Hvad er arkitektur? 23/24
Arkitektur-forløbet inkluderer en workshop der varer en hel undervisningsdag, hvor klassen får besøg af undervisere fra DAC, Dansk Arkitektur Center.
Arkitektur-forløbet vil give dine elever en forståelse for arkitekturens mange former og funktioner, og det vil give dem kompetencer inden for konstruktion og geometri og materiale forståelse med fokus på sansning og æstetik.
Forløbet i klassen har fokus på hvad arkitektur er i sin grundform og fokus er på elevernes omgivelser, nemlig klasseværelset eller fx skolegården. Eleverne arbejder kreativt med arkitektur gennem nogle grundøvelser og får efterfølgende en opgave, hvor de bygger en model af klasseværelset eller skolegården. Dette ud fra deres tanker om god arkitektur. Materialernes æstetisk spiller en vigtig rolle i hele forløbet.
Indhold
Undervisningsforløbet tager udgangspunkt i jeres skolegård. Vi undersøger sammen arkitekturens elementer ud fra skolegården og de omkringliggende bygninger. Gennem pædagogiske redskaber, stiller eleverne stille skarpt på arkitekturens elementer og danner sig en forståelse for dens virkemidler. Efter frokost præsenteres eleverne for arkitektens værkstøjskasse og metoder og skal gennem skitser redesigne deres egen skolegård med dem selv som målgruppe. Skitserne bliver til en skalamodel, der til sidst præsenteres for resten af klassen.
Læringsmål
Under forløbet arbejder vi med:
Farver, geometriske figurer, materialer, rum og størrelse, samt design, skitsering og modelbygning.
Håndværk og design:
Kompetenceområde: Design
Færdigheds- og vidensmål: Idéudvikling
Fase 1: Eleven har viden om skitsers formål og struktur
Fase 2: Eleven har viden om brug af informations- og inspirationskilder
Forløbet Redesign din skolegård er målrettet mellemtrin og fagene billedkunst og håndværk og design.
Kompetenceområde: Design
Færdigheds- og vidensmål: Idéafprøvning
Fase 1: Eleven har viden om afprøvning af materialer og teknikker
Fase 2: Elven har viden om ideafprøvning i designprocesser
Billedkunst:
Kompetenceområde: Billedfremstilling
Færdigheds- og vidensmål: Skulptur og arkitektur
- Eleven har viden om arkitektur elementer
Forberedende lærerworkshop
For at styrke samarbejdet mellem lærer og undervisere, så skal alle involverede lærere deltage i en tre timers lærerworkshop, hvor dele af forløbet gennemgås. De deltagende lærere kommer selv til at afprøve nogle af de kreative øvelser fra forløbet, så de kan hjælpe og understøtte undervejs i undervisningen. Workshoppen er udover forberedelse til forløbet også inspiration til, hvordan man som lærer selv kan arbejde med arkitektur i forbindelse med fagene Matematik og Håndværk og design i egen undervisning.
Den forberedende lærerworkshop afholdes: Torsdag d. 12/10 kl. 16-19.
Sted: Vig Skole
Tidsplan skoleåret 23/24. På skolen i tidsrummet: 9.30-14.45.
Egebjerg Skole
4. kl. den 12. december, 09:30-14:45, 2024
Nr. Asmin Skole
4. kl. den 12. december 09:30-14:45, 2024
Asnæs Skole
4. a den 14. december 09:30-14:45, 2024
Vallekilde Hørve Friskole
4. kl. den 5. februar, kl. 9.30-14.45, 2024
Odden Skole
4. kl. d. 6. februar, kl. 9.30-14.45, 2024
Fårevejle Skole
4. kl. Mandag den 5. februar, kl. 9.30 – 14.45, 2024
Hørve Skole
4.a. d. 6. februar 2024, kl. 9.30-14.45, 2024
Nykøbing Skole
4.a den 7. februar kl. 9.30 – 14.45, 2024
Nykøbing Skole
4. b kl. 7. februar kl. 9.30 – 14.45, 2024
Højby Skole
Aflyst af skole
Rørvig friskole
4. kl. Den torsdag, den 8. februar, 09:30-14:45, 2024
Vig Skole
4. a. tirsdag d. 20. februar, 9.30-14.45, 2024
Evaluering
Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.
I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene i Kumult! er med til at styrke elevernes kreativitet og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.
Klik her for at komme til elevevalueringen
Klik her for at komme til lærerevalueringen