
Dukker og Drama 25/26
Dukkemagerforløb med 1. klasse i Lejre Kommune med dukkemagere og -førere Astrid Kjær og Sif Jessen Hymøller, som begge arbejder som dukkespillere.
I dukkemagerforløbet “Dukkernes Verden” med 1. årgang i Lejre Kommune skal børnene sammen med dukkemagere og -førere skabe klassens eget dukketeaterunivers. Dukkeførerne vil med deres egne erfaringer og viden om dukketeater tage eleverne med ind i dukkemagerens verden. I dukkernes verden kan alting ske og her opstår en frihed og mulighed for at bruge fantasien, opleve verden og hinanden på nye måder.

Indhold
Dukkemagerværkstedet går i gang. Eleverne starter med at lave deres helt egen stangdukke i tør-papmaché og tegner ansigtet med maling og/eller Posca-tusser.
At arbejde med dukker tilføjer en anden dimension, hvor fantasien kan få frit løb. Dukker kan nemlig alt det, som mennesker ikke kan; fx svømme lang tid under vandet, flyve eller gå på månen uden månedragt. Og så har dukker følelser. De kan føle sig udenfor, være triste eller lykkelige. Gennem forskellige øvelser og lege vil børnene opleve, hvordan man kan få en stangdukke til at leve, bevæge sig og tale.
Teknik og fortælling
Historien bygges op i fællesskab på baggrund af de karakterer, der er opstået. Vi øver teknik med hånddukkerne. Vi undersøger om de kan tale, og hvordan de taler. Endeligt laves en plakat for forestillingen, der hænges op på skolen.
Forestillingen opføres
Historien øves igennem og vi opfører forestillingen for parallelklassen, skolesekretæren eller lærerens kamera. Forestillingen kan være oplæg til et videre danskforløb med afsæt i børnenes dukker og historieopbygning med start, midte og slutning. Eller dukkerne kan komme med hjem efter dukkemagerforløbet.
Forberedende lærerworkshop
For at sikre det bedste udgangspunkt for samarbejdet mellem underviser og deltagende lærere, så skal alle involverede lærere til en tre timers lærerworkshop.
De deltagende lærere kommer selv til at afprøve nogle af de kunstneriske øvelser fra forløbet, så de kan hjælpe og understøtte undervejs.
Workshoppen er udover forberedelse til forløbet også inspiration til, hvordan man som lærer selv kan arbejde med dukker og kropslige udtryk i egen undervisning.
Den forberedende lærerworkshop: d. 6. august 2025 kl. 8.30- 11.30
Lokation: Hvalsø Kulturhus, skolevej 12, 4300 Hvalsø
Tidsplan skoleåret 25/26
Astrid er sammen med klasserne på følgende skoler i tidsrummet 2. – 5. lektion:
Hvalsø Skole
1.a: tors. 8 og fre. 9. januar 2026 (uge 2 (Obs. Børnenes Kunsthus))
1.b: tors. d. 30. og fre. 1. maj 2026 (uge 18 (Obs. Børnenes Kunsthus))
1.c: tors. d. 5. og ons. 6. maj 2026 (uge 19 i Børnenes Kunsthus)
1.d: tirs. Tors. d. 7. og fre. d. 8. maj 2026 (uge 19 (Obs. Børnenes Kunsthus))
Allerslev Skole
Lokation: Børnenes Kunsthus
1. a: tirs. 6. og ons. 7. januar 2026 (uge 2 i Børnenes Kunsthus)
1. b: tirs. 13. og ons. 14. januar 2026 (uge 3 i Børnenes Kunsthus)
1. c: tirs. d. 28. og ons. 29. april 2026 (uge 18 i Børnenes Kunsthus)
Osted Skole
1. årg. 15. og fre. 16. januar 2026 (uge 3 på egen skole og på Osted bibliotek)
Sif er sammen med klasserne på følgende skoler i tidsrummet 1. – 4. lektion :
Firkløverskolen (uge 50)
D. 9. og 10. december 2025
Bramsnæsvigskolen (uge 3 & 4)
1. a: man. 12. og tirs. 13. januar 2026
1. b: man. 19. og tirs. 20. januar 2026
Trællerup Skole (uge 5&6)
1. a: man. 26. og tirs. 27. januar 2026
1. b: ons. man. 2. og tirs. 3. februar 2026
Kirke Hyllinge Skole (uge 16, 18 & 19)
1. a: mandag 13. og tirsdag 14. april 2026 (Kr. Hyllinge bibliotek er reserveret)
1. b: tirsdag 28. og onsdag. 29. april 2026 (Kr. Hyllinge bibliotek er reserveret)
1. c: mandag 4. og tirsdag 5. maj 2026 (Kr. Hyllinge bibliotek er reserveret)
Kirke Såby Skole (uge 20 & 21)
1. a: mandag 11. og tirsdag 12. maj 2026
1. b: mandag 18. og tirsdag 19. maj 2026
Evaluering
Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.
I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene i Kumult! er med til at styrke elevernes kreativitet og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.
Evalueringen er tilgængelig. Tryk her
Læringsmål
Dukkemager og dramaforløb er udviklet til 1. klassetrin og læringsmålene er koblet til de vejledende færdigheds- og vidensmål:
Krop og Drama
- Eleven kan deltage i rollelege og rollespil
- Eleven har viden om dramatiske roller
- Eleven kan improvisere med (kropssprog) og stemme
Oplevelse og indlevelse
- Eleven kan lege med sprog, billeder og fortælling
- Eleven kan følge forløbet i en fortælling
- Eleven har viden om begyndelse, midte og slutning
Dialog
- Eleven kan veksle mellem at lytte og ytre sig
- Eleven har viden om turtagning
Sproglig bevidsthed
- Eleven har viden om træk ved sprog i forskellige sammenhænge