
Kunst-Hop for de 3-4-årige i Lejre
Kunsthoppene for de 3-4-årige i Lejre Kommune er bundet sammen af teaterforestillingen “Den forheksede prinsesse og fyrtøjet”, som børnene ser i forbindelse med deres rytmikforløb. Børnene og det pædagogiske personale kommer i kulturforløbet til at arbejde med kreative processer indenfor de forskellige kunstarter, som nemt kan integreres i hverdagen ude i dagtilbuddene.
KUNST-HOP er et længerevarende kulturforløb, lavet i samarbejde mellem Lejre Musik- og Billedskole, Lejre Bibliotek og Arkiv, Lejre Kommunes børnehaver, Dronten og Måle Fortælleteater v/ Anette Jahn.
Indhold
Kunst-Hop 2 indeholder 4 dele: rytmik, biblioteksbesøg, forestilling og dramabesøg.
1: Rytmik
I løbet af sæsonen får det hver gruppe i dagtilbuddene et rytmikforløb på 12 x 50 minutter med rytmiklærer fra Lejre Musikskole. I rytmikforløbet vil rytmikundervisere fra Lejre Musikskole gennem sange, bevægelseslege, rytmeøvelser, musiklytning og andre musikalske aktiviteter stimulere børnenes naturlige interesse for musik.
Hver rytmiktime vil være struktureret på samme måde fra gang til gang, så børnene hurtigt føler sig trygge og tør være med i aktiviteterne. Gentagelse er vigtig og derfor vil de første timer have nogenlunde samme indhold, hvorefter der vil komme nye musikaktiviteter til. Det er derfor også altid den samme gruppe børn, der skal deltage i musiktimen i det enkelte forløb.
Det pædagogiske personale, som kender børnene, er med til at sørge for at etablere et godt og trygt læringsrum, så rytmikunderviserne kan fokusere på de musiske aktiviteter. Det forventes at min. to medarbejdere deltager i hver rytmiktime. Det skal så vidt muligt være de samme medarbejdere hver gang, så de ved, hvad der skal ske i timen og kan hjælpe børnene bedst muligt og efterfølgende kan bruge sangene og legene med børnene.
Børnene må meget gerne være klar til rytmikundervisningen, som skal foregå i et lokale, som er egnet til musiske og fysiske aktiviteter, og hvor dørene kan lukkes, så der ikke er unødvendige forstyrrelser.
Det er ikke et krav, at institutionen har instrumenter (ex. trommer, rasleæg, maracas, triangler osv.), men hvis I har lidt forskelligt, må det meget gerne stilles frem, inden timen starter.
Forberedelse til rytmiktimen
For at få mest ud af musik/rytmiklærerens besøg skal den ansvarlige pædagog sørge for:
- at det er den samme gruppe børn (omkring 15) og voksne, der deltager hver gang
- at mulige instrumenter er stillet frem
- at børnene er forberedt på, at de skal til rytmik og sidder i en rundkreds, når vi starter
- at hjælpe de børn, der måske har svært ved at være med til aktiviteterne
- at man selv deltager aktivt i sangene og aktiviteterne, så børnene hurtigere bliver trygge ved at deltage i aktiviteterne
Det er helt bevidst, at sangene synges i et lyst toneleje, da dette passer til børnenes stemmeleje. Det kan føles højt for voksne, men syng med alligevel, der er plads til alle nuancer af stemmen
Brug rytmik ved siden af/efter rytmikforløbet:
For at hjælpe det pædagogiske personale til at bruge sangene, øvelserne og legene endnu mere i deres dagligdag med børnene, fastlægges et kort 10 minutters midtvejsmøde, hvor de deltagende pædagoger og rytmikunderviseren sammen kommer med forslag til, hvordan pædagogerne kan fortsætte med at bruge indholdet fra rytmikforløbet.
Til midtvejsmødet vil vi bede jer komme omkring disse punkter:
• Vælg en sang -enten fra rytmikken eller en I selv kender, som I vil bruge på en anderledes måde sammen med børnene. Det kunne være, at I laver en ny tekst til melodien, laver bevægelser til sangen, laver en ny leg til sangen eller bruger den som en funktionssang, når børnene skal klædes på og af, når der skal ryddes op eller vaskes hænder osv.
