Ind i Kunsten i Sorø 2025-2026
Ind i Kunsten i Sorø Kommune handler om kontraster og foregår over 2 dage på hhv. kunstmuseum og på egen skole. Forløbet for 2. årgang er lavet i et samarbejde mellem billedkunstner Lena Søeborg og Andreas Spinner Nielsen fra Sorø Kunstmuseum.
Hvad er en kontrast og hvordan kan man bruge dem til at forstærke et udtryk?
Eleverne på 2. årgang i Sorø Kommune kommer tæt på den kunstneriske proces og skal selv eksperimentere, sanse og forstå, hvordan kontraster virker. I forløbet skal eleverne opleve andre kunstneres leg med kontraster og lytte til kontraster. De skal selv lave kontraster og altså på mange måder erfare på egen krop, hvordan det modsætningsfulde i kontrasterne er med til at forstærke en oplevelse.
Indhold
DAG 1 – Besøg på skolen
Kunstner Lena Søeborg kommer ud på skolen og starter dagen i klasseværelset.
Lena præsenterer begrebet kontraster og har en dialog med klassen om, hvordan man kan bruge kontraster og modsætninger til at forstærke et udtryk.
Herefter ser klassen en udstilling i gymnastiksalen med Lenas værker og taler om, hvordan hun har brugt kontraster i de forskellige skulpturer.
Eleverne skal efterfølgende selv eksperimentere med kontraster i helt enkle materialer. Her er proces og erfaringer i fokus. Til sidst tegner eleverne, hvordan noget lyder og så skal eleverne også bruge kroppen til at undersøge kontraster med.
DAG 2 -På Sorø Kunstmuseum kl. 9-12
På Sorø Kunstmuseum møder Lena Søborg og Andreas Spinner Nielsen to klasser.
Den ene klasse starter med billedkunster Lena i værkstedet og den anden klasse starter med kulturformidler Andreas i samlingen. Efter frokostpausen bytter klasserne.
Dagens program:
Session 1: ca. 90 minutter
Frokostpause: ca. 30 minutter
Session 2: ca. 90 minutter
Undervisningssession i samlingen med Andreas Spinner Nielsen:
I samlingen møder eleverne udvalgte kunstværker, hvor forskellige kontraster spiller en afgørende rolle. Vi undersøger kunstværkerne og virkningen af kontrasterne gennem fælles samtaler, men også igennem små øvelser, hvor hænderne og resten af kroppen kommer i spil. Eleverne bruger deres viden og erfaringer med kontraster fra det forudgående forløb på skolen i mødet med de fysiske kunstværker på museet.
Undervisningssession med Lena:
Tegneworkshop med Lena à ca. 1,5 time:
Her er der fokus er på kontrasten mellem det at se noget helt tæt på og meget langt væk. Først bruger vi forstørrelsesglas og ser på et velkendt motiv helt tæt på, og derefter tegner vi det samme motiv, men efter hukommelsen. Disse undersøgende tegninger bliver klippet sammen til en collage. Eleverne prøver også at se på vores omgivelser ved hjælp af spejle. Med et spejl i hånden bevæger vi os rundt i udeområdet og går på opdagelse i det omvendte som vises i spejlene. Det er lette akrylspejle, som ikke er farlige at gå rundt med.
Praktiske informationer til dagen på kunstmuseet
- Børnene skal have madpakker og drikkedunk med. Der er ikke mulighed for at købe frokost på Kunstmuseet.Udover frokostpausen er der indlagt korte pauseri starten og slutningen af dagen på museet til toiletbesøg og evt. 10-mad, vand- og frugtpause.
- Museet har produceret en vejledning til lærerne som giver råd, tips og husregler, når man har sin klasse på museet. Materialet sendes ud sammen med tidsplanen og kan evt. gennemgås med eleverne inden besøget så alle er klædt godt på til dagen.
Forberedende lærerworkshop
For at styrke samarbejdet mellem billedkunstlærer og kunstner skal alle involverede lærere deltage i en tre timers lærerworkshop på Sorø Kunstmuseum, hvor billedkunstner Lena Søeborg og museets kunstformidler Andreas Spinner Nielsen gennemgår dele af forløbet.
De deltagende lærere kommer selv til at afprøve nogle af de kunstneriske øvelser fra forløbet, så de kan hjælpe og støtte eleverne undervejs i forløbet.
Workshoppen er udover forberedelse til billedforløbet også inspiration til, hvordan man som lærer selv kan arbejde med de kunstneriske øvelser og kreative processer i egen undervisning.
