Det Store Forfatterværksted i Kalundborg 24/25
I Kalundborg Kommune er det forfatterne Anna Møller og Inez Galvilanes der står for Det Store Forfatterværksted. To dage, 4. lektioner pr. dag.
Hvis man efter forfatterforløbet skulle have lyst til flere skriverier, så klik ind på Forfatterskolens hjemmeside og find muligheder for at gå på forfatterhold: https://forfatterskolenforunge.com/
Læringsmål
Det Store forfatterværksted er udviklet til danskfaget i 5.klasse og har som læringsmål, at eleven:
- bruger inspirationen fra en professionel forfatterens virke i egen skriveproces
- producerer litterære tekster guidet af en professionel forfatter
- oplever troen på egen skriveproces, at alle har en interessant historie at fortælle
- får vækket interessen for litteratur og læselysten i arbejdet med professionel forfatter
- finder ud af, at forfatterskole er noget man kan gå til
Læringsmålene er koblet til disse færdigheds- og vidensmål for danskfaget i 5.kl.
Forberedelse
- Eleven kan konkretisere ideer gennem tænkeskrivning.
- Eleven kan udarbejde forprodukter til dramatiske, dokumentariske og interaktive produktioner
Fremstilling
- Eleven kan udarbejde dramatiske, dokumentariske og interaktive produkter. udarbejde forprodukter til dramatiske, dokumentariske og interaktive produktioner
Indhold
Forfatteren som klassen arbejder med tager udgangspunkt i sin egen skrivepraksis, sit eget forfatterskab og i de forfatterskaber, som hun/han er inspireret af. Undervisningen bliver baseret på inspirerende og legende skriveøvelser, der giver børnene rum til at udfolde fantasien og fortællelysten. Der findes ikke en rigtig eller en forkert måde at løse skriveopgaverne på, og normalt vigtige ting som stavning og tegnsætningen er her sat på pause.
Eleverne vil gennem forløbet også få et indblik i forfatterens arbejde med litterære valg, fortællingens komponenter, sproglige virkemidler, rytme, metaforik, synsvinkler og genrer.
Undervejs læses teksterne højt, og eleverne får feedback fra forfatteren i en faciliterende samtale for, at vise eleverne, hvordan tekster bliver bedre af redigering. Forfatteren tilpasser undervisningen undervejs, så den passer til klasses interesser og eventuelle udfordringer i et samarbejde med hver enkelt lærer. Forløbet vil derfor udforme sig forskelligt fra sted til sted.
Men fælles for alle er, at børnene skal mærke det menneskelige nærvær, som man møder hos en kunstner, der kender sine egne dybder og sin egen måde at være kreativ.
Hvis klassen selv ønsker det, kan man med fordel selv afslutte ”Det store forfatterværksted med en lille udgivelse, hvor de børn der har lyst og tør, læser højt, og hvor alle børnene udstiller deres bøger. Men dette er på ingen måde et krav. Processen er vigtigst.
Forberedende workshop
For at styrke samarbejdet mellem dansklæreren og forfatter skal alle involverede lærere deltage i en tre timers lærerworkshop, hvor dele af forløbet gennemgås. De deltagende lærere kommer selv til at afprøve nogle af de kunstneriske øvelser fra forløbet, så de kan hjælpe og understøtte undervejs i forfatterværkstedet.
Workshoppen er udover forberedelse til dagene med forfatter også inspiration til, hvordan man som lærer selv kan arbejde med kreative skriveprocesser og litteratur i egen undervisning.
Workshoppen afholdes af Anna Møller og Inez Galvilanes
Den forberedende workshop afholdes: Den 4. december fra kl. 13-15.
Sted: findes
Tidsplan skoleåret 24/25
Hver klasse arbejder på egen skole to skoledage. Anna Møller forløb er begge dage fra fra 1. lektion – 4. lektion (kl. 8.00-12.00) og Inez Galvilanes er begge dage fra 3. lektion – 6. lektion (ca. kl. 10.00-14.00, tiderne tilpasses skolernes ringetider).
Bregninge Bjergsted Friskole 5. årgang
Den 7. og 8. januar, underviser: Inez Galvianes
Buerup Skole 5. årgang
Den 14. og 15. januar, underviser: Inez Galvianes
Firhøjskolen 5. årgang
Den 21. og 22. januar, underviser: Inez Galvianes
Friskolen i Ubby 5. årgang
Den 9. og 10. januar, underviser: Anna Møller
Gørlev Skole 5. årgang
Den 28. og 29. januar, underviser Inez Galvianes
Højbo Friskole 5. årgang
Den 4. og 5. februar, underviser: Inez Galvianes
Høng Privatskole 5. årgang
Den 25. og 26. februar, underviser: Inez Galvianes
Høng skole 5. årgang
5. a: Den 4. og 5. marts, underviser: Inez Galvianes
5. b: Den 11. og 12. marts, underviser: Inez Galvianes
Hvidebæk Skole 5. årgang
Den 18. og 19. marts, underviser: Inez Galvianes
Kalundborg Friskole 5. årgang
Den 14. og 15. januar, underviser: Anna Møller
Kirke Helsinge Skole 5. årgang
Den 21. og 22. Januar, underviser: Anna Møller
Løve Skole 5. årgang
Den 24. og 25. marts, underviser: Inez Galvianes
Nyrup Skole 5. årgang
5. a: Den 28. og 29. januar, underviser: Anna Møller
5. b: Den 4. og 5. februar, underviser Anna Møller
Rørby Skole 5. årgang
Den 18. og 19. februar, underviser: Anna Møller
Rynkevang Skole, 5. årgang
Den 25. og 26. februar, underviser: Anna Møller
Skolen På Herredsåsen 5. årgang
5. a. Den 4. og 5. marts, underviser: Anna Møller
5. b. Den 11. og 12. marts, underviser Anna Møller
Vinde Helsinge Friskole
5.b: Den 19. og 18. marts, underviser: Anna Møller
Tømmerup Friskole 5. årgang
Den 25. og 26. marts, underviser: Anna Møller
Tømmerup Skole 5. årgang
Den 26. og 27. marts, underviser: Inez Gavilanes
Svebølle Skole
5.a: Den 1. og 2. april, underviser Inez Galivanes
5.b: Den 7. og 8. april, underviser: Inez Galvianes
Årby Skole 5. årgang
Den 8. og 9. april, underviser: Anna Møller
Svallerup Specialskole 5. årgang
Den 3. og 4. april, underviser: Inez Gavilanes
Sæby Hallenslev Friskole
5.a: Den 29. og 30. april, underviser: Anna Møller
Evaluering
Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.
I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene i Kumult! er med til at styrke elevernes kreativitet og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.