Børnespor i land og by – arkitektur og byplanlægning i børnehøjde 2025/26

Hvad betyder vores omgivelser for vores liv? Hvem har bestemt hvordan den verden, vi hver dag bevæger os i, bor i og leger i skal se ud? Er der tænkt på børnene? Og har børnene også noget at skulle have sagt?

I forløbet om arkitektur og byplanlægning i børnehøjde er det den slags spørgsmål vi stiller – og den slags spørgsmål, eleverne får lov at give deres egne svar på. Det gør de gennem en online forberedelse, en felttur i lokalområdet og en kortlægnings- og designworkshop.

Indhold

Forløbet er struktureret omkring arkitektur-brætspillet arki_nopoly, der sætter rammerne for at eleverne selv kan følge deres projekt fra undersøgelse til idé. Det består af to lektioners forberedelse og et hovedforløb i form af en heldags workshop (seks lektioner).

Dagen for besøget på skolen afholder arki_lab en online-forberedelse på to lektioner med værktøjet Miro. Forberedelsen starter med en introduktion til arkitektur og byplanlægning. Herefter skal eleverne prøve det kreative værktøj af og bl.a. arbejde med at placere genkendelige fikspunkter i deres lokalområde på et kort. Med støtte fra arki_lab skal de kigge på forskellige byrum og rangere dem ud fra forskellige parametre: hvilket sted kan du bedst lide? er der steder der er sjovere eller mere trygge end andre? hvad tror du, din farmor ville synes? Forberedelsen skal gøre eleverne vante med værktøjet Miro og med at forholde sig nysgerrigt og kreativt til deres omgivelser. Som forberedelse til hovedforløbet opfordres eleverne også til at lægge mærke til og fotografere deres omgivelser inden besøget på skolen.

Selve hovedforløbet afvikles sammen med en underviser fra arki_lab, og består af tre faser: opdag, drøm og design.

Opdag (2 lektioner)
Først skal klassen på felttur sammen med underviseren og deres egen skolelærer. Her skal de lægge mærke til, hvordan deres omgivelser har indflydelse på, hvor der er rart og sjovt at være, og hvor der er trygt at færdes. Det kan være hvor der er grønt, hvor der er larmende, hvor der er kedeligt og hvor der er hyggeligt.

Drøm (2 lektioner)
På baggrund af opdag-fasen skal eleverne kortlægge deres egen hverdag: deres skolevej, deres fritidsaktiviteter og vejen derhen. De skal kortlægge de steder de godt kan lide og de steder de ikke kan lide, og de skal forklare deres oplevelser.

Eleverne skal også at forestille sig, hvad der kunne være anderledes. Hvad kunne eleverne godt tænke sig, at forbedre? Hvad, vil de gerne passe på? Idéudviklingen foregår som en brainstorm, hvor der skal være plads til at tænke stort. Selvom brainstormen skal forholde sig til kortlægningen og feltturen, er fokus her på at drømme. arki_lab støtter eleverne i at brainstorme på baggrund af inspirationskataloger.

Design (2 lektioner)
Til sidst skal eleverne selv udvikle forslag til forbedringer. På baggrund af brainstormen skal de nu udvælge og en idé og videreudvikle den. Her skal eleverne prøve at arbejde som byrumsdesignere, og bruge visuelle værktøjer til at illustrere og formidle deres idéer. Det sker gennem collager, der sammen med deres kort fra tidligere skal illustrere deres deres designs.

Forberedende lærerworkshop

For at styrke samarbejdet mellem læreren og underviseren fra arki_lab skal alle involverede lærere deltage i en workshop, hvor dele af forløbet gennemgås. De deltagende lærere kommer selv til at afprøve noget af materialet til forløbet, så de kan hjælpe og understøtte undervejs i undervisningen. Som forberedelse til forløbet på skolen skal lærerne bidrage med at planlægge en rute i lokalområdet for eleverne og placere nogle lokale pejlemærker på et kort, der kan hjælpe eleverne med at orientere sig.

Den forberedende lærerworkshop afholdes:
Mandag d. 14-08-2025
Lokation:

2025/26

Dag 1: 2 lektioners forberedelse (online)
Dag 2: lektioner på skolen (fysisk)
Forløbet følger skolernes ringetider.

2025

Byskovskolen
4. a: 19. aug (2 lektioner, online) og 20. aug fra kl. 8-14 på skolen
4. b: 20. aug (2 lektioner, online) og 21. aug fra kl. 8-14
4. c: 25. aug (2 lektioner, online) og 25. aug fra kl. 8-14

Dagmarskolen
4.a: 26. aug (2 lektioner, online) og 27. aug fra kl. 8-14
4.b: 1. sep. (2 lektioner, online) og 1. sep fra kl. 8-14

Kildeskolen
2. sep. (2 lektioner, online) og 2. sep fra kl. 8-14

Nordbakkeskolen
8. sep. (2 lektioner, online) og 9. sep fra kl. 8-14

Søholmskolen
4.a: 9. sep. (2 lektioner, online) og 10. sep fra kl. 8-14
4.b: 15. sep. (2 lektioner, online) og 16. sep fra kl. 8-14

Valdemarskolen
4.a: 16. sep. (2 lektioner, online) og 17. sep fra kl. 8-14
4.b: 17. sep. (2 lektioner, online) og 18. sep fra kl. 8-14
4.c: 22. sep. (2 lektioner, online) og 23. sep fra kl. 8-14
4.d: 23. sep. (2 lektioner, online) og 24. sep fra kl. 8-14

Vigersted Skole
24. sep. (2 lektioner, online) og 25. sep fra kl. 8-14

Allindelille Friskole
29. sep. (2 lektioner, online) og 30. sep fra kl. 8-14

Kværkeby Friskole
30. sep. (2 lektioner, online) og 1. okt. fra kl. 8-14

Ringsted Ny Friskole
1. oktober. (2 lektioner, online) og 2. okt. fra kl. 8-14

Sct. Joseph skole
6. oktober. (2 lektioner, online) og 7. okt. fra kl. 8-14

Ringsted Lilleskole
7. oktober. (2 lektioner, online) og 8. okt. fra kl. 8-14

Evaluering

Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.
I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene i Kumult! er med til at styrke elevernes kreativitet og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.

Klik her for at komme til elevevalueringen

Klik her for at komme til lærerevalueringen

Scroll to Top