Ind i Kunsten i Lejre 24/25

Billedkunstforløbet for 2. årgang i Lejre Kommune handler om mosaikker med billedkunstner Mia Mottelson

Læringsmål

Forløbet er udviklet til billedkunst i 2.klasse og har som læringsmål, at eleven:

  • får indblik i en kunstnerisk arbejdsproces, der skærper iagttagelsesevnen
  • får forståelse for detaljens betydning for helheden både i kunsten

Læringsmålene er koblet til disse færdigheds- og vidensmål for billedkunstfaget i 2.kl.

Billedfremstilling: Eleven kan udtrykke sig i plane, og rumlige billeder

  • Eleven kan viden om materialers anvendelses- og udtryksmuligheder

Billedkomposition: Eleven kan samtale om egne og andres billeder

  • Eleven kan samtale om billeders opbygning og indhold
  • Eleven har viden om billedopbygning og enkle fagord og begreber

Indhold

I Mias billedkunstneriske værksted i Børnenes Kunsthus kommer eleverne til at arbejde med mosaikker.

Mosaikker kan være alt muligt forskelligt, men fælles for alle mosaikker er at det er mønstre eller motiver sammensat af mindre stykker fx små fliser eller potteskår. Noget af det der gør mosaikker relevant i dag er deres evne til at upcycle gamle materialer. Altså bruge ting og sager som måske ellers skulle smides ud.

Forberedelse til dagen: Find en selv en ting derhjemme, som du vil redde fra at blive smidt ud og upcycle i et mosaikværk. Det kan både være en skåret tallerken eller en urtepotte, men det kan også være en bøtte perler, et stykke ødelagt legetøj, skæve gafler og alt muligt andet.

Dag 1 Den første dag lærer vi lidt om hvordan mosaikker ser ud og kigger på de ting, der er taget med. Ud fra det finder vi på motiver, som vi tegner op og gør klar til at lave mosaikkunst af. Nogle af vores ting skal klippes eller hamres i mindre stykker. Dem der er klar, kan gå i gang med selve mosaikken.

Dag 2 skal vi lave vores mosaik færdig. Alle de små stykker placeres, tørres og fuges til sidst.

Forberedende lærerworkshop med billedkunstner Mia Mottelson

Den forberedende lærerworkshop afholdes torsdag d. 8. august kl. 13-16 i Børnenes Kulturhus, Flædevadsvej 2, 4320 Lejre

Tidsplan skoleåret 24/25

Hvalsø Skole (i Børnenes Kunsthus uge 34-35)
2.c. Mandag d. 19. og tirsdag d. 20. august, kl. 9-13
2.d. Onsdag d. 21. og Torsdag d. 22. august, kl. 9-13
2.a. Mandag d. 26. og tirsdag d. 27. august, kl. 9-13
2.b. Onsdag d. 28. og torsdag d. 29. august, kl. 9-13

Trællerup (i Børnenes Kunsthus uge 36)
2.a. Mandag d. 2. og tirsdag d. 3. september, kl. 9.15-13.15

Kr. Såby Skole (i Børnenes Kunsthus uge 36)
2.a. Onsdag d. 4. og torsdag d. 5. september, kl. 9.15-13.15

Osted Skole (i Børnenes Kunsthus uge 37)
2.a. Mandag og tirsdag den 9. og 10. september, kl. 9-13

Kr. Hyllinge (i Børnenes Kunsthus uge 37-38)
2.s. Onsdag og Torsdag 11.-12. september, 9.15-13.15
2.t. Mandag og tirsdag den 16. og 17. september, 9.15-13.15

Bramsnæsvig (i Børnenes Kunsthus uge 38-39)
2.a. Onsdag og Torsdag d. 18.-19. september, kl. 9.15-13.15
2.b. Mandag og tirsdag d. 23. og 24. september, kl. 9.15-13.15

Allerslev Skole (i Børnenes Kunsthus uge 39-40)
2.a Onsdag og torsdag d. 25. og 26. september, kl. 9-13
2.b. Mandag d. 30. september og tirsdag d. 1. oktober, kl. 9-13
2.c. Onsdag og torsdag d. 2. og 3. oktober, kl. 9-13

Firkløverskolen (i Børnenes Kunsthus uge 41)
2. årgang Mandag og tirsdag d. 7. og 8. oktober, kl. 9-13

Evaluering

Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.

I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene er med til at styrke elevernes kreativitet, og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.

Klik her for at komme til lærerevalueringen

Scroll to Top