Kunst-Hop 2 i Sorø Kommune

I Sorø Kommune er Kumults Kunst-Hop 2 en del af KulturKaptajner, som er Sorø Kommunes lokale børnekulturprogram. Her inviteres alle 3-4-årige børn i kommunens børnehaver med på en børnekulturel dannelsesrejse sammen med en naturvejleder, billedkunstnere og voksne fra egen institution. Sammen går de på opdagelse i natur og kunst under titlen ”UNDER OVERFLADEN”.

Indhold

Hvilke dyr, planter, jord og materialer kan vi finde, når vi kigger under (og lidt over) jordens overflade? Hvilke fortællinger opstår? Og hvilken kunst og kreativitet kan der komme ud af alt det, vi finder?

I kulturforløbet UNDER OVERFLADEN skal børnene på opdagelse i naturen og kunsten, når de får besøg af naturvejleder Signe Friis fra Kongskilde Naturcenter og billedkunstnerne Astrid Randrup eller Berit Nørgaard i ét af to kulturforløb: ”Regnorm, jord og farver” eller ”Muldvarp og regnorm”. I hvert af de to kulturforløb arbejdes der med forskellige fokus på naturens elementer og dyr og med forskellige kunstneriske udtryk og metoder afhængig af billedkunstner.

Kulturforløbet har en varighed på i alt 6 timer og foregår over tre-fire besøg à 1,5-2 timer. Børnene får først et besøg af naturvejlederen og efterfølgende to-tre besøg af kunstneren.

Kulturforløbet ”Muldvarp og regnorm”

Kulturforløbet ”Muldvarp og regnorm” er i samarbejde med naturvejleder Signe Friis og billedkunstner Berit Nørgaard. Her bliver der sat lup på muldvarpen og regnormen.

Med naturvejleder Signe Friis bliver der sat lup på dyrene under jordens overflade. Børnene skal ud at finde muldvarpeskud. Hvor mange kan vi mon finde? Er der noget nedenunder? Og spiser en muldvarp mon regnorme? Hvor bor regnormene og hvordan finder vi dem? Gennem undersøgende leg lærer børnene om naturens sammenhænge, mens de oplever naturen tæt på. Det er en sjov og lærerig oplevelse, der kombinerer leg med undersøgende læring i børnehøjde.

Med billedkunstner Berit Nørgaard får børnene til en start ansigtsmalet lyserød næse og knurhår, så de er klar til at være kunst-muldvarper. Berit skaber et trygt kunstfagligt rum, hvor børnene gennem forskellige kreative eksperimenter får udviklet deres billedsprog. Børnene bliver introduceret for forskellige teknikker, da dette åbner deres øjne for billedkunstens mangfoldige muligheder. De skal bl.a. tegne muldvarpens bløde pels med støvpasteller, tegne som en muldvarp, der graver og skabe egne muldvarpeskud med små svampe og sort maling på papir. Tilgangen er legende, sanselig og fantasifuld – og tilpasset børnenes alder. Det er Berits ambition, at både børn og deres voksne får lyst til og mod på at arbejde videre med processerne.

For at sikre en bæredygtighed i projektet bliver pædagogerne af både naturvejleder og billedkunstnere beriget med inspiration til spændende aktiviteter, som de kan lave med børnene både inden, under og efter kulturforløbet.

Kulturforløbet ”Regnorm, jord og farver”

Kulturforløbet ”Regnorm, jord og farver” er i samarbejde med naturvejleder Signe Friis og billedkunstner Astrid Randrup. 

Med naturvejleder Signe Friis sættes der særligt lup på regnormen. Vi dykker ned under jordens overflade for at udforske regnormenes fascinerende verden gennem undersøgende leg. Børnene får mulighed for at lege med jord, grave og undersøge, hvad der gemmer sig nedenunder. Vi bruger vores nysgerrighed og undersøger regnormenes liv, hvad de spiser, og hvilken rolle de spiller i naturen. Gennem undersøgende leg lærer børnene om naturens sammenhænge, mens de oplever naturen tæt på. Det er en sjov og lærerig oplevelse, der kombinerer leg med undersøgende læring i børnehøjde.

Med billedkunstner Astrid Randrup udforsker børnene naturen gennem leg og kunst. Vi graver jord op og skaber aftryk med sand, sten og jord på papir. Vi laver lyde ved at eksperimentere med materialer som metal, plastik og glas. Vi bliver til regnorme og undersøger, hvordan de arbejder over og under jorden. Vi former vores bevægelser i stof og omsætter dem til kridtstreger. Målet er at styrke børns forståelse for naturen, kreativitet og samarbejde.

Som kunstner er Astrid Randrup optaget af, hvordan man kan interagere med naturen på en sanselig, eksperimenterende og legende måde. Hun har fokus på at inspirere børn til at udforske naturens materialer og lade dem opdage, hvordan kunst kan være en vej til at forstå verden. Astrid arbejder ud fra formålet om at styrke børns kreative og motoriske færdigheder, samtidig med at de udvikler en dybere forbindelse til naturen og lærer at samarbejde gennem eksperimenterende leg.
For at sikre en bæredygtighed i projektet bliver pædagogerne af både naturvejleder og billedkunstnere beriget med inspiration til spændende aktiviteter, som de kan lave med børnene både inden, under og efter kulturforløbet.

