Kunst-Hop i Kalundborg Kommune 2025/26

I Kalundborg Kommune er det billedkunstner Marie-Louise Vittrup, der står for kunsthoppene for de 5-årige, som i år handler om huler i kulturforløbet: “Lille Hulemenneske”.
Børnene vil lave billedkunstforløbet i eget dagtilbud over tre dage i to timer hver dag.

Indhold: Lille Hulemenneske

Indgangen til hulen kan være svær at finde og da den heller ikke er særlig stor, kan det godt være svært for en voksen at komme derind. Men derimod ganske nemt for en på 5 år.
Herinde er der et trygt helle, for inde i hulen kan man gemme sig, have hemmeligheder, opfinde egne lege og hviske sammen med vennerne.

Med udgangspunkt i hulen skal vi over tre dage fordybe os i billedkunstens finurlige univers. Vi skal lave vores egne hulemalerier, drypstenshuler, lege med skygger og skabe huler vi kan gemme os i. Der vil blive arbejdet med kul, salt, pensler sat på bambuspinde, citroner, flydende farver, muslingeskaller, spotlamper og ler. Ligesom hulen er billedkunstens rum et frirum, hvor der er plads til at eksperimentere, undersøge og lege.

’Lille Hulemenneske’ er en sanselig billedkunstworkshop, med særligt fokus på at træne fantasimusklen og hermed forestillingsevnen. Processen og legen er i højsædet og indenfor den kunstneriske opsatte ramme findes der ikke rigtigt eller forkert.

Forberedende workshop med Marie Louise

For at styrke samarbejdet mellem det pædagogiske personale og kunstner skal alle involverede pædagoger deltage i en tre timers forberedende workshop, hvor dele af forløbet gennemgås. De deltagende pædagoger kommer selv til at afprøve nogle af de kunstneriske øvelser fra forløbet, så de kan hjælpe og understøtte undervejs. Workshoppen er udover forberedelse til dagene med kunstner også inspiration til, hvordan man selv kan arbejde med kreative processer og eksperimentere med kunst og kultur i dagtilbuddene.

Pædagogworkshop 1 – for hold i 2025
Tid: Fredag den 29. august 2025 fra kl. 9 – 11.30
Sted: Kalundborg bibliotek, Det blå rum, Klostertorvet 2, 4400 Kalundborg

Pædagogworkshop 2 – for hold i 2026
Tid: Fredag den 9. januar 2026 fra kl. 9 – 11.30
Sted: Kalundborg bibliotek, Det blå rum, Klostertorvet 2, 4400 Kalundborg

Tidsplan skoleåret 25-26

2025

Løve Børnehave
D. 2, 3, 4. sep. kl. 9 – 11

Sæby Børnehus
D. 9, 10, 11. sep. kl. 9 – 11

Børnehuset Kløvergården
Hold 1: D. 16, 17, 18. sep. kl. 9 – 11
Hold 2: D. 16, 17, 18. sep. kl. 12 – 14

Lupinvejens Børnehave
D. 23, 24, 25. sep. kl. 9 – 11

Aktivarius
D. 1, 2, 3. okt. kl. 9 – 11

Bregnen Naturbørnehave
D. 6, 7, 8. okt. kl. 9 – 11

De 4 årstider
D. 6, 7, 8. okt. kl. 12 – 14

Snertinge Børnehus
D. 22, 23, 24. okt. kl. 9 – 11

Børnehuset Engen
D. 28, 29, 30. okt. kl. 9 – 11

Rørby Børnehave
D. 28, 29, 30. okt. kl. 12 – 14

Krudthuset
D. 4, 5, 6. nov. kl. 9 – 11

Mælkebøtten Børnehave
D. 4, 5, 6. nov. kl. 12 – 14

Eventyrhuset:
Hold 1: D. 11, 12, 13. nov. kl. 9 – 11
Hold 2: D. 11, 12, 13. nov. kl. 12 – 14

Børnehuset Buldervang
Hold 1: D. 18, 19, 20 nov. kl. 9 – 11
Hold 2: D. 18, 19, 20 nov. kl. 12 – 14

Børnehaven Nordlyset
D. 25, 26, 27. nov. kl. 9 – 11

2026

Kalundborg Asyl Børnehave
Hold 1: D. 13, 14, 15. jan. kl. 9 – 11
Hold 2: D. 13, 14, 15. jan. kl. 12 – 14

Børnehuset Østgården
D. 20, 21, 22. jan. kl. 9 – 11

Børnehuset Troldebo
D. 27, 28, 29. jan. kl. 9 – 11

Svebølle Børnehus
Hold 1: D. 3, 4, 5. feb. kl. 9 – 11
Hold 2: D. 3, 4, 5. feb. kl. 12 – 14

Børnehuset Kirke Helsinge
D. 17, 18, 19. feb. kl. 9 – 11

Børnehaven Mariehønen
D. 24, 25, 26. feb. kl. 9 – 11

Raklev Børnehave
Hold 1: D. 3, 4, 5. marts kl. 9 – 11
Hold 2: D. 10, 11, 12. marts kl. 9 – 11

Børnehaven Svalereden
D. 17, 18, 19. marts kl. 9 – 11

Høng Børneunivers
D. 24, 25, 26. marts kl. 9 – 11

Børnehaven Gården
D. 8, 9., 10. april 2025 kl. 9 – 11

Hobitten Børnehave
D. 14, 15, 16. april kl. 9 – 11

Røsnæs
D. 21, 22., 23. april kl. 9 – 11

Friluftsgården Børnehave
5-årige:
Hold 1: D. 28., 29., 30. april kl. 9 – 11
Hold 2: D. 28., 29., 30. april kl. 12 – 14

Børnehuset Regnbuen
D. 5., 6., og 7. maj kl. 9 – 11

Tømmerup Fribørnehave
Hold 1: D. 11., 12. og 13. maj kl. 9 – 11
Hold 2: D. 11., 12. og 13. maj kl. 12 – 14

Lærkereden
D. 18., 19., 20. maj kl. 9 – 11

Sejerø
D. 28., 29. maj: formiddag kl. 9-11 og eftermiddag kl. 13-14

Evaluering

Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.

I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene er med til at styrke elevernes kreativitet, og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.

Klik HER for at komme til evalueringen

Læringsmål

Hvert enkelt KUNST-HOP er udviklet, så det understøtter pædagogiske mål inden for et eller flere læreplanstemaer i Den styrkede pædagogiske læreplan.

Kunst-Hop i Kalundborg har som pædagogisk mål, at barnet:

  • prøver kræfter med forskellige materialer og kreative processer
  • får indsigt i forskellige måder at udtrykke sig gennem kunsten
  • udvikler sit ordforråd og får nye måder at udtrykke sig om verden

Læringsmålene understøtter disse pædagogiske mål for læreplanstemaerne:

Kultur, æstetik og fællesskab

  • Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier.
  • Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.

Kommunikation og sprog

  • Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.
  • Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber.

Krop, sanser og bevægelse

  • Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på.
  • Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornemmelser, kroppens funktioner, sanser og forskellige former for bevægelse
Scroll to Top