Ind i Kunsten i Lejre 25/26
Billedkunstforløbet for 2. årgang i Lejre Kommune vil i år handle om ler med udgangspunkt i Fabeldyr og guddommelige bæster. Det vil være enten Morten Plesner eller Riisom, som er billedkunstlærere, der står for forløbet i Børnenes Kunsthus.
Indhold
Fabeldyr og guddommelige bæster
I forløbet introduceres eleverne til fabeldyr som historisk og kunstnerisk fænomen. Eleverne skaber egne værker i ler og arbejder med overfladedesign, farver og strukturer.
Elevernes kreative udforskning med legende eksperimenter kombineres med tekniske færdigheder. Elevernes relieffer samles i en fælles lertavle, der kan hænges op på skolen.
Dag 1:
- Introduktion til temaet
- Kort oplæg om fabeldyr gennem tiderne med eksempler fra oldtiden, middelalderen,
sci-fi og fantasy. - Visning af keramiske værker og skulpturer som inspiration.
- Gennemgang af lerets egenskaber, teknikker og værktøjer.
- Skitsearbejde og begyndende modellering:
- Eleverne tegner skitser af deres egne fabeldyr med fokus på detaljer som teksturer
(pels, skæl, horn osv.). - Introduktion til relief: Eleverne skaber et fladt relief af deres fabeldyr som en øvelse i
at arbejde med dybde og detaljer. - Eksperimenter med teksturværktøjer for at skabe overflader som hår, skæl eller fjer.
Dag 2:
- Udvikling af fritstående skulpturer
- Eleverne bygger en tredimensionel figur baseret på deres skitser og relieffer.
- Fokus på overfladedesign: Brug af teknikker til at skabe detaljerede mønstre og
strukturer. - Farvelægning og bemaling:
- Introduktion til farvet begitning (flydende lerfarve) og hvordan man opbygger
farvelag. - Eleverne maler deres figurer med begitning, med mulighed for at skabe gradienter,
mønstre og farvekombinationer. - Afslutning og refleksion: Eleverne præsenterer deres værker og deler deres tanker om processen.
Forberedende lærerworkshop
Den forberedende lærerworkshop:
Tid: onsdag d. 6. august 2025 kl. 8.30-11.30
Lokation: Hvalsø Kulturhus, Skolevej 12, 4330 Hvalsø
Tidsplan skoleåret 25/26
Begge dage er fra kl. 9-13
Allerslev Skole (i Børnenes Kunsthus m. Morten)
2.a mandag d. 18. og tirsdag 19. august (uge 34)
2.b. torsdag d. 21. august og fredag d. 22. august (uge 34)
2.c. mandag d. 25. og tirsdag 26. august (uge 35)
Bramsnæsvig (i Børnenes Kunsthus m. Morten)
2.a. torsdag d. 28. og fredag 29. august (uge 35)
2.b. mandag d. 1. og tirsdag 2. september (uge 36)
Osted Skole (I børnenes Kunsthus m. Morten, uge 36)
2.kl. torsdag d. 4 . og fredag 5. september
Trællerup (i Børnenes Kunsthus m. Morten, uge 37)
2.a. mandag d. 8. og tirsdag 9. september
2.b. torsdag d. 11. og fredag 12. september
Hvalsø Skole (i Børnenes Kunsthus)
2.a. mandag d. 15. og tirsdag 16. september m. Morten & Riisom (uge 38)
2.b. torsdag d. 18. og fredag 19. september m. Riisom (uge 38)
2.c. mandag d. 22. og tirsdag 23. september m. Riisom (uge 39)
2.d. torsdag d. 25. og fredag 26. september m. Riisom (uge 39)
Kr. Hyllinge (i Børnenes Kunsthus m. Riisom, uge 40 )
2.a. mandag d. 29. og tirsdag d. 30. september
2.b. torsdag d. 2. og fredag d. 3. oktober
Kr. Såby Skole (i Børnenes Kunsthus m. Riisom, uge 41 )
2.kl. mandag d. 6. og tirsdag d. 7. oktober
Firkløverskolen (i Børnenes Kunsthus m. Riisom, m. Riisom, uge 41 og 43)
2.kl. torsdag d. 9. oktober og tirsdag d. 21. oktober
2. kl. torsdag d. 23. og fredag d. 24. oktober
Evaluering
Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.
I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene er med til at styrke elevernes kreativitet, og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.
Klik her for at komme til lærerevalueringen
Læringsmål
Forløbet er udviklet til billedkunst i 2. klasse og har som læringsmål, at eleven kan:
- Forstå fabeldyr som et kulturelt og historisk fænomen.
- Opnå tekniske færdigheder i modellering af ler, overfladedesign og bemaling.
- Udforske materialets muligheder og begrænsninger gennem kreative eksperimenter.
- Arbejde både individuelt og som del af en fælles kunstnerisk proces.
Læringsmålene er koblet til disse færdigheds- og vidensmål for billedkunstfaget i 2. kl.