Dukker og Drama 23/24

Dukkemagerforløb med 1. klasse i Lejre Kommune er 8 lektioner med dukkemager og dukkefører Astrid Kjær. Dukkefører Astrid Kjær vil med sine erfaringer og viden om dukketeater tager os med ind i dukkemagerens verden.

Læringsmål

Dukkemager og dramaforløb er udviklet til 1. klassetrin og læringsmålene er koblet til de vejledende færdigheds- og vidensmål:

Krop og Drama

  • Eleven kan deltage i rollelege og rollespil
  • Eleven har viden om dramatiske roller
  • Eleven kan improvisere med (kropssprog) og stemme

Oplevelse og indlevelse

  • Eleven kan lege med sprog, billeder og fortælling
  • Eleven kan følge forløbet i en fortælling
  • Eleven har viden om begyndelse, midte og slutning

Dialog

  • Eleven kan veksle mellem at lytte og ytre sig
  • Eleven har viden om turtagning

Sproglig bevidsthed

  • Eleven har viden om træk ved sprog i forskellige sammenhænge

Indhold

Børnene starter med at tegne deres figur, som er lige præcis den figur, de vil lave. Derefter foretages en interviewrunde, hvor Astrid spørger ind til dukkens karakter (indre personkarakteristik: “hvad er den god til”, “hvad kan den”, “hvad er den bange for” etc.). Der tilføjes stikord på deres tegninger. Herefter påbegyndes dukkeværkstedet, hvor vi starter med at sy kroppen.

Dukkemagerværkstedet går i gang. Astrid har medbragt stof, limpistoler, pailletter m.m. Vi laver hovedet af tørpapmaché (malertape og avispapir) og tegner ansigtet med maling og Posca-tusser. Dukkerne skal færdiggøres.

Teknik og fortælling

Historien bygges op i fællesskab på baggrund af de karakterer, der er opstået. Vi øver teknik med hånddukkerne. Vi undersøger om de kan tale, og hvordan de taler. Endeligt laves en plakat for forestillingen, der hænges op på skolen.

Forestillingen opføres

Historien øves igennem og vi opfører forestillingen for parallelklassen, skolesekretæren eller lærerens kamera. Forestillingen kan være oplæg til et videre danskforløb med afsæt i børnenes dukker og historieopbygning med start, midte og slutning. Eller dukkerne kan komme med hjem efter Astrids dukkemagerforløb.

Forberedende lærerworkshop

For at sikre det bedste udgangspunkt for samarbejdet mellem Astrid og deltagende lærere, så skal alle involverede lærere til en tre timers lærerworkshop.

De deltagende lærere kommer selv til at afprøve nogle af de kunstneriske øvelser fra forløbet, så de kan hjælpe og understøtte undervejs.

Workshoppen er udover forberedelse til forløbet også inspiration til, hvordan man som lærer selv kan arbejde med dukker og kropslige udtryk i egen undervisning.

I år er den forberedende lærerworkshop d. 8. august kl. 8.30- 11.30 i Hvalsø Kulturhus.

Tidsplan skoleåret 23/24

Hvalsø Skole
1.a: 1. og 2. lektion den 29. og 30. og 31. aug. og 1. sep.
1.b: 3. og 4. lektion den 29. og 30. og 31. aug. og 1. sep.

Hvalsø Skole
1.c: 1. og 2. lektion den 4. og 5. og 6. og 7. sep.
1.d: 3. og 4. lektion den 4. og 5. og 6. og 7. sep.

Kirke Såby Skole
1.a: 1. – 4. lektion den 8. og 11. sep.

Kirke Hyllinge Skole
1.a: 1. og 2. lektion den 4. og 5. okt. og 3. og 4. lektion den 10. og 11. okt.
1.b: 1. og 2. lektion den 10. og 11. okt. og 3. og 4. lektion den 4. og 5. okt.

Allerslev Skole (skal være i Børnenes Kunsthus, Flædevadsvej 2, Lejre)
1. a: mandag d. 6. november og mandag d. 13. november, 1.-4. lektion
1. b: tirsdag d. 7. november og onsdag d. 8. november, 1.-4. lektion
1. c: tirsdag d. 14. og onsdag d. 15. november, 1.-4. lektion

Trællerup Skole
1. a: 1. – 4. lektion den 28. og 29. nov.

Firkløverskolen
1. a.: 1. – 4. lektion den 21. og 22. nov.

2024

Osted Skole
1. a: 1.-4 lektion lektion den 21. og 22. marts

Bramsnæsvigskolen
1.a: 1. og 2. lektion den 21. og 22. maj og 3. og 4. lektion den 23. og 24. maj
1.b: 3. og 4. lektion den 21. og 22. maj og 1. og 2. lektion den 23. og 24. maj

Evaluering

Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.

I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene i Kumult! er med til at styrke elevernes kreativitet og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.

Evalueringen er tilgængelig. Tryk her

Scroll to Top