Det Store Forfatterværksted i Ringsted 25/26

I Ringsted Kommune vil Det Store Forfatterværksted på 5. årgang have to forfattere tilknyttet: illustrator og forfatter Palle Schmidt eller forfatter Inez Gavianes.
Litteraturværkstedet vil vare i alt 8 lektioner i to sammenhængende dage.

Indhold

Palle Schmidts litteraturværksted:
Tegneserier, grafic novels og billedlitteratur er efterhånden blevet en integreret del af undervisningen i folkeskolen, med fokus fortolkning, billedanalyse, farvelære, ikonotekst, fortællertyper, synsvinkel, tematik mm. I dette 2-dages forløb får eleverne i 5. klasse lov at lave deres egne tegneserier, fra idé, opbygning til færdige bud på tekst.

Det kræver ekstra fordybelse, hvis man skal lave en længere tegneserie. Palle benytter portalen Tegneserieskolen som redskab til inspiration i sit forløb. Men hvis skolerne efterfølgende vil købe adgang så eleverne har mulighed for at videre, er der mulighed for dette. Med adgang for klassen vil læreren kunne bruge videoer, hjælpeark og lærervejledning til det videre forløb i klassen.

Palle er udover sit virke som forfatter også underviser på Forfatterskolen for børn og unge i Ringsted kommune. Så hvis man efter forfatterforløbet skulle have lyst til flere skriverier, så klik ind på Forfatterskolens hjemmeside og find muligheder for at gå på Palles forfatterhold: https://forfatterskolenforunge.com/

Inez Gavianes´ litteraturværksted:
På sporet af den gode historie!

Mennesket har fortalt historier siden tidernes morgen, og vi har brug for de gode historier til at styrke sammenhængskraften i vores fællesskaber. Derfor er det så vigtigt, at vi udvikler og bevarer lysten til at skabe og dele vores historier med hinanden.

Det er en udbredt misforståelse, at man skal være dygtig til at skrive for at kunne finde på gode historier. Den myte er det Inez’ mission at aflive, samtidig med at hun gerne vil bevise, at alle har potentialet til at blive dygtige til det.

Det er nemlig sjovt at finde på og fortælle, og måden vi formidler vores historier på, er blot transportmidlet. Den gode historie udspringer af vores fantasi, og den skal vi først og fremmest have til at sprudle.

Dernæst deler Inez gavmildt ud af de kneb og tricks, hun selv bruger for at gøre historierne spændende og fængende, så vi får lyst til at dele de fortællinger, vi finder på, og ikke mindst lytte til hinanden. På den måde kommer vi sammen på sporet af den gode historie.

Øvelserne er fulde af leg og læring, og alle kan være med! Der vil være en god blanding af benspænd og frihed, så eleverne bliver hjulpet godt på vej, men stadig med plads til, at den enkelte kan udfolde sig inden for sin egen interessesfære.

Forberedende workshop for lærere

For at styrke samarbejdet mellem dansklærer og forfatter skal alle involverede lærere deltage i en workshop, hvor dele af forløbet gennemgås. De deltagende lærere kommer selv til at afprøve nogle af de kunstneriske øvelser fra forløbet, så de kan hjælpe og understøtte eleverne undervejs i forfatterværkstedet.

Den forberedende lærerworkshop med Palle Schmidt:
Torsdag d. 14. august 2025 fra kl. 14-16.
Sted: Dagmarskolen (I mødes i skolegården og guides mod lokaler)

Program for lærerworkshop kl. 14-16 med Palle Schmidt, introduktion til elevernes litteraturforløb

14.00-14.15:
Introduktion til KUMULT! Fokus på det skabende og kreative. Kunstnerens rolle som inspirator. Samarbejdet mellem kunstneren og dansklæreren. Vigtigheden af at have byttet timer, så dansklæreren kan deltage i alle lektioner begge dage.


14.15-14.30:
Introduktion af forfatter, udgivelser, forfatterskolen, erfaringer, graphic novels, hvad kan tegneseriegenren på mellemtrinnet?

14.30-14.45:
Oplæg om forfatterforløb/introduktion til tegneserieskolen. Spørgsmål fra dansklærerne. Klassens erfaringer med genren. Aktiviteter eller gode udgivelser inden forfatterforløbet fx forfatterens egne udgivelser eller hvordan kan dansklæreren arbejde videre efter endt forfatterforløb.

14.45-15.30:
Skab en fortælling (makkerpar, grupper). Med eller uden benspænd. Øvelser igangsættes. Skriveøvelse med dialog.

