
Musikforløb i Slagelse 24/25
I Musikforløbet i Slagelse skal alle 0. klasses elever have musikundervisning fra Slagelse Musikskole med Bella Marie Olsson og Luna Kjølstad. Eleverne skal lege med og undersøge musikkens mange forskellige facetter med instrumentleg og ikke mindst de fantastiske verdener, som musikken rummer.
Læringsmål
Musik i fællesskab er udviklet til musik på 0. klassetrin og har som læringsmål, at eleverne:
- kan deltage eksperimenterende i musikalske aktiviteter
- kan deltage opmærksomt i sang og bevægelse
Læringsmålene er koblet til færdigheds- og vidensmålene:
Sanglege og bevægelseslege
- Eleven kan deltage i sang- og bevægelseslege
Indhold
Musik i fællesskab har i år 24/25 titlen Instrumentleg.
Gennem sang, bevægelseslege, rytmeøvelser, musiklytning og andre musikalske aktiviteter vil børnenes naturlige interesse for musik stimuleres. Eleverne vil blive præsenteret for musikkens grundelementer og skal selv være udøvende i forskellige instrumenter.
Fantasi og leg er udgangspunktet for musikundervisningen med instrumenter og eleverne skal undersøge musikkens mange forskellige facetter via instrumenterne. I en ramme af fantasi vil eleverne bruge deres naturlige musikalitet til at spille sammen og finde på. Det at være udøvende har en væsentlig rolle i timerne hvor vi også laver rim og remser, sanglege og meget mere.
Instrumentleg varetages af musikunderviserne fra Slagelse Musikskole, Bella og Luna, som vil lave kreativ og skabende musik- og rytmikundervisning.
Forberedende lærerworkshop
For at styrke samarbejdet, så skal alle involverede lærere deltage i en 2-timers lærerworkshop, hvor dele af forløbet gennemgås. De deltagende lærere/pædagoger kommer selv til at afprøve nogle af de øvelser fra forløbet, så de kan hjælpe og understøtte eleverne undervejs i musikforløbet ude på skolerne. Det er vigtigt, at børnehaveklasselederne viser vejen og er deltagende sammen med børnene, når I får besøg af Bella og Luna.
Workshoppen er udover forberedelse til musikforløbet også inspiration til, hvordan man som lærer selv kan arbejde med rytmik, sange, musiske lege i egen undervisning.
Den forberedende lærerworkshop
Tid: 15. august 2024 kl. 13.00 – 15.00
Sted: Musikskolen, Skt. Pedersgade, 4200 Slagelse. I koncertsalen (kør ind i skolegården)
Tidsplan skoleåret 24/25
2024
Antvorskovskolen
0.a: 4/10 1.+2. lektion, 9/10 3.+4. lektion, 30/10 1.+2. lektion
0. b: 4/10 3.+4. lektion, 23/10 1.+2. lektion, 30/10 3.+4. lektion
0. c: 9/10 1.+2.lektion, 23/10 3.+4. lektion, 1/11 1.+2. lektion
Marievangsskolen
0.a: 4/9 1.+2. lektion, 6/9 3.+4. lektion og 13/9 1.+2. lektion
0. b: 4/9 3.+4. lektion, 11/9 1.+2. lektion, 13/9 3.+4. lektion
0.c: 6/9 1.+2.lektion, 11/9 3.+4. lektion, 18/9 1.+2. lektion
Nymarkskolen
0. a: 18/9 3.+4. lektion, 20/9 1.+2. lektion, 27/9 1.+2. lektion
0. b: 20/9 3.+4. lektion, 25/9 3.+4. lektion, 2/10 1.+2. lektion
0. c. 25/9 1.+2. lektion, 27/9 3.+4. lektion, 2/10 3.+4. lektion
Søndermarkskolen
0.a: 1/11, 3.+4. lektion, 6/11 3.+4. lektion, 8/11 1.+2. lektion
0.b: 6/11, 1.+2. lektion, 8/11 3.+4. lektion, 13/11 1.+2. lektion
Vemmelev Skole
0. a: 15/11 3.+4. lektion, 20/11 3.+4. lektion, 27/11 3.+4. lektion
0. b: 22/11 3.+4. lektion, 27/11 1.+2 lektion, 29/11 1.+2. lektion
Stillinge Skole
0. a: 15/11 1.+2. lektion, 20/11 1.+2. lektion, 22/11 1.+2. lektion. Obs! 0.c/få elever deltager sammen med 0.a de 3 datoer.
Hashøjskolen
0.b: 29/11 3.+4. lektion, 4/12 1.+2. lektion, 11/12 3.+4. lektion
Hvilebjergskolen
0.a: 4/12 3.+4. lektion, 6/12 1.+2. lektion, 11/12 1.+2. lektion
2025
Baggesenskolen
0.a: 8/1 1.+2. lektion, 10/1 1.+2. lektion, 15/1 3.+4. lektion
0.b: 8/1 3.+4. lektion, 10/1 3.+4. lektion, 15/1 1.+2. lektion
Broskolen
0.b: 17/1 1.+2. lektion, 22/1 1.+2. lektion, 24/1 3.+4. lektion
0.c: 17/1 3.+4. lektion, 22/1 3.+4. lektion, 24/1 1.+2. lektion
Storebæltskolen
0.a: 29/1 1.+2. lektion, 31/1 1.+2. lektion
Solskinsskolen
0.a: 19/2 1.+2. lektion,21/2 3.+4. lektion, 28/2 1.+2. lektion
0.b: 19/2 3.+4. lektion,26/2 1.+2. lektion, 28/2 3.+4. lektion
0.c: 21/2 1.+2. lektion, 26/2 3.+4. lektion, 5/3 1.+2. lektion
Dalmose Skole
0.a: 5/3 4.+5. lektion, 7/3 1+2. lektion, 12/3 1.+2. lektion
Nordskolen
0.a: 14/3 1.+2. lektion,19/3 1.+2. lektion,21/3 1.+2. lektion
Rosenkilde Skole
0.a: 14/3 3.+4. lektion,19/3 3.+4. lektion,21/3 3.+4. lektion
Antvorskov Satellitklasser
0.a: 26/3 1+2. lektion, 2/3 1. + 2. lektion
0.b: 2/4 1.+ 2. lektion, 4/4 1. + 2. lektion
Kirkeskovskolen
0.a: 23/4 1.-2. lek., 25/4 3. og 4. lek. og 30/4 1.-2. lek.
Evaluering
Der bliver til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.
I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene i Kumult! er med til at styrke elevernes kreativitet og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.
Klik HER for at komme til lærerevalueringen