Sagn og fortælling 25/26
Et forløb hvor vi arbejder med fortællinger.
I fortælleforløbet på Lejre Museum er det underviser Hanne Hvass, der sammen med museumsformidler på Lejre Museum skal arbejde med 4. årgang om at lave fortællinger. Hanne har mange års praksiserfaring med fortælling og formidling fra Sagnlandet Lejres Skoletjeneste samt egne kulturhistoriske forløb, udeskole og teater.
Indhold
Tæt ved Lejre Museum ligger sten, der er så gamle, at ingen levende kan huske tiden før, de lå her. De danner en figur. Et tegn. En fortælling. Men hvad betyder det mon? Op fra jorden dukker der nogle gange sære ting op. Fund. Af sølv, bronze eller guld. Et smykke, en lille figur. Måske Odin. Men hvem er egentlig Odin? Og hvorfor har han kun et øje?
Der er fortællinger overalt. I ord, i lyd og i billeder. Vi bruger det hele tiden. Til at forstå verden omkring os, til at forstå os selv, og til at forstå de relationer, vi indgår i. Myterne, sagnene, legenderne.
Altid har vi fortalt hinanden historier. Hvor kommer vi fra? Hvad kommer vi af? Fortællingerne binder os sammen. Myter, sagn, nyheder, sladder, tv, fakta, fake news, Tik Tok, Tweet, snap, insta.
Den ældste fortælleform er den mundtlige fortælling. Den form, der kun eksisterer offline og kun i mødet mellem fortæller og tilhører. I kulturhistorieforløbet på Lejre Museum handler det om sagn og fortællinger.
Forberedende lærerworkshop
For at have det bedste udgangspunkt for arbejdet med kulturforløbet, så skal alle deltagende lærere (historie, dansk og/eller klasselærere) med til en forberedende lærerworkshop med Hanne Hvass.
Tid: onsdag d. 6. august fra kl. 08:30-11:30
Sted: Hvalsø Kulturhus, Skolevej 12, 4330 Lejre (I kultursalen)
Tidsplan skoleåret 25/26
Workshoppen kører over to dage på Lejre Museum (Adresse: Orehøjvej 4b, Lejre)
Dag 1: 3,5 timer
Dag 2: 1,5 time
2025
Bramsnæsvigskolen (uge 38)
4. a:
Onsdag d. 17/9 kl. 9.30-13.30
Fredag d. 19/9 kl. 9.30-11.00
4. b:
Torsdag d. 18/9 kl. 9.30-13.30
Fredag d. 19/9 kl. 11.30-13.00
Osted Skole (uge 38)
Tirsdag d. 23/9 kl. 8.30-12.30
Fredag d. 26/9 kl. 9.30-11.00
Trællerupskolen (uge 38)
Torsdag 25/9 kl. 9.30-13.30
Fredag d. 26/9 kl. 11.30-13.00
Kr. Hyllinge Skole (uge 40)
4.a:
Tirsdag d. 30/9-25 kl. 9.30-13.30
Fredag d. 3/10-25 kl. 9.30-11.00
4.b:
Torsdag d. 1/10 kl. 9.30-13.30
Fredag d. 3/10 kl. 12-13.30 (el. 11.30-13.00)
2026
Firkløverskolen (uge 15)
Onsdag d. 8/4 kl. 9-13
Fredag d. 10/4 kl. 11.30-13.30
Kirke Såby Skole (uge 15)
Torsdag d. 9/4 kl. 9.30-13.30
Fredag d. 10/4 kl. 9.30-11.00
Allerslev Skole (uge 16 + 17)
4. a:
Onsdag d. 15/4 kl. 9-13
Fredag d. 17/4 kl. kl. 9.30-11.00
4. b:
Torsdag d. 16/4 kl. 9-13
Fredag d. 17/4 kl. 11.30-13.00
4. c:
Onsdag d. 22/4 kl. 9-13
Fredag d. 24/4 kl. 9.30-11.00
Hvalsø Skole
4. a:
Torsdag d. 23/4 kl. 9-13
Fredag d. 24/4 kl. kl. 9.30-11.00
4. b:
Onsdag d. 29/4 kl. 9-13
Fredag d. 1/5 kl. 11.30-13.00
4. c:
Torsdag d. 30/4 kl. 9-13
Fredag d. 1/5 kl. 9.30-11.00
Evaluering
Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.
I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene i Kumult! er med til at styrke elevernes kreativitet og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.
Læringsmål
Læringsmål
Undervisningsforløbet understøtter mål i fagene for dansk og historie.