Læringsmål

Kulturforløbet “Under Overfladen” er udviklet, så det understøtter pædagogiske mål inden for et eller flere læreplanstemaer i Den styrkede pædagogiske læreplan. Kulturforløbet har som pædagogisk mål, at barnet:

  • prøver kræfter med forskellige materialer og kreative processer samt får styrket sin kreativitet og lyst til at udforske naturen og billedkunsten
  • oplever og udforsker, hvordan naturens materialer kan bruges til at skabe kunstneriske aftryk
  • får indsigt i forskellige måder at udtrykke sig gennem kunsten – og heraf motiveres og oplever styrket fællesskabet
  • udvikler sit ordforråd, får nye måder at udtrykke sig om verden og får mod til at handle aktivt
  • bruger og fornemmer sin krop til at udtrykke sig med

Den oplevede effekt og værdi af ”Under overfladen” i kommunens børnehaver er blevet undersøgt i kulturforløbene i 2023/24. Resultater fra undersøgelsen viser bl.a. at 100% af personalet i børnehaven oplever, at kulturforløbet i høj grad understøtter indholdet i læreplanstemaerne.

KulturKaptajner arbejder i alle indsatser ud fra følgende formål:

  • Alle 0-6-årige børn i Sorø Kommune møder, oplever og deltager i kunst- og kulturaktiviteter i deres hverdag
  • Børnene inviteres med på en kulturel dannelsesrejse, hvor kunstneren som rejsefører skaber rum for, at børnene arbejder med at give deres oplevelser, følelser og fantasi et kunstnerisk udtryk
  • Kompetenceløft af pædagogisk personale. Pædagogisk personale deltager aktivt i udviklingen af kulturforløb i et ligeværdigt samarbejde med kunstnere og kulturinstitutioner i Sorø. Der lægges vægt på og sættes tid af til både teoretisk og praktisk kompetenceudvikling af pædagogisk personale
  • Bæredygtighed. Fastholdelse af kulturaktiviteter i daginstitutioner og skoler – også når KulturKaptajner-forløb er afsluttet
  • Børnenes familier inddrages

Forberedende pædagogworkshop

Workshop ifm. kulturforløbet ”Regnorm, jord og farver”:
Tid: Tirsdag den 10. september 2024 kl. 17.00-20.00
Sted: Kongskilde Naturcenter, Skælskørvej 29A, 4180 Sorø

Workshop ifm. kulturforløbet ”Muldvarp og regnorm”:
Tid: Onsdag den 11. september 2024 kl. 17.00-20.00
Sted: Naturbørnehuset, Veddevej 19, 4190 Munke Bjergby

Kulturforløbet UNDER OVERFLADEN er udviklet i tæt og ligeværdigt partnerskab mellem naturvejledere, billedkunstnere samt repræsentanter blandt pædagoger fra kommunens daginstitutioner.
For at skabe det bedste udgangspunkt for samarbejdet mellem det pædagogiske personale og kunstner skal alle involverede pædagoger deltage i en tre timers forberedende workshop, hvor dele af forløbet gennemgås.
De deltagende pædagoger kommer selv til at afprøve nogle af de kunstneriske øvelser fra forløbet, så de kan hjælpe og understøtte undervejs. Workshoppen er udover forberedelse til dagene med naturvejleder og kunstner også inspiration til, hvordan man selv kan arbejde med kreative processer og eksperimentere med kunst og kultur i dagtilbuddene.

KulturKaptajner bygger på et arbejde med æstetiske læreprocesser. Som styringsredskab i design af de æstetiske læreprocesser i kulturforløbet anvendes Sommerfuglemodellen (Austring, 2018). Modellen lægger op til, at der arbejdes sammenhængende og kronologisk med tre elementer: Børnene skal inspireres til og forberedes aktivt på kunst- og kulturmødet (venstre vinge). Derefter skal de opleve kunst og kultur (kroppen). Og siden skal børnenes oplevelse, tanker og følelser fastholdes, uddybes og bearbejdes; kognitivt, følelsesmæssigt, socialt, sprogligt og kropsligt (højre vinge). Sommerfuglemodellen understreger også pointen i at inddrage både pædagoger, kulturinstitutioner og kunstnere i arbejdet med æstetiske læreprocesser i dagtilbud, netop fordi de kan tilføre læreprocessen noget forskelligt.

Sommerfuglemodellen

Tidsplan 24-25

Tidsplan for kulturforløbet ”Regnorm, jord og farver” med naturvejleder Signe Friis og billedkunstner Astrid Randrup

Tidsplan for kulturforløbet ”Muldvarp og regnorm” med naturvejleder Signe Friis og billedkunstner Berit Nørgaard

Evaluering

Der bliver til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene i Kumult! er med til at styrke elevernes kreativitet og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.

Klik her for at komme til evalueringen

Scroll to Top