KulturKaptajner (5-6 år) En børnekulturel dannelsesrejse
Kunst-Hop 3 i Sorø Kommune 24-25
I Sorø Kommune er Kunst-Hop 3 en del af ”KulturKaptajner 5-6 år”. KulturKaptajner er Sorø Kommunes lokale børnekulturprogram. Alle 5-6-årige børn i Sorø Kommunes børnehaver inviteres med på en børnekulturel dannelsesrejse sammen med en kulturinstitution, en kunstner og pædagoger fra egen daginstitution.
Indhold
På deres rejse i kulturen besøger børnene en lokal kulturinstitution, hvor der venter dem en spændende oplevelse. Sammen med professionelle kunstnere og pædagoger, de kender fra hverdagen, omsætter børnene efterfølgende deres oplevelser til egne kunstneriske udtryk. Gennem leg, fantasi, kreativitet og kunstnerisk håndværk eksperimenterer de med musik, teater, billedkunst eller historiefortælling – og skaber noget nyt.
Hvert kulturforløb indeholder 2 besøg på/af en kulturinstitution og 16 timer sammen med en professionel kunstner. Kulturinstitutioner og kunstnere er koblet sammen på tværs af kunstarterne, så børnene oplever, at en oplevelse kan udtrykkes på mange forskellige måder. KulturKaptajner (5-6 år) af to forskellige forløb, hvor hvert barn oplever ét af forløbene:
Kulturforløbet ”Konger og trolde. Kontraster af lys og mørke”.
Partnerskabsgruppen består af Sorø Museum og scenekunstnere fra Det lille Verdens Teater v/ Anne Kurtzweil og Britta Toft Thøgersen samt børn og pædagoger fra 6 forskellige daginstitutioner i Sorø Kommune.
Overordnet arbejder projektet med modsætningsforholdet konger og trolde, som også kan oversættes til lys og mørke. Det er et kulturforløb, der tager udgangspunkt i sanserne og børnenes følelser. Museumsbesøg og workshops med Det Lille Verdens Teater supplerer hinanden, og understøtter på hver sin måde det overordnede tema. Der er to besøg ud af huset med museet og der er fire workshopbesøg i daginstitutionen med Det lille Verdens Teater, hvor af den sidste workshop afsluttes med en visning, hvor børnene er kulturguider for deres forældre ud i alle oplevelserne.
Besøg på Sorø Museum:
Børnene møder Sorø Museum to gange. Første gang på museet og i Sorø by hvor vi arbejder med Christian den 4. og anden gang i skoven ved siden af byen, hvor vi arbejder med trolde.
- 1. møde:
Museum, by & Christian den 4.: Mødested på Sorø Museum.
På museet hører børnene om Christian den 4., der selv gik i skole i Sorø, og som fik bygget den kro museet ligger i i dag. De ser, hvordan Christian den 4. tegnede og skrev med fjerpen, og de oplever de krydderier han fik sejlet til Danmark. Fra museet går vi ned på akademigrunden, hvor vi leger, at vi har en skoledag som Christian den 4. Børnene lærer bl.a. at fægte, at bukke og neje og at lytte til hofmusik. - 2. møde:
Skov & Trolde: Mødested: Foran porten til kirkegården, for enden af Tokesvej 11 i Sorø.
I skoven finder vi spor efter de trolde, der måske engang har boet her. Børnene arbejder som arkæologer og indsamler troldesporene, som de tager med hjem i børnehaven. Vi lytter til musik (Peer Gynt: I Dovregubbens hall), vi leger de tre bukkebruse (I må gerne have læst historien hjemmefra) og vi besøger en stendysse fra stenalderen, hvor troldene måske også har boet.
Workshops med Det Lille Verdens Teater
Gennem fire workshops arbejder vi med lys og mørke som virknings-stemningsfyldte elementer, og hvor de æstetiske sensoriske oplevelser vægtes højt. Både direkte og indirekte møder børnene lys og mørke med udgangspunkt i både konger, dronninger og trolde, og deres egne følelser. Vi tager fat om de lyse og mørke sider af oplevelserne. Gennem sensoriske fortællinger stimulerer vi børnenes sprogforståelse, fantasi og sanser. Vi skaber rum, der opfordrer til ro og fordybelse, og hvor fysisk tæthed vil være med til at intensivere oplevelsen ved at skabe et særligt rum for fortællinger. Vi inviterer ind i en hemmelig hule – oplevelser på ”slottet”, hvor billeder af konger, dronninger og Trolde pryder væggene. Vi skal med lommelygter bevæge os på opdagelse for at finde vores egen indre kongelige og trolde, og børnene fortæller historier eller formidler stemninger gennem det kunstneriske greb ”skyggeteater”. Vi leger kropsligt og bearbejder historier, følelser gennem krop og bevægelse og sætter fokus på at være tryg ved at røre og blive berørt. Vi arbejder med, at vi er i et trygt rum, hvor det at kunne fortælle for andre og at kunne være publikum, er en vigtig læring. Kobling til museumsoplevelser og forældreinddragelse i form af visning og løbende information om dagens program.