Den forberedende lærerworkshop:
Tid: Tirsdag d. 5. august 2025 kl. 9.00-12.00
Sted: Sorø Kunstmuseum
Praktiske informationer til skolebesøget:
- Datoerne for skolebesøget udsendes af kulturkonsulent Maria inden forløbsstart.
Lena kommer ca. 15 minutter før undervisningsstart og sætter sin udstilling op inden forløbet går i gang. Giv gerne besked om skolens præcise starttidspunkt til lærerworkshoppen, så Lena kan starte til almindelig tid på jeres skole. - Lokaler og materialer:
- Under besøget bruger Lena 2 forskellige rum. Vi starter i klasseværelset og går derefter over til et større lokale.
- Husk at booke dette rum hele dagen til visning af udstilling og til at arbejde med workshops. Det optimale er en god gammeldags gymnastiksal, men andet kan også bruges.
- Til workshoppen skal skolen sørge for en pakke almindeligt kopipapir samt et klassesæt med sakse.
- Resten af materialerne har Lena med.
- Kontakt og spørgsmål til skolebesøget:
- Lena kan kontaktes på mail: lenasoeborg@hotmail.com
Tidsplan skoleåret 25/26
Lena besøger skolerne i ugerne 5, 8, 9 og 10
Tidsrum for besøg på egen skole er i tidsrummet kl. 8.00-13.00
Forløbet følger skolens ringetider.
Skolerne besøger Sorø Kunstmuseum i ugerne 11 og 12
Besøg på kunstmuseet er i tidsrummet kl. 9.00-12.00
Frederiksberg skole
2.a Tirs. d. 27. jan. besøg på egen skole og tir. 10. marts besøg på Sorø Kunstmuseum
2.b Ons. d. 28. jan. besøg på egen skole og tir. 10. marts besøg på Sorø Kunstmuseum
2.c Tors. d. 29. jan. besøg på egen skole og ons. 11. marts besøg på Sorø Kunstmuseum
Sorø Borgerskole
2.a Tir. d. 17. feb. besøg på egen skole og tors. 12. marts besøg på Sorø Kunstmuseum
2.b Ons. d. 18. feb.. besøg på egen skole og tors. 12. marts besøg på Sorø Kunstmuseum
Pedersborg Skole
2.a Tor. d. 19. feb. besøg på egen skole og man. d. 9. marts besøg på Sorø Kunstmuseum
2.b Fre. d. 20. feb. besøg på egen skole og man. d. 9. marts besøg på Sorø Kunstmuseum
Sorø Privatskole
2.x Tirs. d. 24. feb. besøg på egen skole og tir. 17. marts besøg på Sorø Kunstmuseum
2.y Ons. d. 25. feb. besøg på egen skole og tir. 17. marts besøg på Sorø Kunstmuseum
2.z Tors. d. 26. feb. besøg på egen skole og ons. 18. marts besøg på Sorø Kunstmuseum
Ruds Vedby Skole
2.kl. Fre. d. 27. feb. besøg på egen skole og ons. 18. marts besøg på Sorø Kunstmuseum
Holbergskolen
2.x. Ons. 4. marts besøg på egen skole og tor. 19. marts på Sorø Kunstmuseum
2.y. Tor. 5. marts besøg på egen skole og tor. 19. marts på Sorø Kunstmuseum
Stenlille skole
2.kl. Fre. 6. marts besøg på egen skole og fre. 20. marts på Sorø Kunstmuseum
Evaluering
Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.
I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene er med til at styrke elevernes kreativitet, og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.
Klik her for at komme til lærerevalueringen
Læringsmål
Ind I kunsten er udviklet til billedkunst i 2.klasse og har som læringsmål, at eleven:
- afprøver inspirationskilder fra en kunsthistorisk sammenhæng
- bruger kunsthistoriske ikoner til at forstå sig selv i en nutidig sammenhæng
- får indblik i en kunstnerisk arbejdsproces, der skærper iagttagelsesevnen og giver nye handlemuligheder
- får forståelse for materialer og farvers betydning i et kunstnerisk udtryk
Læringsmålene er koblet til disse færdigheds- og vidensmål for billedkunstfaget i 2.kl.
Billedfremstilling: Eleven kan udtrykke sig i plane, rumlige og digitale billeder
- Eleven kan viden om materialers anvendelses- og udtryksmuligheder
- Eleven kan udtrykke sig i plane, rumlige og digitale billeder
Billedanalyse: Eleven kan samtale om egne og andres billeder
- Eleven kan samtale om billeders opbygning og indhold
- Eleven har viden om billedopbygning og enkle fagord og begreber