Ind i Kunsten i Odsherred 24/25
Hver kunstner har sit blik på verden og sin måde at formidle og fortolke tilværelsen på. I mødet med kunst får vi en invitation til at se verden igennem en andens øjne. Målet med dagene er at åbne sanserne for de indtryk vi får i mødet med kunsten og med verden. Det kan fx være de møder vi ikke forstår, eller som vi tror vi ikke kan lide. Møder der overrasker os, pirrer vores nysgerrighed og stimulerer vores fantasi. Kunstens sprog er et anderledes og nogle gange uforklarligt sprog som skal erfares med hele kroppen.
Ind i kunsten er et to-trins forløb udviklet i samarbejde mellem billedkunstner Lena Søeborg og Museum Vestsjælland. Forløbet foregår både på egen skole og på Odsherreds Kunstmuseum i Asnæs.
Læringsmål
Ind i kunsten er målrettet 2. klasser og fokuserer på, at eleven:
- Får indblik i kunstneriske arbejdsprocesser, der skærper iagttagelsesevnen og giver nye handlemuligheder.
- Bruger krop og sanser til at udtryk sig på nye måder og i mødet med kunstens forskellige æstetiske udtryksformer.
- Erfarer hvordan fordybelse og et ekstra blik på velkendte ting kan overraske og forundre.
- Erfarer, hvordan man kan gå på opdagelse i egne ideer ved at tænke i modsætninger/kontraster.
- Bliver opmærksom på hvordan kontraster kan forstærke et udtryk og give nyt indblik.
Forløbet understøtter følgende videns- og færdighedsmål for billedkunstfaget i 2.kl.
Billedfremstilling: Eleven kan udtrykke sig i plane, rumlige og digitale billeder
- Eleven kan få viden om materialers anvendelses- og udtryksmuligheder
- Eleven kan udtrykke sig i plane, rumlige og digitale billeder
Billedanalyse: Eleven kan samtale om egne og andres billeder
- Eleven kan samtale om billeders opbygning og indhold
- Eleven har viden om billedopbygning og enkle fagord og begreber
Forløbsbeskrivelser og praktisk information:
DAG 1 – Besøg på skolen
Indhold:
Kunstner Lena Søeborg kommer til skolen og starter dagen i klasseværelset. Herefter arbejder vi i gymnastiksalen/et alternativt stort rum. Lena medbringer en udstilling med egne værker. Det er skulpturer som skubber til vores forventninger om hverdagsobjekter. Resten af dagen er der praktiske værksteder. Værkstederne er procesorienterede med fokus på erfaring og refleksion frem for et bestemt produkt. Derfor er det en god ide at læreren fotodokumenterer processerne.
Praktiske informationer til besøg på skolen
- Datoer
Datoerne for besøget udsendes af kommunen op til forløbene
- Tidsramme for dagen
Lena har 5 lektioner med klassen fra kl. 8-13. Lena følger skolens tidsplan med pauser
Giv gerne besked om skolens præcise starttidspunkt, så Lena kan starte til almindelig tid for jeres skole
Lena kommer ca. 15 minutter før undervisningsstart og sætter sin udstilling op inden forløbet går i gang - Lokaler og materialer
Under besøget bruger Lena 2 forskellige rum. Vi starter i klasseværelset og kommer over til et stort lokale til udstilling og workshop
Husk også at booke et stort rum uden møbler hele dagen til visning af udstilling og til at arbejde med workshops. Det optimale er en god gammeldags gymnastiksal, men andet kan også bruges
I klasseværelset, hvor vi starter, vil Lena gerne låne en flipover til at skrive på (med papir)
Til workshoppen skal skolen sørge for en pakke almindeligt kopipapir samt et klassesæt med sakse
Resten af materialerne har Lena med - Kontakt og spørgsmål til skolebesøget
Lena kan kontaktes på mail: lenasoeborg65@gmail.com
DAG 2 – På Odsherred Kunstmuseum
Kunstformidleren fra Museum Vestsjælland og kunstner Lena Søeborg tager imod 2 klasser på Odsherreds Kunstmuseum. Klasserne sendes til hver deres undervisningssession og bytter efter frokostpausen.
Dagens program:
Session 1: ca. 90 minutter
Frokostpause: ca. 30 minutter
Session 2: ca. 90 minutter
Undervisningssession i samlingen:
I mødet med værker fra museets faste samling og den aktuelle særudstilling af samtidskunst undersøger eleverne forskellige kunstneres blik på verden. Dialogbaseret undervisning kombineret med kropslige og dramaturgiske øvelser i mødet med kunsten åbner de aktuelle udstillinger i børnehøjde. Sammen med kunstformidleren undersøger eleverne:
Hvorfor vælger nogle kunstnere at vende virkeligheden på hovedet i deres billeder? Hvordan puster man liv i et maleri eller skulptur? Eleverne bliver inddraget i historiefortælling og sanselige refleksioner i forhold til kunstværkerne og ikke mindst udvikle en opmærksomhed på, hvordan kroppen og vores blik på verden spiller ind i vores forståelse af former, farver og stemning i kunsten.
