Ind i Kunsten i Kalundborg 25/26

Ind i kunsten er et 2-dages forløb udviklet i samarbejde mellem billedkunstner Astrid Randrup og kunstformidler Jesse-Lee fra Odsherred Museum. Forløbet foregår både på egen skole og på Odsherreds Kunstmuseum i Asnæs.

Indhold

Del 1: Kunstnerbesøg på skolen

Kunstneren Astrid Randrup besøger klasserne. Her introduceres eleverne til begreber som mentale landskaber, surreelle følelser og farvernes sprog. Gennem en kreativ workshop arbejder eleverne med små skitser og eksperimenterende billeddannelser, hvor de udvikler deres egne sansede landskaber. De får en fornemmelse af, hvordan kunstnere kan bruge farver, former og tillægsord til at formidle stemninger og følelser. De udforsker farvernes følelsesudtryk gennem materialer, de selv samler, og fortsætter eksperimenterne fra værkstedet. Her gentager de former, arbejder med farvenuancer og træner deres iagttagelsesevne ved at studere naturens former tæt.

Eleverne arbejder med:
– hvordan farver, former og tillægsord kan udtrykke følelser
– hvordan farver påvirker hinanden
– hvordan landskaber kan spejle vores indre oplevelser

Workshops: skitser, farveeksperimenter, sanselige landskaber.

Del 2: Besøg på Odsherreds Kunstmuseum

Efter kunstnerbesøget besøger eleverne Odsherreds Kunstmuseum, hvor de oplever værker fra både ældre og nulevende kunstnere. Fokus er på, hvordan landskabet gennem tiderne er blevet brugt som spejl for menneskets indre verden. Eleverne lærer, hvordan farver og kompositioner skaber særlige stemninger, og hvordan materialer kan forstærke følelsesmæssige udtryk.

Eleverne inviteres også ind i museets værksted, hvor de arbejder videre med farvernes betydning og eksperimenterer med farvernes naturlige oprindelse og materialitet.

Kunstformidleren fra Museum Vestsjælland og kunstner Astrid Randrup tager imod 2 klasser på Odsherreds Kunstmuseum. Klasserne sendes til hver deres undervisningssession og bytter efter en frokostpause.

Dagens program:

  • Session 1: ca. 90 minutter
  • Frokostpause: ca. 30 minutter
  • Session 2:  ca. 90 minutter

Praktiske informationer til dagen på kunstmuseet

• Transport og tidsplan
Klasserne som ikke har mulighed for at tage offentlig transport til Odsherreds Kunstmuseum tilbydes Museum Vestsjællands kulturbusordning.
Kommunikation om tidsplan, koordinering og booking af kulturbussen foregår mellem kommunen og skolerne.

• Undervisning og pauser under forløbet på museet
Børnene skal have madpakker og drikkedunk med. Der er ikke mulighed for at købe frokost på Kunstmuseet.
Udover en længere frokostpause er der lagt en kort pause ind til grupperne i starten og slutning af dagen på museet til toiletbesøg og evt. en lille mad

• Under besøget
Museet har produceret en vejledning til lærerne som giver råd, tips og husregler når man har sin klasse på museet. Materialet sendes ud sammen med tidsplanen og kan evt. gennemgås med eleverne inden besøget så alle er klædt godt på til dagen.

• Ligesom vi alle sammen skal passe godt på kunstværkerne når vi hygger os i museumssamlingen forventes det, at eleverne passer godt på værkstedsmaterialerne og -inventarer og bruger dem kun efter kunstnerens anvisning. Det er en unik oplevelse, at få mulighed for at arbejde med professionelle materialer samme med en kunstner. Det er også den første gang for mange elever så underviserne gennemgår, hvordan og hvorledes med eleverne inden hver session så alle får en dejlig dag på museet.

Hent vejledning til Museumsbesøg her

Praktisk info til lærer

Hver kunstner har sit blik på verden og sin måde at formidle og fortolke tilværelsen på.
I mødet med kunsten får vi en invitation til at se verden igennem en andens øjne. Målet med dagene er at åbne sanserne for de indtryk vi får i mødet med kunsten og med verden. Det kan fx være de møder vi ikke forstår, eller som vi tror vi ikke kan lide. Møder der overrasker os, pirrer vores nysgerrighed og stimulerer vores fantasi. Kunstens sprog er et anderledes og nogle gange uforklarligt sprog som skal erfares med hele kroppen.

Forberedende lærerworkshop

For at styrke samarbejdet mellem lærere, kunstner og kunstmuseet skal alle lærere deltage i en lærerworkshop inden forløbets opstart. De deltagende lærere kommer selv til at afprøve nogle af de kunstneriske øvelser fra forløbet, så de kan understøtte eleverne undervejs i forløbet. Workshoppen giver både forberedelse til dagene på skolen og på kunstmuseet og inspiration til, hvordan man som lærer selv kan arbejde med de kreative processer i egen undervisning.

Den forberedende workshop afholdes
Tid: d. 30. oktober 2025 kl. 12.00-15.00
Sted: Kultursalen, Musisk Skolen, Skovbrynet 55, 4400 Kalundborg.

Tidsplan skoleåret 25/26

OBS. Tidsplanen med kulturbussen til kunstmuseet sendes ud pr. mail.

