Det Store Forfatterværksted i Slagelse 22/23
Alle 5. klasser i Slagelse skal to dage, 8 lektioner på egen skole, i Det Store Forfatterværksted med enten Trine Bundsgaard eller Anne- Marie Donslund. Trine er børnebogsforfatter og underviser på Forfatterskolen for Børn og Unge i Slagelse, og Anne- Marie Donslund er forfatter og leder af Forfatterskolen for børn og unge i Kulturregion Midt- og Vestsjælland.
Hvis man efter forfatterforløbet skulle have lyst til flere skriverier, så klik ind på Forfatterskolens hjemmeside og find muligheder for at gå på et forfatterhold: https://forfatterskolenforunge.com/
Læringsmål
Det Store forfatterværksted er udviklet til danskfaget i 5.klasse og har som læringsmål, at eleven:
- bruger inspirationen fra en professionel forfatterens virke i egen skriveproces
- producerer litterære tekster guidet af en professionel forfatter
- oplever troen på egen skriveproces, at alle har en interessant historie at fortælle
- får vækket interessen for litteratur og læselysten i arbejdet med professionel forfatter
- finder ud af, at forfatterskole er noget man kan gå til
Læringsmålene er koblet til disse færdigheds- og vidensmål for danskfaget i 5.kl.
Forberedelse
- Eleven kan konkretisere ideer gennem tænkeskrivning.
- Eleven kan udarbejde forprodukter til dramatiske, dokumentariske og interaktive produktioner
Fremstilling
- Eleven kan udarbejde dramatiske, dokumentariske og interaktive produkter. udarbejde forprodukter til dramatiske, dokumentariske og interaktive produktioner
Indhold
Forfatteren som klassen arbejder med tager udgangspunkt i sin egen skrivepraksis, sit eget forfatterskab og i de forfatterskaber, som hun/han er inspireret af. Undervisningen bliver baseret på inspirerende og legende skriveøvelser, der giver børnene rum til at udfolde fantasien og fortællelysten. Der findes ikke en rigtig eller en forkert måde at løse skriveopgaverne på, og normalt vigtige ting som stavning og tegnsætningen er her sat på pause.
Eleverne vil gennem forløbet også få et indblik i forfatterens arbejde med litterære valg, fortællingens komponenter, sproglige virkemidler, rytme, metaforik, synsvinkler og genrer.
Undervejs læses teksterne højt, og eleverne får feedback fra forfatteren i en faciliterende samtale for, at vise eleverne, hvordan tekster bliver bedre af redigering. Forfatteren tilpasser undervisningen undervejs, så den passer til klasses interesser og eventuelle udfordringer i et samarbejde med hver enkelt lærer. Forløbet vil derfor udforme sig forskelligt fra sted til sted.
Men fælles for alle er, at børnene skal mærke det menneskelige nærvær, som man møder hos en kunstner, der kender sine egne dybder og sin egen måde at være kreativ.
Hvis klassen selv ønsker det, kan man med fordel selv afslutte ”Det store forfatterværksted med en lille udgivelse, hvor de børn der har lyst og tør, læser højt, og hvor alle børnene udstiller deres bøger. Men dette er på ingen måde et krav. Processen er vigtigst.
Forberedende workshop
For at styrke samarbejdet mellem dansklæreren og forfatter skal alle involverede lærere deltage i en tre timers lærerworkshop, hvor dele af forløbet gennemgås. De deltagende lærere kommer selv til at afprøve nogle af de kunstneriske øvelser fra forløbet, så de kan hjælpe og understøtte undervejs i forfatterværkstedet.
Workshoppen er udover forberedelse til dagene med forfatter også inspiration til, hvordan man som lærer selv kan arbejde med kreative skriveprocesser og litteratur i egen undervisning.
Den forberedende workshop afholdes d. 30 nov. kl. 13-16
Sted: Slagelse Bibliotek, Stenstuegade 5, lok. 2, Slagelse
Tidsplan skoleåret 22/23
Marievangsskolen skal arbejde med Trine Bundsgaard
5.a. Den 9. og 10. marts
5.b. Den 13. og 14. marts
Antvorskov Skole skal arbejde med Trine Bundsgaard
5.a. Den 20. og 21. marts
5.b. Den 23. og 24. marts
5.c. Den 27. og 28. marts
5.d. Den 30. 0g 31. marts
Skælskør Skole skal arbejde med Anne- Marie Donslund
5.a. Den 3. og 6. februar
Vemmelev Skole skal arbejde med Anne- Marie Donslund
5.a. Den 22. og 24. februar
5.b. Den 1. og 3. marts
Baggesenskole skal arbejde med Anne- Marie Donslund
5.a. Den 29. og 31. marts
5.b. Den 24. og 27. marts
Evaluering
Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.
I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene er med til at styrke elevernes kreativitet, og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.