Kunst- og kulturforløb i Sorø Kommune 23/24 med Kulturkaptajner

I Sorø Kommune er Musikforløb i 0. klasse en del af ”KulturKaptajner i 0. klasse”. KulturKaptajner er Sorø Kommunes lokale børnekulturindsats. Alle elever i Sorø Kommunes 0. klasser inviteres med på en børnekulturel dannelsesrejse sammen med en kulturinstitution, en kunstner/kunstnergruppe og pædagoger/lærere fra egen klasse.

Indhold

Kulturforløbets indhold er det samme som kulturforløbet (5-6 år) i daginstitutionen (jf. Kunst-Hop 3). Dog møder eleverne en ny kulturinstitution og kunstner i 0. klasse.

Som led i et brobygningsarbejde møder eleverne således KulturKaptajner igen i 0. klasse, som de også gjorde i slutningen af deres tid i daginstitutionen. Gentagelsen og genkendeligheden skaber stor glæde hos børnene.

Læringsmål

Kulturkaptajner i 0. klasse er udviklet, så det understøtter mål for Den åbne skole samt formål for faget og forskellige kompetenceområder i 0. klasse. De forskellige temaer, der arbejdes med i de fire forskellige partnerskabsgruppers kulturforløb, rækker således ind i flere kompetenceområder i 0. klasse afhængig af tematik.

KulturKaptajner arbejder i alle indsatser ud fra følgende formål:
• Alle 0–6-årige børn i Sorø Kommune inviteres på en kulturel dannelsesrejse med professionelle kunstnere og lokale kulturinstitutioner under overskriften æstetiske læreprocesser (fra indtryk til udtryk)
• Der afsættes midler til et fagligt og teoretisk kompetenceløft for alle pædagoger/lærere, kulturinstitutioner og kunstnere
• Stærke partnerskaber mellem Sorø Kommunes kulturinstitutioner, daginstitutioner/skoler og kunstnere. Projektindhold og forløb udarbejdes i et ligeværdigt samarbejde mellem alle fagligheder
• Der lægges vægt på en høj grad af forældreinddragelse og information

Kulturkaptajner

KulturKaptajner bygger på et ligeværdigt samarbejde mellem kunstnere, kulturinstitutioner og pædagoger, som i fællesskab udvikler og gennemfører et kulturforløb for børnene.

Som styringsredskab i design af de æstetiske læreprocesser anvendes Sommerfuglemodellen (Austring, 2018) i de forberedende workshops for alle fire kulturforløb. Læs mere om sommerfuglemodellen i udgivelsen: ”Det blev en sommerfugl! Inspiration til dagtilbudsbørns møde med kunst, kultur og kulturarv” af red. Bennyé D. Austring (2018).

Modellen lægger op til, at der arbejdes sammenhængende og kronologisk med tre elementer: Børnene skal inspireres til og forberedes aktivt på kunst- og kulturmødet (venstre vinge). Derefter skal de opleve kunst og kultur (kroppen). Og siden skal børnenes oplevelse, tanker og følelser fastholdes, uddybes og bearbejdes; kognitivt, følelsesmæssigt, socialt, sprogligt og kropsligt (højre vinge). Sommerfuglemodellen understreger også pointen i at inddrage både pædagoger, kulturinstitutioner og kunstnere i arbejdet med æstetiske læreprocesser i dagtilbud, netop fordi de kan tilføre læreprocessen noget forskelligt.

Forberedende lærerworkshop

For at styrke samarbejdet, så skal alle involverede lærere deltage i en tre timers lærerworkshop, hvor dele af forløbet gennemgås.

