Musikforløb i Lejre 23/24

I Musik i Fællesskab i Lejre Kommune skal alle 0. klasses elever have musikundervisning med rytmiklærere fra Lejre Musikskole. Rytmik stimulerer børnenes naturlige interesse for musik samt styrker de sociale, sproglige og følelsesmæssige kompetencer.

Gennem samarbejde mellem Center for Børn og Læring og Lejre Musik- og Billedskole er Lejres Dronte-forløb for alle 0. klasser udvidet til at vare 34 uger á 1,5 times musik – dvs. eleverne får musikundervisning næsten hele skoleåret.

Læringsmål

Musik i fællesskab er udviklet til musik på 0. klassetrin og har som læringsmål, at eleverne: 

  • kan deltage opmærksomt i sang og bevægelse
  • kan deltage eksperimenterende i musikalske aktiviteter
  • kan lytte og udtrykke sig om musik

Læringsmålene er koblet til færdigheds- og vidensmålene:

Sanglege og bevægelseslege

  • Eleven kan deltage i sanglege og bevægelseslege

Indhold

Eleverne skal lege med og undersøge musikkens mange forskellige facetter og ikke mindst de fantastiske verdener, som musikken rummer. Rytmikunderviserne vil gennem sange, bevægelseslege, rytmeøvelser, musiklytning og andre musikalske aktiviteter, stimulere børnenes naturlige interesse for musik og eleverne vil blive præsenteret for musikkens grundelementer.
Fantasi og leg er udgangspunktet for musikundervisningen og eleverne skal undersøge musikkens mange forskellige facetter og ikke mindst de fantastiske verdener, som musikken rummer.

Forberedende lærerworkshop

For at sikre det bedste udgangspunkt for samarbejdet mellem underviser og lærere, så skal alle involverede lærere deltage i en tre timers lærerworkshop, hvor forløbet bl.a. gennemgås.

De deltagende lærere kommer selv til at afprøve nogle af de kunstneriske øvelser fra forløbet, så de kan hjælpe og understøtte undervejs, når rytmiklærerene er på besøg.

På årets lærerworkshop får vi ny inspiration fra musikerne Kirsten Seidenfaden og Manner Peschcke-Køedt, som sammen har Lige i øret. Kirsten og Manner har skrevet og udviklet et hav af sange og lege til børn mellem 0 og 9 år. De har et stærkt fokus på at understøtte den kreative tilgang og bruger fantasi og leg i alle deres sange.

Den forberedende lærerworkshop afholdes d. 8. august 2023 kl. 8.30-11.30
Sted:
Hvalsø Kulturhus, Skolevej 12, Hvalsø

Tidsplan skoleåret 23/24

Allerslev Skole (Lone Nielsen Darger)
0.a: Mandage kl. 10.00-11.30
0.b: Onsdage kl. 8.10-9.40
0.c: Onsdage kl. 10.00-11.30

Bramsnæsvig skole (Anders Bo Eriksen)
0.a.: Torsdage kl. 8.00-9.30
0.b.: Torsdage kl. 10.05-11.35

Firkløverskolen (Gitte Paxevanos)
0. årgang: Torsdage kl. 10.00-11.30

Hvalsø Skole (Pernille Mejer Richardt og Anders Bo Eriksen)
0.a.: Onsdage kl. 8.00-9.30 (Anders)
0.b: Onsdage kl. 9.50-11.20 (Anders)
0.c.: Tirsdage kl. 8.00-9.30 (Pernille)
0.c.: Tirsdage kl. 9.50-11.20 (Pernille)

Kr. Hyllinge skole (Dorte Nielsen)
0.a.: Onsdage kl. 8.10-9.40
0.b: Onsdage kl. 9.55-11.35

Kr. Såby skole (Gitte Paxevanos)
0. årgang: Torsdag kl. 12.05-13.35

Osted skole (Gitte Paxevanos)
0. årgang: Fredage kl. 8.00-9.30

Trællerup Skole (Pernille Mejer Richardt)
0.a: Onsdage kl. 8.10-9.40
0.b: Onsdage kl. 10.00-11.30

Evaluering

Der bliver til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.

I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene i Kumult! er med til at styrke elevernes kreativitet og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.

Klik HER for at komme til lærerevalueringen

Scroll to Top