Kulturforløbet ”Lydbilleder og bevægelse”.
Partnerskabsgruppen består af Sorø Kunstmuseum og musikere fra kunstnerkollektivet FIGURA Ensemble v/ musikerne Anna Klett (klarinet) og Stina Bruun Schmidt (operasanger) samt børn og pædagoger fra 5 forskellige daginstitutioner i Sorø Kommune.
Lydbilleder og bevægelse er et værkstedsforløb med lyd, billeder og bevægelse.
Der er mange fælles parametre og udtryk mellem billedkunst og musik. Dem vil vi undersøge og gå på opdagelse i, når vi sammen med børn i alderen 5-6 år dykker ned i kunsten og musikkens forunderlige verden.
I Lydbilleder og bevægelse kombinerer vi kreativitet, leg og naturens skønhed for at inspirere børn til selvaktivering både på legepladsen og derhjemme.
Kulturforløbet består af i alt 5 workshops, der afvikles over en periode på to uger.
Første workshop: Besøg 1 på Sorø Kunstmuseum:
Vi mødes på Sorø Kunstmuseum, hvor vi skal se maleriet Pan og Syrinx fra 1722 af Hendrick Krock, som tager udgangspunkt i en græsk forvandlingsmyte. Børnene skal være detektiver, og sammen går vi på opdagelse i maleriet. Derefter taler vi om, hvilke lyde og hvilken stemning, der er i billedet. Fra maleriet går vi til en drejeskulptur af Ib Geertsen, hvor vi undersøger dens form og igen kommer ind på, hvilke lyde vi kan forbinde formen med. Vi går til sidst op i den store udstillingssal, hvor kunstværket Drømmeskibet af Poul Gernes hænger og svæver i kulørte stofbånd. Her går vi på opdagelse og lytter til musik, mens vi ser på drømmeskibet.
Musikalsk arbejde med musikere fra Figura Ensemble:
Efter første besøg på Sorø Kunstmuseum får hver børnegruppe tre besøg af musikerne Anna Klett (klarinet) og Stina Bruun Schmidt (operasanger) i deres børnehave. Sammen med musikerne går børnene på musikalsk opdagelse i de billeder og skulpturer, de har oplevet på kunstmuseet. Hvordan kan vi kan overføre stemninger og farver fra billeder til musik? Hvordan lyder det, når vi ser et billede med en sol, der stråler? Hvordan lyder de forskellige farver i billedet? Hvad er stemningen i billedet? Hvordan lyder det, når vi ser et dystert billede? Er der rytmiske bevægelser i billedet?
Sammen med musikerne skal børnene skal arbejde med kunstværkernes fortællinger, lyde og musikalitet. Musikerne følger børnenes umiddelbare oplevelse og arbejder videre med deres skabende udtryk. Der bliver i det musikalske arbejde sat fokus på krop, stemme og lydkomposition. Undervejs lærer børnene om basale musikalske begreber.
Målet er, at børnene oplever kunsten med flere sanser, nemlig øjnene og ørerne. Vi snakker om, hvad vi oplever, når vi ser billeder og hører musik. Vi lærer en sang, som vi synger hver gang, vi mødes. Vi synger, leger med rytmer og bevæger os til musik. Vi optager lyde og melodier, som børnene er med til at skabe. Lydmaterialet indgår i det sidste besøg på kunstmuseet.
Besøg 2 på Sorø Kunstmuseum Hele forløbet afsluttes med endnu et besøg på Sorø Kunstmuseum. Her genbesøger børnene de kunstværker, som de har oplevet fra besøg 1 på kunstmuseet. Ved hvert værk fremfører børnene en mini-koncert, som passer til billedet/skulpturen. Mini-koncerten består af lydkompositioner, som FIGURA har indspillet med børnene på dagene ude på institutionerne. Minikoncerterne ved værkerne optages med henblik på at forældrene kan høre, hvad deres børn har været med til at skabe.