15.30-16.00:
Fremvisninger for grupperne og afrunding af workshop – hvad tager jeg med mig videre.

Tidsplan skoleåret 25/26

Hver klasse arbejder sammen med forfatter/kunstner og dansklærer i to sammenhængende dage
I alt 8 lektioner på egen skole.
Tiderne er fra kl. 9.00-13.00 i 4 lektioner pr. dag og tilpasses skolens ringetider.

Palle Schmidts forfatterværksteder i 2025:

Bifrost Specialskole (uge 34)
Tirsdag d. 19. august 2025
Onsdag d. 20. august 2025

Gyrstinge Skole & Landbørnehus
(uge 34)
Torsdag d. 21. august 2025
Torsdag d. 22. august 2025

Valdemarskolen (uge 35-36)
5.a.
Tirsdag d. 26. august
Onsdag d. 27. august
5.b
Torsdag d. 28. august
Fredag d. 29. august
5.c.
Tirsdag d. 2. september
Onsdag d. 3. september

Nordbakkeskolen (uge 36)
Torsdag d. 4. september 2024
Fredag d. 5. september 2024

Ringsted Ny Friskole (uge 37)
Tirsdag d. 9. september 2025
Onsdag d. 10. september 2025

Ringsted Lilleskole (uge 37)
Torsdag d. 11. september 2025
Fredag d. 12. september 2025

Sct. Joseph Skole (uge 38)
Tirsdag d. 16. september 2025
Onsdag d. 17. september 2025

Vigersted skole (uge 38)
Torsdag d. 18. september 2025
Fredag d. 19. september 2025

A-huset (uge 41)
Tirsdag d. 7. oktober
Onsdag d. 8. oktober

Dagmarskolen (uge 39)
5. a:
Tirsdag d. 23. september 2025
Onsdag d. 24. september 2025
5. b:
Torsdag d. 25. september 2025
Fredag d. 26. september 2025

Kværkeby Friskole (uge 40)
Tirsdag d. 30. september 2025
Onsdag d. 1. oktober 2025

Søholmskolen
Torsdag d. 5. februar 2026
Fredag d. 6. februar 2026

Forfatterværksteder med Inez i 2026 fra 3. lektion – 6. lektion:

Allindelille Friskole
onsdag den 25. februar 2026 fra 3.-6. lektion
torsdag den 26. februar 2026 fra 3.-6. lektion
(Bemærk nye datoer)

Tider: dag 1 og dag 2:
10-pause: kl. 10-10.25
modul: kl. 10.25-11.55
frokost og pause: 11.55-12.40
modul: 12.40-13.25

Byskovskolen
Tiderne dag 1 og dag 2:
3.-4. lektion: kl. 10-11.40
frokost og pause
5.-6. lektion: kl. 12.20-14.00

5.a
mandag den 23. februar 2026 fra 3.-6. lektion
tirsdag den 24. februar 2026 fra 3.-6. lektion
(bemærk 5.a har fået nye datoer)

5.b
Tirsdag d. 4. februar 2026 fra 3.-6. lektion
Onsdag d. 5. februar 2026 fra 3.-6. lektion

5.c
Tirsdag d. 18. februar 2026 fra 3.-6. lektion
Onsdag d. 19. februar 2026 fra 3.-6. lektion

Nebsmølle (uge 10)
Tirsdag d. 3. marts 2026
Onsdag d. 4. marts 2026
Dag 1 og dag 2: kl. 9.00-13.00

Evaluering

Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.

I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene er med til at styrke elevernes kreativitet, og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.

Her link til elev- evalueringen

Her link til lærerevalueringen

Læringsmål

Det Store forfatterværksted er udviklet til danskfaget i 5.klasse og har som læringsmål, at eleven:

  • bruger inspirationen fra en professionel forfatterens virke i egen skriveproces
  • producerer litterære tekster guidet af en professionel forfatter
  • oplever troen på egen skriveproces, at alle har en interessant historie at fortælle
  • får vækket interessen for litteratur og læselysten i arbejdet med professionel forfatter
  • finder ud af, at forfatterskole er noget man kan gå til

Læringsmålene er koblet til disse færdigheds- og vidensmål for danskfaget i 5.kl.

Forberedelse

  • Eleven kan konkretisere ideer gennem tænkeskrivning.
  • Eleven kan udarbejde forprodukter til dramatiske, dokumentariske og interaktive produktioner

Fremstilling

  • Eleven kan udarbejde dramatiske, dokumentariske og interaktive produkter.
Scroll to Top