Dramalaboratoriet 25/26

Dramadagen i Ringsted kommune foregår på de deltagende skoler over én dag. Elever på 1. klassetrin arbejder klassevis og i fællesskab med dramaaktiviteter.

Dagen varetages af skuespillere og dramapædagogiske undervisere fra Sjællands Teater i samarbejde med klassens klasse- og/eller dansklærer.

Indhold

Forberedelse til dramadagen

I god tid før dramadagen, skal I sikre jer, at der er booket lokaler til dagens aktiviteter. Der er behov for et aflukket lokale til hver af de klasser, som skal deltage på jeres skole. Lokalet kan være et klasselokale, men optimalt skal lokalet være rummeligt og uden borde.

Efter spisepausen har vi brug for et lokale uden møbler, som kan rumme alle deltagende elever – fx skolens gymnastiksal.

Det praktiske på dagen

Sjællands Teater har brug for kontaktoplysninger på en lærer eller administrativ medarbejder, som sikrer, at lokaler er booket, og at beskeder fra teatret går ud til de rette lærere.

De eksakte tider for dagens aktiviteter aftaler teatret med skolens kontaktperson forinden.
Vi gør alt, hvad vi kan for at følge skolens normale pauseplan.

Dette er et eksempel på et dagsprogram:

Ca. 9:00: Dramadagen starter – undervisere fra teatret møder i skolens personalerum og hentes her.
Eleverne undervises klassevis af dramapædagogisk personale i separate lokaler. Vi arbejder med drama som udtryksform.

Spisepause

Efter spisepausen: Eleverne undervises samlet på årgangen af dramapædagogisk personale. Vi arbejder dramaturgisk med fortælling og krop i situationsspil med handlingsudvikling.

Ca. 13:00: Dramadagen slutter

De eksakte tider aftaler vi med skolens kontaktperson forinden (gerne på lærerworkshopdagen). Vi gør, hvad vi kan for at følge skolens normale pauseplan.

Aktiviteter på dagen

På teaterdagen arbejdes der med teaterøvelser, teatrets virkemidler og elevernes eget kropslige udtryk for at bearbejde og nærme sig fortolkninger og tematikker i genkendelige situationer fra elevernes egen hverdag.

Der sættes fokus på elevernes forståelse af sig selv og andre i fælles oplevede situationer.

Dramalaboratoriet arbejder desuden med at styrke elevernes sprogforståelse, kropsudtryk, refleksionsevne, præsentationskompetence og fællesskabsfølelse.

I dramaaktiviteterne lægges der vægt på samspillet med gruppen frem for ensidig fokus på egen præstation.

Forberedende lærerworkshop

For at styrke samarbejdet mellem lærer og dramapædagogisk underviser, skal alle involverede lærere deltage i den forberedende lærerworkshop.

De deltagende lærere kommer selv til at afprøve nogle af de kunstneriske øvelser fra forløbet, så de kan hjælpe og understøtte undervejs, når skuespillerne er på besøg.
Workshoppen er udover forberedelse til teaterforløbet også inspiration til, hvordan man som lærer selv kan arbejde med dramaøvelser og kropslige udtryk i egen undervisning.

Den forberedende lærerworkshop: Følger
Sted:
Følger

Tidsplan skoleåret 25/26

2026

Kildeskolen 1. årgang (uge 21)
Mandag d. 18. maj

Nordbakke skole 1. årgang (uge 21)
Tirsdag d. 19. maj

Søholmskolen 1. årgang (uge 21)
Onsdag d. 20. maj

Valdemarskolen: (uge 21)
1. a og 1. b: torsdag d. 21. maj
1. c og 1. d: fredag d. 22. maj

Vigersted Skole 1. årgang (uge 22)
Tirsdag d. 26. maj

Allindelille Skole 1. årgang (uge 22)
Onsdag d. 27. maj

Kværkeby Skole 1. årgang (uge 22)
Torsdag d. 28. maj

Dagmarskolen 1. årgang (uge 23)
Tirsdag d. 2. juni

Byskovskolen 1. årgang (uge 24)
Onsdag d. 10. juni

Sct. Joseph skole 1. årgang (uge 24)
Torsdag d. 11. juni

Ringsted Lilleskole 1. årgang (uge 24)
Onsdag d. 10. juni

Evaluering

Der bliver til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.

I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene i Kumult! er med til at styrke elevernes kreativitet og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.

Klik her for at komme til lærerevalueringen

Læringsmål

Teaterlaboratoriet er udviklet til danskfaget på 1. klassetrin og har som læringsmål, at eleverne: 

  • kan omsætte mundtlig fortælling til dramatisk udtryk
  • bevidstgøres om betydningen af kropssproget
  • udvikler indlevelses- og fortolkningsevnen ved at træde i nye karakterer
  • oplever, at dramatik er en brugbar udtryksform i mange sammenhænge
  • oplever teaterets magi ved selv at komme i teateret

Læringsmålene er koblet til færdigheds- og vidensmålene:

Krop og Drama

  • Eleven kan improvisere med kropssprog og stemme
  • Eleven kan deltage i rollelege og rollespil
  • Eleven har viden om enkelt kropssprog
  • Eleven har viden om dramatiske roller

Oplevelse og indlevelse

  • Eleven har viden om enkel poetisk sprogbrug og billeder
  • Eleven kan følge forløbet i en fortælling
Scroll to Top