Det Store Forfatterværksted i Sorø 24/25
Alle 5. klasser i Sorø skal to dage, 8 lektioner i Det Store Forfatterværksted med Synne Kristine Eriksen, som også er underviser på Forfatterskolen for Børn og Unge i Sorø.
Hvis man efter forfatterforløbet skulle have lyst til flere skriverier, så klik ind på Forfatterskolens hjemmeside og find muligheder for at gå på Synnes forfatterhold: https://forfatterskolenforunge.com/
Læringsmål
Det Store forfatterværksted er udviklet til danskfaget i 5.klasse og har som læringsmål, at eleven:
- bruger inspirationen fra en professionel forfatterens virke i egen skriveproces
- producerer litterære tekster guidet af en professionel forfatter
- oplever troen på egen skriveproces, at alle har en interessant historie at fortælle
- får vækket interessen for litteratur og læselysten i arbejdet med professionel forfatter
- finder ud af, at forfatterskole er noget man kan gå til
Læringsmålene er koblet til disse færdigheds- og vidensmål for danskfaget i 5.kl.
Forberedelse
- Eleven kan konkretisere ideer gennem tænkeskrivning.
- Eleven kan udarbejde forprodukter til dramatiske, dokumentariske og interaktive produktioner
Fremstilling
- Eleven kan udarbejde dramatiske, dokumentariske og interaktive produkter.
Indhold
Forfatteren som klassen arbejder med tager udgangspunkt i sin egen skrivepraksis, sit eget forfatterskab og i de forfatterskaber, som hun/han er inspireret af. Undervisningen bliver baseret på inspirerende og legende skriveøvelser, der giver børnene rum til at udfolde fantasien og fortællelysten. Der findes ikke en rigtig eller en forkert måde at løse skriveopgaverne på, og normalt vigtige ting som stavning og tegnsætningen er her sat på pause.
Eleverne vil gennem forløbet også få et indblik i forfatterens arbejde med litterære valg, fortællingens komponenter, sproglige virkemidler, rytme, metaforik, synsvinkler og genrer.
Undervejs læses teksterne højt, og eleverne får feedback fra forfatteren i en faciliterende samtale for, at vise eleverne, hvordan tekster kan blive bedre. Forfatteren tilpasser undervisningen undervejs, så den passer til klasses interesser og eventuelle udfordringer i et samarbejde med hver enkelt lærer. Forløbet vil derfor udforme sig forskelligt fra sted til sted.
Men fælles for alle er, at børnene skal mærke det menneskelige nærvær, som man møder hos en kunstner, der kender sine egne dybder og sin egen måde at være kreativ.
Hvis klassen selv ønsker det, kan man med fordel selv afslutte ”Det store forfatterværksted med en lille udgivelse, hvor de børn der har lyst og tør, læser højt, og hvor alle børnene udstiller deres bøger. Men dette er på ingen måde et krav. Processen er vigtigst.
Forberedende workshop med Synne
For at styrke samarbejdet mellem dansklæreren og forfatter skal alle involverede lærere deltage i en 1½- times lærerworkshop, hvor dele af forløbet gennemgås. De deltagende lærere kommer selv til at afprøve nogle af de kunstneriske øvelser fra forløbet, så de kan hjælpe og understøtte undervejs i forfatterværkstedet.
Workshoppen er udover forberedelse til dagene med forfatter også inspiration til, hvordan man som lærer selv kan arbejde med kreative skriveprocesser og litteratur i egen undervisning.
Forberedende lærerworkshop – Kumult-forløb i 5. klasse: Tirsdag d. 6. august
Workshop 1 – for lærere i nord
Tid: Kl. 8.00-9.30
Sted: Konferencelokalet på 1. sal, Holbergskolen
Workshop 2 – for lærere i syd
Tid: Kl. 10.30-12.00
Sted: Lokale F14, Sorø Borgerskole
Tidsplan skoleåret 24/25
Synne er i klasserne fra 1. lektion – 4. lektion
Ruds Vedby skole 5. årg.
Mandag d. 4. november 2024
Tirsdag d. 5. november 2024
Holbergskolen 5. A
Fredag d. 8. november 2024
Mandag d. 11. november 2024
Holbergskolen 5.B
Tirsdag d. 12. november 2024
Onsdag d. 13. november 2024
Pedersborg Skole 5. kl.
Torsdag d. 14. november 2024
Fredag d. 15. november 2024
Sorø Borgerskole 5.A
Tirsdag d. 18. februar, 2025
Onsdag d. 19. februar, 2025
Sorø Borgerskole 5.B
Torsdag d. 20. februar 2025
Fredag d. 21. februar, 2025
Frederiksberg Skole 5.A
Mandag d. 24. februar, 2025
Tirsdag d. 25. februar, 2025
Frederiksberg Skole 5.B
Onsdag d. 26. februar, 2025
Torsdag d. 27. februar, 2025
Stenlille skole 5.X
Fredag d. 28. februar 2025
Mandag d. 3. marts 2025
Evaluering
Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.
I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene er med til at styrke elevernes kreativitet, og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.