Der afholdes forberedende workshop/planlægningsmøde i hver partnerskabsgruppe onsdag d. 28. juni 2023 på følgende tidspunkter:

0. kl. – Spor efter konger og trolde (gr. 1)
kl. 8.00-11.00
Sorø Museum
Workshoppen er for lærere i 0. klasse på Frederiksberg Skole

0. kl. – En verden af fortællinger (gr. 3)
kl. 8.00-11.00
Sorø Musiske Skole
Workshoppen er for lærere i 0. klasse på Sorø Borgerskole og Pedersborg Skole

0. kl. – Lys og mørke (gr. 4)
kl. 8.30-11.30
Sorø Kunstmuseum
Workshoppen er for lærere i 0. klasse på Holbergskolen og Sorø Privatskole

0.kl. – Frøer (gr. 2)
kl. 12.30-15.30
Dianalund Bibliotek
Workshoppen er for lærere i 0. klasse på Ruds Vedby Skole og Stenlille Skole

Tidsplan skoleåret 23/24

KulturKaptajner i 0. klasse afvikles i perioden oktober-december 2023.
Tidsplan for afvikling aftales indbyrdes i den enkelte partnerskabsgruppe.

2023

Partnerskabsgruppe 1: Spor efter konger og trolde
I løbet af uge 43-48 besøger hver klasse Sorø Museum, og hver klasse deltager på egen skole i fire workshops med kunstner Ida Exner. Hver workshop med Ida er fra kl. 8.00-13.00. 

Frederiksberg Skole 0.abc
0. a besøger Sorø Museum d. 8/11 kl. 9.15-11.15 og d. 22/11 kl. 9.15-12.15 og får besøg af Ida Exner d. 25/10, 1/11, 15/11 og 29/11
0. b besøger Sorø Museum d. 01/11 kl. 9.15-11.15 og d. 14/11 kl. 9.15-12.15 og får besøg af Ida Exner d. 23/10, 6/11, 20/11 og 27/11
0. c besøger Sorø Museum d. 01/11 kl. 12.00-14.00 og 15/11 kl. 9.15-12.15 og får besøg af Ida Exner d. 24/10, 8/11, 21/11 og 28/11

Partnerskabsgruppe 2: Frøer
I løbet af uge 43-46 besøger hver klasse Sorø Bibliotek, og hver klasse får på egen skole besøg af musikere fra FIGURA Ensemble. Hver workshop med FIGURA er fra kl. 8.00-12.00. 

Stenlille Skole 0.ab
0. a besøger Sorø Bibliotek d. 9/10 og får besøg af FIGURA Ensemble d. 23/10 og 30/10
0. b besøger Sorø Bibliotek d. 11/10 og får besøg af FIGURA Ensemble d. 26/10 og 31/10
Begge klasser deltager på egen skole i afsluttende visning med Sorø Bibliotek og FIGURA Ensemble d. 13/11 kl. 8.00 -15.00, hvor også forældre er inviteret med.

Ruds Vedby Skole 0.a
0. a besøger Sorø Bibliotek d. 25/10 og får besøg af FIGURA Ensemble d. 25/10 og 11/1
Klassen deltager på egen skole i afsluttende visning med Sorø Bibliotek og FIGURA Ensemble d. 15/11 kl. 8.00-12.00, hvor også forældre er inviteret med.

Partnerskabsgruppe 3: En verden af fortællinger
I løbet af uge 44-49 spiller Sorø Musiske Skole en koncert på hver skole. Hver klasse deltager på egen skole i danseforløb med danser Christina ø. Gammelgaard. Alle klasser deltager i en stor fælles afslutningskoncert på Sorø Musiske skole d. 5/12 kl. 10.00-12.00, hvor også forældre er inviteret med.

Pedersborg Skole 0.ab
0. a deltager i danseforløb d. 8/11, 15/11, 22/11 kl. 8.00-10.45 og 4/12 kl. 8.00-10.20
0. b deltager i danseforløb d. 8/11, 15/11, 22/11 kl. 11.00-13.45 og 4/12 kl. 10.40-13.00
Begge klasser deltager på egen skole til koncert med Sorø Musiske Skole d. 1/11 kl. 9.00-10.00 og efterfølgende dans med Christina kl. 10.30-13.45.

