Musikskab i Ringsted 23/24
I Musikskab i Ringsted skal alle 3. klasses elever være MUSIK- SUPER- HELTE sammen med musikundervisere fra Ringsted Musik- og kulturskole. Eleverne skal lege med og undersøge musikkens mange forskellige facetter og ikke mindst de fantastiske verdener, som musikken rummer.
Læringsmål
Musikskab er udviklet til musikfaget i 3.klasse og har som læringsmål, at eleven:
- Får erfaring med at eksperimentere med musik og være kunstnerisk skabende
- Får erfaring med musiske grundelementer som dynamik, tempo, klang, tonelængde og form.
- Får konkrete redskaber til at skabe og spille musik sammen
- Får erfaring med både at indgå i et musisk fællesskab og være solist i fælleskabet
- Afprøver rollen som dirigent sammen med klassekammerater
Læringsmålene er koblet til disse færdigheds- og vidensmål for musikfaget i 3.kl.
Musikalsk skaben: Eleven kan udtrykke sig skabende i musikalske aktiviteter.
Komposition
- Eleven kan skabe musik med udgangspunkt i rytme, sprog og stemmebrug.
Improvisation
- Eleven kan udføre enkle improvisationer med instrumenter.
Musikudøvelse: Eleven kan deltage opmærksomt i sang, spil og bevægelse med bevidsthed om egen og andres rolle i musikalsk udfoldelse.
Spil
- Eleven kan anvende musikinstrumenter i enkle sammenspilsarrangementer
Indhold
Indholdet i musikforløbet vil tage udgangspunkt dels i eksisterende materiale i form af 2 – 3 sange, som klassen skal lære at synge og spille sammen og dels i ting og interesser, som opstår undervejs. Så eleverne kommer til at bruge deres kreative, vilde, sjove ideer og sætte dem i musik. Elevernes kreativitet bliver sat i spil samtidig med, at de får en forståelse for musikkens grundbegreber, som fx. dynamik, tempo, klang, tonelængde, form.
Der vil også blive arbejdet med elevernes forståelse for at indgå i et orkester både som en del af gruppen og som “solist” og dirigent. Eleverne kommer vidt omkring i musikforløbet og vil komme til at arbejde med både direktion, forskellige musiklege, krop og rytme, bodypercussion, simple noder og visuel formidling af musikken.
Det bliver en fest at have MUSIK- SUPER- HELTE på skolerne i Ringsted Kommune.
Forberedende workshop
For at styrke samarbejdet mellem musiklærer og musikunderviserne fra Ringsted Musik- og Kulturskole skal alle involverede lærere deltage i en tre timers lærerworkshop, hvor dele af forløbet gennemgås. De deltagende lærere kommer selv til at afprøve nogle af de musiske øvelser fra forløbet, så de kan hjælpe og understøtte undervejs i musikforløbet.
Workshoppen er udover forberedelse til musikforløbet også inspiration til, hvordan man som lærer selv kan arbejde med kreative læringsprocesser med udgangspunkt i musikken.
Forberedende lærerworkshop afholdes d. 17. august kl. 14.00- 17.00
Sted: Ringsted Musik- og Kulturskole, Regimentet 3, 4100 Ringsted (lok. 2 og Springbrættet)
Tidsplan skoleåret 23/24
1 lektion om ugen i en periode på 6 uger er 3. klasserne MUSIK- SUPER- HELTE. I alt 6 lektioner.
2023
Byskovskolen afd. Asgård (alm.)
3. aa: uge 36-41, mandage kl. 10.50-11.40
(kontaktlærer: Kitt E. og underviser: Carina Nielsen)
Byskov afd. Benløse
3. ba: uge 36-41, mandage kl. 12.20-13.10 (kontaktlærer: Annelise J. og David D. F.)
3. bb & 3. bk: uge 44-49 mandage 10.50-11.40 (kontaktlærer: Henrik L. og Maibritt E.)
(underviser: Carina Nielsen, Sara Steengaard Christensen)
Vigersted Skole
3. a.: uge 44, 45, 46, 47, 48, 49, mandage kl. 12.25-13.10 (Ditte R., Anders F., Gitte)
(Underviser: Carina Nielsen)
Dagmarskolen
3. a ugerne 38, 39, 40, 41, 43 og 44 mandage kl. 10.30-11.15 (kontaktlærer: Heidi Holdt)
3. b ugerne 45, 46, 47, 48, 49 og 50 mandage kl. 10.30-11.15 (kontaktlærer: Birgitte Riis)
(underviser: Bjørn Heebøl)
Kildeskolen
3. kl. ugerne 44, 45, 46, 47, 48 og 49, mandage kl. 12.30-13.15 (kontaktlærer: Charlotte R.)
(underviser: Lærke Ølshøj)
Valdemarskolen
3. a uge 36, 37, 38, 39, 40 og 41, mandage kl. 10.10-10.55 (kontaktlærer: Daniel G.)
3. b uge 36, 37, 38, 39, 40 og 41 mandage kl. 10.55-11.40 (kontaktlærer: Daniel G.)
3. c uge 44, 45, 46, 47, 48 og 49. mandage kl. 11.15-12.00 (kontaktlærer: Daniel G.)
(underviser: Sara Steengaard Christensen)
Søholmskolen
3. kl. ugerne 36, 37, 38, 39, 40 og 41, mandage kl. 12.10-13.00 (kontaktlærer: Anne F.)
(underviser: Lærke Ølshøj)
2024
Byskovskolen afd. Asgård (spec.)
3. ac.: mandage 4. lektion kl. 10.50-11.40 uge 3-6 og 8-9 (kontaktlærer: Lene D. og Ida C.)
underviser: Frederik Mensink
Vigersted Skole (spec.)
3. A-hus: uge 3, 4, 5, 6, 8 og 9 mandage i 5. lektion kl. 12.25-13.10
underviser: Carina Nielsen, Sara Steengaard Christensen
Allindelille Skole
3. kl./Eta: ugerne 5+6+8+9 mandage kl. 12.30-13.15 (kontaktlærer: Mikkel S.)
Underviser: Bjørn Heebøll
Nordbakkeskolen
3. kl.: mandage i ugerne 3-6 og 8-9 mandage kl. 11.50-12.40 (kontaktlærer: Maria D.)
underviser: Lærke Ølshøj og Bjørn Heebøll
Ringsted Lilleskole
3. a ugerne 3-6+8-9 mandage kl. 12.10-12.55 (kontaktlærer: Anders O.)
underviser: Sara Steengaard Christensen
Ringsted Ny Friskole
3. kl.: mandage kl. 12.40-13.25 i uge 3-6 og 8-9
underviser: Frederik Mensink
Ådalsskolen
3. abc mandage i ugerne 3-6 og 8-9 kl. 10.30-11.20 (kontaktlærer: Joan S. og Sanne F.M.)
underviser: Sara Steengaard Christensen
Evaluering
Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor lærere og elever på mellemtrinnet og udskolingen evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.
I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene er med til at styrke elevernes kreativitet, og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.