• Aftal hvordan I vil prøve at lege og eksperimentere med børnene de uger rytmikforløbet varer. Undervejs i rytmikforløbet viser børn og pædagoger, hvordan de har brugt sangene, og de sidste 5 min. af rytmiktimen taler rytmikunderviseren og de deltagende pædagoger om, hvordan det fungerede at lege med og bruge sangene i en helt anden sammenhæng end rytmiktimen.
• Tal også om, hvis der er noget i rytmikforløbet, der skal være anderledes: måden man begynder, er der børn, der skal ses og høres lidt mere osv. Er der særlige øvelser og lege, I gerne vil bruge mere tid på end andet.
2: Biblioteket kommer på besøg
Lejre Bibliotek og Arkiv deltager som tidligere år også i Kunst-Hop, så børn i Lejre Kommune fra en tidlig alder begynder at lege med ord og historier og lærer biblioteket at kende. Derfor kommer litteraturformidleren Hanne Hvass på et forbesøg hvor børnene gennem leg, krop, ord og historier arbejder sig ind i sprogets mangfoldige verden.
Med sig har litteraturformidler Hanne også nogle billedbøger, som børnehaven låner samt plakat. Bøgerne handler om temaerne i årets teaterforestilling. Bibliotekets forbesøg varer ca. 40-45 min. Det er optimalt, hvis man kan være i et rum, hvor alle børnene kan sidde på gulvet og bevæge sig, evt. udendørs efter aftale.
Det er hensigten at børnene får læst historien højt af pædagogerne inden de skal se forestillingen, så de bliver tunet ind på teaterforestillingen og glæder sig til de skal af sted til teaterforestilling. Ligeledes kan der læses højt i de bøger, som Hanne Hvass har med fra bibliotekerne, så man kan tale om de forskellige emner, der indgår i forestillingen.
Biblioteket kontakter jer inden hvert besøg.
3: Teaterforestilling Den Forheksede Prinsesse og Fyrtøjet
Alle børn skal se forestillingen “Den forheksede prinsesse og fyrtøjet”, som er en gendigtning af HC Andersens Fyrtøjet v/ Maale Fortælleteater. Fortæller Anette Jahn har mange gode idéer til hvordan man i dagtilbuddet kan arbejde sideløbende med rytmik og leg, der kobler sig til forestillingen. Se mere i bogen, der udleveres til den forberedende workshop.
Klik her og læs mere om teaterforestillingen.
Link til 4 korte videoer, som pædagogerne kan vise børnene og øve sammen med dem inden forestillingen:
4: Efterbesøg med kulturformidler Bettie
Efter forestillingen med MÅLE fortælleteater og Anette Jahn får børnehaven igen besøg. Denne gang af skuespiller og koreograf Bettie Uldal, som bearbejder forestillingen kreativt sammen med børnene med bl.a. dramalege og andre kreative øvelser som kan vække oplevelsen til live igen.
Besøget varer ca. 1 time pr. gruppe.
4 videoer til efterbearbejdning fra Måle Teater og Anette Jahn.
Forberedende workshop
For at styrke samarbejdet mellem det pædagogiske personale og rytmikunderviserne skal alle involverede pædagoger deltage i en workshop, hvor dele af forløbet gennemgås. I vil møde alle tre musikundervisere og litteraturformidler fra biblioteket. På dagen modtager I også bogen “Den forheksede prinsesse og fyrtøjet”.