Sorø Borgerskole 0.ab
0. a deltager i danseforløb d. 7/11, 14/11, 21/11 og 28/11 kl. 9.00-12.00
0. b deltager i danseforløb d. 9/11, 16/11, 23/11 og 30/11 kl. 9.00-12.00
Begge klasser deltager på egen skole til koncert med Sorø Musiske Skole d. 3/11 kl. 9.00-10.00 og efterfølgende dans med Christina kl. 10.30-13.45.

Partnerskabsgruppe 4: Lys og mørke
I løbet af uge 40-47 besøger hver klasse Sorø Kunstmuseum to gange, og hver klasse deltager på egen skole i workshops med kunstnere fra Det lille Verdens Teater. Kulturforløbet afsluttes med en fernisering på hver skole, hvor forældre inviteres med.

Holbergskolen 0.abc

I kulturforløbet er de tre klasser delt i to hold.
Hold 1 besøger Sorø Kunstmuseum d. 10/10 og 31/10. Begge dage kl. 9.00-12.00
Hold 2 besøger Sorø Kunstmuseum d. 11/10 og 1/11. Begge dage kl. 9.00-12.00

Hold 1 får på egen skole besøg af Det lille Verdens Teater d. 4/10, 25/10, 8/11, 21/11 og 22/11. Alle dage kl. 8.15-10.15.
Hold 2 får på egen skole besøg af Det lille Verdens Teater d. 4/10, 25/10, 8/11, 21/11 og 22/11. Alle dage kl. 10.15-12.15.
Begge hold deltager i fælles afsluttende fernisering på egen skole d. 22/11 om eftermiddagen, hvor forældre inviteres med.

2024

Kulturforløb ”Lys og mørke” i Sorø Kommunes Supercentre:

De to Supercentre i Sorø Kommune deltager i kulturforløbet ”Lys og mørke” i samarbejde med Det Lille Verdens Teater og Sorø Kunstmuseum.

Supercenter Sorø Borgerskole

Tirsdag d. 6 februar i uge 6
: Besøg på Sorø Kunstmuseum
10:00-10:10: Introduktion
10:10-11:00: I udstillingen
11:00-11:30: Frokostpause og toiletbesøg
11:30-12:00: Kreativt værksted hvor vi maler sole
12:00: Afrunding og tak for i dag.  

Uge 2+3+5+8+9: Workshops hver tirsdag kl. 9.30-10.30 – i alt 5 workshops med Britta Thøgersen Toft fra Det Lille Verdens Teater. Workshoppen foregår hver gang i Teatersalen på Sorø Borgerskole. Sidste workshop er dog flyttet til fredag i uge 9 og med visning om eftermiddagen.

Uge 9:
Fre. d. 1/3
Kl. 9.30-10.30: workshop.
kl. 10.30-12.00: klargøring af sal til visning.
Kl. 12.00: gennemgang i salen af alle forløbene med børnene.
Om eftermiddagen: Fernisering for forældre i Teatersalen.

Supercenter Stenlille Skole

Torsdag d. 8. februar i uge 6: Besøg på Sorø Kunstmuseum
9:30-9:40: Introduktion
9:40-10:30: I udstillingen
10:30-10:45: Pause og toiletbesøg
10:45-11:15: Kreativt værksted hvor vi maler sole
11:15: Afrunding og tak for i dag.

Uge 2+3+5+8+9: Workshops hver tirsdag kl. 12.00-13.00 – i alt 5 workshops med Britta Thøgersen Toft fra Det Lille Verdens Teater. Workshoppen foregår hver gang i Tumlesalen på Stenlille Skole.

Uge 9: Tir. d. 27/2

kl. 10.30-12.00: klargøring af sal både til workshop og til visning.
Kl. 12.00-13.00: Workshop.
Kl. 13.00-14.00: sidste klargøring til visning.
Kl. 14.00: gennemgang i salen af alle forløbene med børnene.
Om eftermiddagen: Fernisering for forældre i Tumlesalen.

Evaluering

Der bliver til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.

I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene i Kumult! er med til at styrke elevernes kreativitet og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.

Klik her for at komme til lærerevalueringen

Scroll to Top