analog avatar, som er hovedperson i elevernes små historier, vi skal tegne, skrive til musik, øve beskrivelser, lave gentagelses-tekster og rejseafsnit, og undervejs fodrer forfatteren med stikord og sætninger til at holde maskinen i gang. Til sidst sidder eleverne tilbage med et stykke kunst, de selv har skabt – og i morgen starter det hele forfra.
Forberedende workshop
For at styrke samarbejdet mellem dansklæreren og forfatter skal alle involverede lærere deltage i en tre timers lærerworkshop, hvor dele af forløbet gennemgås. De deltagende lærere kommer selv til at afprøve nogle af de kunstneriske øvelser fra forløbet, så de kan hjælpe og understøtte undervejs i forfatterværkstedet.
Workshoppen er udover forberedelse til dagene med forfatter også inspiration til, hvordan man som lærer selv kan arbejde med kreative skriveprocesser og litteratur i egen undervisning.
Workshoppen afholdes af Anna Møller og Inez Galvilanes
Den forberedende workshop afholdes: d. 29. oktober kl. 12-14, Musisk skole
Tidsplan skoleåret 25/26
Anna Møllers forløb på skolerne ligger tirsdag og onsdag fra 1. lektion – 4. lektion
Inez Galvilanes forløb er fra 3. lektion – 6. lektion (ca. kl. 10.00 – 14.00)
Tiderne tilpasses skolernes ringetider).
2025
Svallerup Skole 5. årgang
Den 4. og 5. november, underviser: Anna Møller
Bregninge Bjergsted Friskole 5. årgang
Den 4. og 5. november, underviser: Inez Galvianes
Tømmerup Friskole 5. årgang
Den 11. og 12. november, underviser: Anna Møller
Buerup Skole 5. årgang
Den 12. og 13. november, underviser: Inez Galvianes
Firhøjskolen 5. årgang
Den 17. og 18. november, underviser: Inez Galvianes
Gørlev Skole 5. årgang
Den 19. og 20. november, underviser: Inez Galvianes
Højbo Friskole 5. årgang
Den 24. og 25. november, underviser: Inez Galvianes
Høng Privatskole 5. årgang
Den 26. og 27. november, underviser: Inez Galvianes
Vinde Helsinge Friskole
Den 2. og 3. december, underviser: Anna Møller
2026
Høng skole 5. årgang
Den 5. og 6. januar, underviser: Inez Galvianes
Svebølle Skole 5. årgang
Den 7. og 8. januar, underviser: Inez Galvianes
Hvidebæk Skole 5. årgang
Den 12. og 13. januar, underviser: Inez Galvianes
Årby Skole 5. årgang
Den 13. og 14. januar, underviser: Anna Møller
Kirke Helsinge Skole 5. årgang
Den 14. og 15. januar, underviser: Inez Galvianes
Løve Skole 5. årgang
Den 19. og 20. januar, underviser: Inez Galvianes
Tømmerup Skole 5. årgang
Den 21. og 22. januar, underviser: Inez Galvianes
Sæby Hallenslev Friskole
Den 27. og 28. januar, underviser: Inez Galvianes
Rynkevang Skole, 5. årgang
Den 27. og 28. januar, underviser: Anna Møller
Rørby Skole 5. årgang
Den 3. og 4. februar, underviser: Anna Møller
Kalundborg Friskole 5. årgang
Den 17. og 18. februar, underviser: Anna Møller
Nyrup Skole
5. a: d. 3. og 4. marts, underviser: Anna Møller
Skolen På Herredsåsen 5. årgang
5. a: d. 14. og 15. april, underviser: Anna Møller
5. b: d. 21. og 22. april, underviser: Anna Møller
Nyrup Skole
5. b: d. 24. og 25. marts, underviser: Anna Møller
Evaluering
Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.
I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene i Kumult! er med til at styrke elevernes kreativitet og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.
Klik her for at komme til elev- evalueringen
Klik her for at komme til lærer- evalueringen
Læringsmål
Det Store forfatterværksted er udviklet til danskfaget i 5.klasse og har som læringsmål, at eleven:
- bruger inspirationen fra en professionel forfatterens virke i egen skriveproces
- producerer litterære tekster guidet af en professionel forfatter
- oplever troen på egen skriveproces, at alle har en interessant historie at fortælle
- får vækket interessen for litteratur og læselysten i arbejdet med professionel forfatter
- finder ud af, at forfatterskole er noget man kan gå til
Læringsmålene er koblet til disse færdigheds- og vidensmål for danskfaget i 5.kl.
Forberedelse
- Eleven kan konkretisere ideer gennem tænkeskrivning.
- Eleven kan udarbejde forprodukter til dramatiske, dokumentariske og interaktive produktioner
Fremstilling
- Eleven kan udarbejde dramatiske, dokumentariske og interaktive produkter. udarbejde forprodukter til dramatiske, dokumentariske og interaktive produktioner