Undervisningssession i vores kunstworkshop
På museets workshop får eleverne et gensyn med kunstneren, Lena Søeborg. Her deltager de i en tegneworkshop hvor forskellige teknikker og opgaver udfordrer og udvider de muligheder der normalt forbindes med tegning. Tegneværkstedet retter sig imod selvportrættet og her arbejder eleverne med professionelle tegnematerialer og får opgaver med særlige fokus som gør at man opdager sit eget ansigt på en ny måde.
Praktiske informationer til dagen på kunstmuseet
- Transport og tidsplan
Klasserne som ikke har mulighed for at tage offentlig transport til Odsherreds Kunstmuseum tilbydes Museum Vestsjællands kulturbusordning.
Kommunikation om tidsplan, koordinering og booking af kulturbussen foregår mellem kommunen og skolerne.
- Undervisning og pauser under forløbet på museet
Børnene skal have madpakker og drikkedunk med. Der er ikke mulighed for at købe frokost på kunstmuseet.
Udover en længere frokostpause er der lagt en kort pause ind til grupperne i starten og slutning af dagen på museet til toiletbesøg og evt. en lille mad. - Under besøget
Museet har produceret en vejledning til lærerne som giver råd, tips og husregler når man har sin klasse på museet. Materialet sendes ud sammen med tidsplanen og kan evt. gennemgås med eleverne inden besøget så alle er klædt godt på til dagen.
Ligesom vi alle sammen skal passe godt på kunstværkerne når vi hygger os i museumssamlingen forventes det, at eleverne passer godt på værkstedsmaterialerne og -inventarer og bruger dem kun efter kunstnerens anvisning. Det er en stor og unik oplevelse, at få mulighed for at arbejde med professionelle materialer samme med en kunstner. Det er også den første gang for mange elever så underviserne gennemgår, hvordan og hvorledes med eleverne inden hver session så alle får en dejlig dag på museet.
Forberedende lærerworkshop med Lena og museumsformidler Jesse Lee fra Museum Vestsjælland
For at styrke samarbejdet mellem lærere, kunstner og kunstmuseet skal alle lærere deltage i en tre timers lærerworkshop inden forløbets opstart. De deltagende lærere kommer selv til at afprøve nogle af de kunstneriske øvelser fra forløbet, så de kan understøtte eleverne undervejs i forløbet.
Workshoppen giver både forberedelse til dagene på skolen og på kunstmuseet og inspiration til, hvordan man som lærer selv kan arbejde med de kreative processer i egen undervisning.
Den forberedende lærerworkshop afholdes:
Tid: tirsdag den 29. oktober 2024 kl. 16-19
Sted: Vig Skole, Aula c
Tidsplan skoleåret 24/25
Den første dag kommer Lena Søeborg ud på skolen og arbejder med klassen de første 5 lektioner.
Anden dag besøger klassen Odsherreds Kunstmuseum en hel skoledag.
Kulturbussen sørger for transporten til Odsherreds Kunstmuseum for de klasser, som er med på transportordningen. Bekræftelser af afgangs- og ankomsttider for kørslen med Kulturbussen modtages særskilt inden forløbet på museet.
På skolerne:
Asnæs Skole, 2. a
Besøg på skolen: den 30. oktober kl. 8-13
Besøg på museet: den 25. november kl. 9.30-13.00
Asnæs Skole , 2. b
Besøg på skolen: den 31. oktober kl. 8-13
Besøg på museet: den 25. november kl. 9.30-13.00
Egebjerg Skole
Besøg på skolen: den 1. november kl. 8-13
Besøg på museet: den 2. december kl. 9.30-13.00
Fårevejle Skole
Besøg på skolen: den 11. november kl. 8-13
Besøg på museet: den 2. december kl. 9.30-13.00
Højby skole 2. a
Besøg på skolen: den 12. november kl. 8-13
Besøg på museet: den 3. december kl. 9.30-13.00
Højby skole 2. b
Besøg på skolen: den 21. november kl. 8-13
Besøg på museet: den 3. december kl. 9.30-13.00
Hørve Skole
Besøg på skolen: den 13. november, 8-13
Besøg på museet: den 28. november, 9.30-13.00
Nykøbing skole
Besøg på skolen: den 14. november, 8.45-13.45
Besøg på museet: den 26. november, 9.30-13.00
Rørvig Friskole
Besøg på skolen: den 15. november, 8-13
Besøg på museet: den 26. november, 9.30-13.00
Vig skole , 2. a
Besøg på skolen: den 19. november, 8-13
Besøg på museet: den 27. november, 9.30-13.00
Vig skole , 2. b
Besøg på skolen: den 20. november, 8-13
Besøg på museet: den 27. november, 9.30-13.00
Nr. Asmindrup Friskole
Besøg på skolen: den 22. november, 8-13
Besøg på museet: den 9. december, 9.30-13.00
Vallekilde-Hørve Friskole
Besøg på skolen: den 18. november, 8-13
Besøg på museet: den 28. november, 9.30-13.00
Odden Skole
Besøg på skolen: den 29. november, 8-13
Besøg på museet: den 9. december, 9.30-13.00
Evaluering
Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.
I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene er med til at styrke elevernes kreativitet, og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.