Dukker og Drama 24/25

Dukkemagerforløb med 1. klasse i Lejre Kommune med dukkemagere og -førere Astrid Kjær og Sif, som begge arbejder som dukkespillere.
I dukkemagerforløbet “Dukkernes Verden” med 1. årgang i Lejre Kommune skal børnene sammen med dukkemagere og -førere skabe klassens eget dukketeaterunivers. Dukkeførerne vil med deres egne erfaringer og viden om dukketeater tage eleverne med ind i dukkemagerens verden. I dukkernes verden kan alting ske og her opstår en frihed og mulighed for at bruge fantasien, opleve verden og hinanden på nye måder.

Læringsmål

Dukkemager og dramaforløb er udviklet til 1. klassetrin og læringsmålene er koblet til de vejledende færdigheds- og vidensmål:

Krop og Drama

  • Eleven kan deltage i rollelege og rollespil
  • Eleven har viden om dramatiske roller
  • Eleven kan improvisere med (kropssprog) og stemme

Oplevelse og indlevelse

  • Eleven kan lege med sprog, billeder og fortælling
  • Eleven kan følge forløbet i en fortælling
  • Eleven har viden om begyndelse, midte og slutning

Dialog

  • Eleven kan veksle mellem at lytte og ytre sig
  • Eleven har viden om turtagning

Sproglig bevidsthed

  • Eleven har viden om træk ved sprog i forskellige sammenhænge

Indhold

Dukkemagerværkstedet går i gang. Eleverne starter med at lave deres helt egen stangdukke i tør-papmaché og tegner ansigtet med maling og/eller Posca-tusser.

At arbejde med dukker tilføjer en anden dimension, hvor fantasien kan få frit løb. Dukker kan nemlig alt det, som mennesker ikke kan; fx svømme lang tid under vandet, flyve eller gå på månen uden månedragt. Og så har dukker følelser. De kan føle sig udenfor, være triste eller lykkelige. Gennem forskellige øvelser og lege vil børnene opleve, hvordan man kan få en stangdukke til at leve, bevæge sig og tale.

Teknik og fortælling

Historien bygges op i fællesskab på baggrund af de karakterer, der er opstået. Vi øver teknik med hånddukkerne. Vi undersøger om de kan tale, og hvordan de taler. Endeligt laves en plakat for forestillingen, der hænges op på skolen.

Forestillingen opføres

Historien øves igennem og vi opfører forestillingen for parallelklassen, skolesekretæren eller lærerens kamera. Forestillingen kan være oplæg til et videre danskforløb med afsæt i børnenes dukker og historieopbygning med start, midte og slutning. Eller dukkerne kan komme med hjem efter dukkemagerforløbet.

Forberedende lærerworkshop

For at sikre det bedste udgangspunkt for samarbejdet mellem underviser og deltagende lærere, så skal alle involverede lærere til en tre timers lærerworkshop.

De deltagende lærere kommer selv til at afprøve nogle af de kunstneriske øvelser fra forløbet, så de kan hjælpe og understøtte undervejs.

Workshoppen er udover forberedelse til forløbet også inspiration til, hvordan man som lærer selv kan arbejde med dukker og kropslige udtryk i egen undervisning.

Den forberedende lærerworkshop: d. 8. august 2024 kl. 8.30- 11.30
Lokation: Hvalsø Kulturhus, skolevej 12, 4300 Hvalsø

Tidsplan skoleåret 24/25

Astrid besøger klasserne på følgende skoler i tidsrummet 1. – 4. lektion:

Hvalsø Skole
1.a: tors. d. 6. og fre. 7. februar 2025 (uge 6)
1.b: tirs. d. 11. og ons. 12. februar 2025 (uge 7)
1.c: tors. d. 13. og fre. 14. februar 2025 (uge 7)
1.b: tirs. d. 8. og ons. 9. april 2025 (uge 15)

Osted Skole (uge 15)
1. årg. Tors. d. 10. og fre. d. 11. april 2025

Allerslev Skole (i Børnenes Kunsthus, Flædevadsvej 2, Lejre)
1. a: d. 28. og 29. januar 2025 (uge 5)
1. b: d. 30. og 31. januar 2025 (uge 5)
1. c: d. 4. og 5. februar 2025 (uge 6)


Sif besøger klasserne på følgende skoler i tidsrummet 1. – 4. lektion :

Trællerup Skole (uge 49)
1. a: man. d. 2. og tirs. 3. december 2024
1. b: ons. d. 4. og fre. 6. december 2024

Kirke Såby Skole (uge 50)
D. man. 9. og tirs. 10. december 2024

Firkløverskolen (uge 50)
D. ons. 11. og fre. 13. december 2024

Kirke Hyllinge Skole (uge 21)
1. a: man. og tirs. d. 19. og 20. maj 2025
1. b: ons. d. 21. og fre. 23. maj 2025

Bramsnæsvigskolen (uge 22)
1. a: man. d. 26. og tirs. 27. maj 2025
1. b: ons. d. 28. og fre. 30. maj 2025

Evaluering

Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.

I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene i Kumult! er med til at styrke elevernes kreativitet og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.

Evalueringen er tilgængelig. Tryk her

Scroll to Top