Lav en lydkasse – Byg en lydmur, Odsherred 24/25

Er lyden kraftig, eller er den stille? Er lyden hvilsende, buldrende, klirrende, knitrende eller rislende? I fællesskab sætter vi ord på lyde og udforsker materialers lydmuligheder, det er det, Lav en lydkasse – Byg en lydmur, handler om.

Læringsmål

Musik i fællesskab er udviklet til musik på 0. klassetrin og har som læringsmål, at eleverne: 

  • kan deltage opmærksomt i musikken og rytmikkens univers
  • kan deltage eksperimenterende i musikalske aktiviteter
  • kan lytte og udtrykke sig om musik

Indhold

At skabe lyde og undersøge dem i fællesskab med musikformidler Eva Fock.

Aktiviteter på dagen

To og to laver børnene deres helt egne lydkasser, én pr. person: En papkasse hvori der monteres et slags materiale, så hver papkasse får sin helt egen lyd. Lydkasserne bruges som ’musikinstrumenter’, når vi sammen laver et ’lydlandskab’, dvs. et grafisk partitur som vi spiller i fællesskab, med alle de lyde kasserne kan give af korte og lange, stille og larmende, knitrende, buldrende og susende lyde.
Til sidst bygges alle lydkasserne bygges sammen til en lydmur. Herefter er det bare at nyde og udforske. Nyde fx at lyden er hul, kantet eller bare smuk? og hvad med bagsiden af kasserne, hvordan lyder den? Kan lydmuren bruges som lydbaggrund for en historie?

Den deltagende lærer hjælper med at lave kasserne, at lave huller og binde knuder. Derudover forventes det også at læreren taler med eleverne om det, som de hører og tænker, så processen ikke bare er byggeri, men også refleksion over lydene og deres egnskaber.

Forberedende lærerworkshop og forberedelser

Der vil være brug for at deltagende lærere samler nogle pæne og solide brune papkasser ind i lidt forskellige størrelser. Eva Fock medbringer forskellige materialer, både naturmaterialer og ting fra nutiden. Men inden dagen løber af stablen er det også vigtigt – og rigtig hyggeligt for børnene, hvis de også er med til at finde ting. Fra nutiden handler det om at børnene medbringer plastdutter fra flasker, mælkekartoner, ølkapsler, plastbøtter og metalbøtter, indmad fra chokoladeæsker. Fra Oldtiden kan det fx være sten, muslinger og skaller, blade og grene eller tang. Det kan også være knogler eller sten med hul i.

Eva Fock medbringer værktøj, men lærere må gerne sørge for at der er malertape, snor og sakse til rådighed.

Forberedende lærerworkshop: d. 23. januar, kl. 16.00-19.00.
Lokation: Oplyses senere.

Tidsplan skoleåret 24/25

Tidspunktet er 8-13 tilpasset ringetiderne. Eva Fock vil gerne komme kl. 7 på skolen og forberede og stille op.

Højby skole: 1. april. Tidspunktet er 8-13 tilpasset ringetiderne.

Fårevejle Skole: den 2. april. Tidspunktet er 8-13 tilpasset ringetiderne.

Hørve Skole: den 3. april. Tidspunktet er 8-13 tilpasset ringetiderne.

Nykøbing Friskole: den 4. april. Tidspunktet er 8-13 tilpasset ringetiderne.

Rørvig Friskole: den 8. april. Tidspunktet er 8-13 tilpasset ringetiderne.

Nr. Asminderup skole: den 9. april. Tidspunktet er 8-13 tilpasset ringetiderne.

Egebjerg skole: den 10. april. Tidspunktet er 8-13 tilpasset ringetiderne.

Vallekilde-Hørve Friskole: den . 23. april. Tidspunktet er 8-13 tilpasset ringetiderne.

Odden Skole: den 24. april. Tidspunktet er 8-13 tilpasset ringetiderne.

Asnæs Skole 0. a.: den 25. april. Tidspunktet er 8-13 tilpasset ringetiderne.

Asnæs Skole 0.b.: den 28. april. Tidspunktet er 8-13 tilpasset ringetiderne.

Vig Skole: den 29. april. Tidspunktet er 8-13 tilpasset ringetiderne.

Evaluering

Der bliver til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.

I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene i Kumult! er med til at styrke elevernes kreativitet og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.

Klik HER for at komme til evalueringen

Scroll to Top