Dans og Trivsel 23/24
Eleverne skal i danseworkshoppen arbejde med temaet IDENTITET & SAMFUND. Det bliver et danseforløb med fokus på kreativitet i kropsudtrykket, kropsglæde og samarbejde.
I dansen er der ingen konkurrence. Det gælder hverken om at være hurtigst, stærkest eller bedst. Det gælder om at finde glæden i sig selv og sin egen krop.
Alle bevægelser og kropsudtryk er valide – i workshoppen tages der udgangspunkt i sin egen krop og dens formåen. Når eleverne skaber koreografiske forløb sammen, skal de samarbejde, gå på kompromis samt anerkende hinanden og hinandens ideer.
Læringsmål
Danseforløbet er udviklet til 6. klasse og har som læringsmål, at eleven:
- Bevidstgøres om krop og kropskontrol
- Bliver tryg ved at deltage i danseundervisningen og opnår forståelse for forholdet mellem tillid og ansvar.
- Udvikler sine samarbejdsevner og hjælper sig selv og andre med positiv feedback
- Kan samarbejde om at skabe og huske en længere koreografi
Læringsmålene er koblet til færdigheds- og vidensmålene:
Dans og udtryk
- Eleven kan udføre sammensatte bevægelsessekvenser
- Eleven har viden om koreografiske virkemidler
- Eleven kan udvikle fælles koreografier og udtryk
Samarbejde og ansvar
- Eleven har viden om samarbejdsmetoder
Krop og identitet
- Eleven kan samtale om kropsidealers betydning for identitet
De 7 K´er
Vi arbejder med relationerne i klassen og understøtter klassemiljøet generelt. Dansen opfylder flere af skolens faglige og menneskelige mål. Dansearbejdet er tværfagligt, og vi kategoriserer det i 7 læringsdimensioner DE 7 K´ER, som er Krop, Kreativitet, Koreografi, Kollektivitet, Kommunikation, Kollaboration, Kritisk tænkning. Hent gerne hele materialet til ”DE 7 K´ER” gennem linket her De 7 K´er – AABEN DANS
Vi lægger op til, at lærere bruger materialet til dels at se, hvad dansearbejdet indeholder og dels hvilke elementer, de kan bruge i undervisningen efter danseforløbet.
Indhold
Hver træning starter med opvarmning og bevægelsesopgaver og kreative øvelser. Derefter begynder arbejdet med at skabe egne dansebevægelser. I sidste del af danseforløbet sammenkædes elevernes danse til sammenhængende koreografier.
Undervejs i forløbet bliver eleverne bedt om at reflektere over følgende spørgsmål:
Hvad er meningen med at danse?
Hvordan kan man bruge det man lærer i danseforløbet i andre læringssammenhænge?
Hvordan gør man sine medspillere bedre?
Hvorfor dans og bevægelse?
Bevægelse har dokumenteret positiv effekt på både koncentrationsevne og læring. Den mest ideelle form for fysisk udfoldelse til at fremme læring er aktiviteter, der er udfordrende, varierede og som indebærer succesoplevelser.
Dansen skaber et rum, der egner sig godt til elever med uro i kroppen og udfordrer de stille elever på evnen til at stå frem. Alle bevægelser og kropsudtryk er valide – her tager vi udgangspunkt i sin egen krop og dens formåen. Når eleverne skaber koreografiske forløb sammen, skal de samarbejde, gå på kompromis samt anerkende hinanden og hinandens ideer. Det er er vigtige redskaber, der både kan bruges i skolen og i fritiden.
Forberedende lærerworkshop
For at sikre det bedste udgangspunkt for samarbejdet mellem klasselærer/trivselslærer i klassen og danseunderviser, så skal alle involverede lærere på 6. årgang deltage i en tre timers lærerworkshop, hvor dele af forløbet gennemgås.
I forbindelse med afholdelse af forløbet på skolen, er det vigtigt at:
- Skolen stiller en opvarmet (og ren!) gymnastiksal til rådighed med et musikanlæg.
- Der skal være ro i salen, når eleverne er der – det er altså ikke hensigtsmæssigt, at rummet bruges til gennemgang.
- Eleverne skal møde i træningstøj med lange bukser, bare fødder eller bløde idrætssko.
- Læreren forventes at være til stede og deltagende, hvis ikke fysisk deltagende, så som observatør. Dels for at kunne hjælpe, hvis der er elever der har brug for det, og dels for at de erfaringer, der bliver gjort i løbet af ugen kan bruges og forankres i klassen bagefter.
Lærerworkshoppen afholdes d. 8. august 2024 kl. 8.30 – 11.30
Sted: Hvalsø Kulturhus, Skolevej 12, 4330 Hvalsø
Tidsplan skoleåret 23/24
2024
Danseforløbet består af 4 modulers danseundervisning à 1½ times (2 lektioners) varighed, som lægges hen over samlede dage indenfor en uge. Undervisningen foregår på skolerne.
Allerslev Skole
6.a. Uge 7: tirs, ons, tors og fre i 1. og 2. lektion kl. 8.00-9.30
6.b. Uge 7: tirs, ons, tors og fre i 3. og 4. lektion kl. 10.00-11.30
6.c. Uge 7: tirs, ons, tors og fre i 5. og 6. lektion kl. 12.00-13.30
Hvalsø Skole
6.a. Uge 37: man, tirs, ons, tors i 1. og 2. lektion kl. 8.00-9.30
6.b. Uge 37: man, tirs, ons, tors i 3. og 4. lektion kl. 10.00-11.30
Osted Skole 6. årgang
Uge 37: man, tirs, ons, tors i 5. og 6. lektion kl. 12.00-13.30
Bramsnæsvig Skole
6.a. Uge 6: man, tirs, ons, tors i 1. og 2. lektion kl. 8.00-9.30
6.b. Uge 6: man, tirs, ons, tors i 3. og 4. lektion kl. 10.00-11.30
Firkløverskolen 6. årgang
Uge 6: man, tirs, ons, tors i 5. og 6. lektion kl. 12.30-14.00
Trællerup Skole
6.a. Uge 43 man, tirs, ons, tors i 1. og 2. lektion kl. 8.00-9.30
6.b. Uge 43 man, tirs, ons, tors i 3. og 4. lektion kl. 10.00-11.30
Kirke Såby Skole
6.a. Uge 44 man, tirs, ons, tors i 1. og 2. lektion kl. 8.00-9.30
6.b. Uge 44 man, tirs, ons, tors i 3. og 4. lektion kl. 10.00-11.30
Kirke Hyllinge Skole
6.a. Uge 47 man, tirs, ons, tors i 1. og 2. lektion kl. 8.00-9.30
6.b. Uge 47 man, tirs, ons, tors i 3. og 4. lektion kl. 10.00-11.30
Evaluering
For at vi hele tiden kan udvikle forløb i i Kumult!, vil vi bede dig som lærer at udfylde evalueringen nedenfor. På forhånd tak
For at få en føler på elevernes oplevelse af danseforløbet, så er der også lavet en ultrakort evaluering, som danserne beder eleverne udfylde, når de afslutter danseforløbet. På forhånd tak.
Klik HER for at komme til elevevalueringen
Klik HER for at komme til lærerevalueringen