Læringsmål
Kulturkaptajner (5-6 år) i børnehaven er udviklet, så det understøtter de pædagogiske læreplanstemaer i dagtilbud. De forskellige temaer, der arbejdes med i de to kulturforløb, rækker ind i flere forskellige læreplanstemaer.
KulturKaptajner arbejder i alle indsatser ud fra følgende formål:
- Alle 0-6-årige børn i Sorø Kommune møder, oplever og deltager i kunst- og kulturaktiviteter i deres hverdag
- Børnene inviteres med på en kulturel dannelsesrejse, hvor kunstneren som rejsefører skaber rum for, at børnene arbejder med at give deres oplevelser, følelser og fantasi et kunstnerisk udtryk
- Kompetenceløft af pædagogisk personale. Pædagogisk personale deltager aktivt i udviklingen af kulturforløb i et ligeværdigt samarbejde med kunstnere og kulturinstitutioner i Sorø. Der lægges vægt på og sættes tid af til både teoretisk og praktisk kompetenceudvikling af pædagogisk personale
- Bæredygtighed. Fastholdelse af kulturaktiviteter i daginstitutioner og skoler – også når KulturKaptajner-forløb er afsluttet
- Børnenes familier inddrages
Kulturkaptajner
KulturKaptajner bygger på et ligeværdigt samarbejde mellem kunstnere, kulturinstitutioner og pædagoger, som i fællesskab udvikler og gennemfører et kulturforløb for børnene.
Som styringsredskab i design af de æstetiske læreprocesser anvendes Sommerfuglemodellen (Austring, 2018) i de forberedende workshops for alle fire kulturforløb. Læs mere om sommerfuglemodellen i udgivelsen: ”Det blev en sommerfugl! Inspiration til dagtilbudsbørns møde med kunst, kultur og kulturarv” af red. Bennyé D. Austring (2018).
Modellen lægger op til, at der arbejdes sammenhængende og kronologisk med tre elementer: Børnene skal inspireres til og forberedes aktivt på kunst- og kulturmødet (venstre vinge). Derefter skal de opleve kunst og kultur (kroppen). Og siden skal børnenes oplevelse, tanker og følelser fastholdes, uddybes og bearbejdes; kognitivt, følelsesmæssigt, socialt, sprogligt og kropsligt (højre vinge). Sommerfuglemodellen understreger også pointen i at inddrage både pædagoger, kulturinstitutioner og kunstnere i arbejdet med æstetiske læreprocesser i dagtilbud, netop fordi de kan tilføre læreprocessen noget forskelligt.
Forberedende pædagogworkshop
Workshop ifm. kulturforløbet ”Lydbilleder og bevægelse”:
Tid: Tirsdag den 20. august 2024 kl. 17.00-20.00
Sted: Sorø Kunstmuseum, Storgade 9, 4180 Sorø
Workshop ifm. kulturforløbet ”Konger og trolde. Kontraster af lys og mørke”:
Tid: Mandag den 26. august 2024 kl. 17.00-20.00
Sted: Sorø Museum, Storgade 17, 4180 Sorø
De to kulturforløb i KulturKaptajner (5-6 år) er udviklet i løbet af foråret 2024 i tæt og ligeværdigt partnerskab mellem museum/kunstmuseum, kunstnere samt repræsentanter blandt pædagoger fra kommunens daginstitutioner.
For at skabe det bedste udgangspunkt for samarbejdet mellem det pædagogiske personale og museer/kunstnere skal alle involverede pædagoger deltage i en tre timers forberedende workshop, hvor dele af forløbet gennemgås. De deltagende pædagoger kommer selv til at afprøve nogle af de kunstneriske øvelser fra forløbet, så de kan hjælpe og understøtte undervejs. Workshoppen er udover forberedelse til dagene med museer/kunstenre også inspiration til, hvordan man selv kan arbejde med kreative processer og eksperimentere med kunst og kultur i dagtilbuddene.
Tidsplan skoleåret 24/25
Tidsplan for kulturforløbet ” Lydbilleder og bevægelse” med Sorø Kunstmuseum og musikere fra kunstnerkollektivet FIGURA Ensemble:
Tidsplan for kulturforløbet ” Lydbilleder og bevægelse” med Sorø Kunstmuseum og musikere fra kunstnerkollektivet FIGURA Ensemble:
Evaluering
Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.
I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene er med til at styrke elevernes kreativitet, og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.
Klik HER for at komme til evalueringen