Bregninge Bjergsted Friskole
På skolen: 25. november 2025 kl. 8-13
Museumsbesøg: d. 24/2-2026 kl. 8-14

Buerup skole
På skolen: 11. november 2025 kl. 8-13
Museumsbesøg: d. 25/2-2026 kl. 8-14

Firhøjskolen
På skolen: 12. november 2025 kl. 8-13
Museumsbesøg: d. 26/2-2026 kl. 8-14

Gørlev skole
På skolen: 17. november 2025 kl. 8-13
Museumsbesøg: d. 25/2-2026 kl. 8-14

Højbo Friskole
På skolen: 18. november 2025 kl. 8-13
Museumsbesøg: d. 26/2-2026 kl. 8-14

Høng Kommuneskole
2.a:
På skolen: 19. november 2025 kl. 8-13
Museumsbesøg: d. 4/3-26 kl. 8-14

2. b:
På skolen: 24. november 2025 kl. 8-13
Museumsbesøg: d. 4/3-2026 kl. 8-14

Høng Privatskole
På skolen: 20. november 2025 kl. 8-13
Museumsbesøg: d. 3/3-2026 kl. 8-14

Hvidebækskolen
På skolen: 27. november 2025 kl. 8-13
Museumsbesøg: d. 24/2-2026 8-14

Kalundborg friskole
På skolen: 26. november 2025 kl. 8-13
Museumsbesøg: d. 10/3-2026 kl. 8-14

Kirke Helsinge skole
På skolen: 10. november 2025 kl. 8-13
Museumsbesøg: d. 11/3-2026 kl. 8-14

Nyrup skole 2.A
På skolen: 20. januar 2026 kl. 8-13
Museumsbesøg: d. 12/3-2026 kl. 8-14

Nyrup skole 2.B
På skolen: 21. januar 2026 kl. 8-13
Museumsbesøg: d. 12/3-2026 kl. 8-14

Rørby skole
På skolen: 22. januar 2026 kl. 8-13
Museumsbesøg: d. 6/3-2026 kl. 8-14

Rynkevangskolen
På skolen: 26. januar 2026 kl. 8-13
Museumsbesøg: d. 27/2-2026 kl. 8-14

Skolen på Herredsåsen
2. a
På skolen: 27. januar 2026 kl. 8-13
Museumsbesøg: d. 5/3-2026 kl. 8-14

2.b
På skolen: 28. januar 2026 kl. 8-13
Museumsbesøg: d. 5/3-2026 kl. 8-14

Svebølle skole
På skolen: 29. januar 2026 kl. 8-13
Museumsbesøg: d. 27/2-2026 kl. 8-14

Svallerup skole
På skolen: 3. februar 2026 kl. 8-13
Museumsbesøg: d. 6/3-2026 kl. 8-14

Tømmerup friskole
På skolen: 4. februar 2026 kl. 8-13
Museumsbesøg: d. 13/3-2026 kl. 8-14

Tømmerup kommuneskole
På skolen: 5. februar 2026 kl. 8-13
Museumsbesøg: d. 13/3-2026 kl. 8-14

Vinde Helsinge friskole
På skolen: 10. februar 2026 kl. 8-13
Museumsbesøg: d. 11/3-2026 kl. 8-14

Ørslev skole
På skolen: 11. februar 2026 kl. 8-13
Museumsbesøg: d. 3/3-2026 kl. 8-14

Årby skole
På skolen: 12. februar 2026 kl. 8-13
Museumsbesøg: d. 10/3-2026 kl. 8-14

Sigrid Undset skole
På skolen: 13. februar 2026 kl. 8-13
(de skal kun have skolebesøg og ikke på museet)

Evaluering

Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor lærere evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.

I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene er med til at styrke elevernes kreativitet, og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.

Klik her for at komme til evalueringen

Læringsmål

Ind I kunsten er målrettet 2. klasser og drager pædagogisk og didaktisk inspiration fra Visual Thinking Strategies (VTS) og innovationspædagogik (Darsø) i indskolingshøjde.

 Forløbet fokuserer på, at eleven:

  • Får indblik i kunstneriske arbejdsprocesser, der skærper iagttagelsesevnen og giver nye handlemuligheder.
  • Bruger krop og sanser til at udtryk sig på nye måder og i mødet med kunstens forskellige æstetiske udtryksformer.
  • Erfarer hvordan fordybelse og at gå på opdagelse i ting der er svært at definere, kan overraske og forundre.
  • Erfarer, hvordan man kan gå på opdagelse i egne ideer og nysgerrighed ved at deltage i intuitive processer, hvor man ikke altid kender resultatet på forhånd.

Forløbet understøtter følgende videns- og færdighedsmål for billedkunstfaget i 2.kl.

Billedfremstilling: Eleven kan udtrykke sig i plane, rumlige og digitale billeder

  • Eleven kan viden om materialers anvendelses- og udtryksmuligheder
  • Eleven kan udtrykke sig i plane, rumlige og digitale billeder

Billedanalyse: Eleven kan samtale om egne og andres billeder

  • Eleven kan samtale om billeders opbygning og indhold
  • Eleven har viden om billedopbygning og enkle fagord og begreber

Scroll to Top