Workshop for pædagoger: d. 16. september 2025 kl. 16-18
Lokation: Hvalsø Kulturhus, Skolevej 12, 4330 Hvalsø
Tidsplan rytmikforløb, biblioteksbesøg, forestilling og efterbesøg
Tusindfryd – Magnolievej,
v/ rytmikunderviser: Gitte
Uge 49-50, 2-5, 7, 9-13
Hold 1, Onsdag 9.20-10.10
Hold 2, Onsdag 10.10-11.00
Litteraturformidler fra biblioteket Hanne Hvass:
Forestilling:
Efterbesøg v/ kulturformidler Bettie Uldahl:
Møllebjerghave
v/ -rytmikunderviser: Gitte
Uge 34-36 + 38-41 + 43 + 45-48
Hold 1, Onsdag 9.30-10.20
Hold 2, Onsdag 10.20-11.20
Litteraturformidler fra biblioteket Hanne Hvass:
Forestilling:
Efterbesøg v/ kulturformidler Bettie Uldahl:
Hvalsø Børnehus
v/ -rytmikunderviser: Lone
Uge 38-41, 43-50
Hold 1, Tirsdag 10.30-11.20
Hold 1, Tirsdag 11.20-12.10
Litteraturformidler fra biblioteket Hanne Hvass:
Forestilling:
Efterbesøg v/ kulturformidler Bettie Uldahl:
Møllehuset
v/ -rytmikunderviser: Lone
Uge 9-13, 15-21
Hold 1: Tirsdag 9.35-10.25
Hold 2: Tirsdag 10.25-11.15
Hold 3: Tirsdag 11.15-12.05
Litteraturformidler fra biblioteket Hanne Hvass:
Forestilling:
Efterbesøg v/ kulturformidler Bettie Uldahl:
Fjordly
v/ rytmikunderviser: Sven
Uge 34-36 + 38-41 + 43 + 45-48
Onsdage 9.35-10.25
Litteraturformidler fra biblioteket Hanne Hvass:
Forestilling:
Efterbesøg v/ kulturformidler Bettie Uldahl:
Osted Børnehus
v/ -rytmikunderviser: Sven
Uge 49-50 + 2-7 + 9-12
Hold 1: Onsdag 10.25-11.15
Hold 2: Onsdag 11.15-12.05
Uge 15-26
Hold 3: Onsdag 10.25-11.15
Litteraturformidler fra biblioteket Hanne Hvass:
Forestilling:
Efterbesøg v/ kulturformidler Bettie Uldahl:
Solsikken
v/ -rytmikunderviser: Nynne
Hold 1: Mandage 10.00-10.50 (Uge 36-41, 43-48)
Hold 2: Tirsdag 10.45-11.35 (Uge 36, 38-41, 43-48, 50)
Litteraturformidler fra biblioteket Hanne Hvass:
Forestilling:
Efterbesøg v/ kulturformidler Bettie Uldahl:
Myretuen
v/ -rytmikunderviser: Nynne
Uge 9-13, 16-21, 23
Mandage 10.45-11.35
Litteraturformidler fra biblioteket Hanne Hvass:
Forestilling:
Efterbesøg v/ kulturformidler Bettie Uldahl:
Ejby Børnehave
Hold 1: v/ -rytmikunderviser: Nynne
Tirsdag 10.20-11.10 (Uge 9-13, 16-21, 23)
Hold 2: v/ -rytmikunderviser: Anne
Mandag 10.30-11.20 (Uge 36-41 + 43-48)
Litteraturformidler fra biblioteket Hanne Hvass:
Forestilling:
Efterbesøg v/ kulturformidler Bettie Uldahl:
Evaluering
Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor pædagoger evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.
I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene er med til at styrke børnenes kreativitet, og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.
Klik HER for at komme til evalueringen
Kontaktinfo
Lone Nielsen Darger (40 46 86 85)
Pernille Mejer Richardt (31 47 74 06)
Gitte Paxevanos (21 73 31 52)
Hanne Hvass (23483085)
Bettie Uldahl (20942882)
Læringsmål
Hvert enkelt Kunst-Hop er udviklet, så det understøtter pædagogiske mål inden for et eller flere læreplanstemaer i Den styrkede pædagogiske læreplan.
Kunsthoppene i Lejre har som pædagogisk mål, at barnet:
- gennem rytmik og teater prøver kræfter med forskellige kreative processer
- oplever hvordan kunstarterne kan blande sig og kan bruges til at skabe kunstneriske udtryk i børnehøjde.
- prøver gennem musik, teater og ord at udtrykke sig på forskellige måder.
- udvikler sit ordforråd og får nye måder at udtrykke sig om verden
Læringsmålene understøtter disse pædagogiske mål for læreplanstemaerne:
Kultur, æstetik og fællesskab
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.
Alsidig personlig udvikling
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og nye måder og får tillid til egne potentialer. Dette skal ske på tværs af blandt andet alder, køn samt social og kulturel baggrund.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte samspil og tilknytning mellem børn og det pædagogiske personale og børn imellem. Det skal være præget af omsorg, tryghed og nysgerrighed, så alle børn udvikler engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse i fællesskaber. Dette gælder også i situationer, der kræver fordybelse, vedholdenhed og prioritering.
Kommunikation og sprog
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber.
Krop, sanser og bevægelse
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornemmelser, kroppens funktioner, sanser og forskellige former for bevægelse
Social udvikling
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn trives og indgår i sociale fællesskaber, og at alle børn udvikler empati og relationer
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource, og som bidrager til demokratisk dannelse