Musikforløb i Ringsted 24/25

I Musikforløbet i Ringsted skal alle 0. klasses elever have musikundervisning fra Ringsted Musik- og kulturskole. I år hedder det MUSIKFORTÆLLINGER. Eleverne skal lege med og undersøge musikkens mange forskellige facetter og ikke mindst de fantastiske verdener, som musikken rummer.

Læringsmål

Musikskab er udviklet til musikfaget i 0.klasse og har som læringsmål, at eleven:

  • kan deltage opmærksomt i sang og bevægelse
  • kan deltage eksperimenterende i musikalske aktiviteter
  • kan lytte og udtrykke sig om musik

Læringsmålene er koblet til disse færdigheds- og vidensmål for musikfaget:

Sanglege og bevægelseslege

  • Eleven kan deltage i sanglege og bevægelseslege

Indhold

MUSIKFORTÆLLINGER handler om at skabe sine egne musiske fortællinger sammen med gruppen. Dette gøres gennem lyde, sange og musik. Vi skal lege, som børn gør det bedst, og sætte lyd til de vildeste fantasihistorier, som gemmer sig i alle børn.

Børnene lærer musikkens univers at kende gennem leg og egne ideer. To musikundervisere guider og lærer børnene, hvordan man kan lære af hinanden og lære nye ting gennem musikken, i et rum som er trygt og genkendeligt.

Den bedste start for de helt små at prøve kræfter med musikkens udtryk.

Der vil også blive arbejdet med elevernes forståelse for at indgå i et orkester både som en del af gruppen og som “solist” og dirigent. Eleverne kommer vidt omkring i musikforløbet og vil komme til at arbejde med både direktion, forskellige musiklege, krop og rytme, bodypercussion, simple noder og visuel formidling af musikken.

Det bliver en fest at have MUSIKFORTÆLLINGER på skolerne i Ringsted Kommune.

Forberedende workshop

For at styrke samarbejdet mellem musiklærer og musikunderviserne fra Ringsted Musik- og Kulturskole skal alle involverede lærere deltage i en tre timers lærerworkshop, hvor dele af forløbet gennemgås. De deltagende lærere kommer selv til at afprøve nogle af de musiske øvelser fra forløbet, så de kan hjælpe og understøtte undervejs i musikforløbet.

Workshoppen er udover forberedelse til musikforløbet også inspiration til, hvordan man som lærer selv kan arbejde med kreative læringsprocesser med udgangspunkt i musikken.

Forberedende lærerworkshop afholdes d. 8/8-24 kl. 14-17
Sted: Ringsted Musik- og Kulturskole, Regimentet 3, 4100 Ringsted (lokale 2 og springbrættet)

Tidsplan skoleåret 24/25

I 1 lektion om ugen i en periode på 3 uger skal 0. klasserne have musikfortællinger:

2024

Søholmskolen
0.kl: Uge 36-38 mandage i 3. lektion
(Underviser: Sara M & Thilde)

Asgård
0.a + 0.s: Uge 36-38 mandage i 4. lektion
(Underviser: Sara M & Thilde)

Kildeskolen
0.kl: Uge 36-38 mandage i 5. lektion
(Underviser: Sara M & Thilde)

Valdemarskolen
0.a: Uge 39-41 mandage i 4. lektion
0.b: Uge 39-41 mandage i 5. lektion
0.c: Uge 44-46 mandage i 4. lektion
0.d: Uge 44-46 mandage i 5. lektion
(Underviser: Sara M & Thilde)

Benløse Skole
0.a: Uge 47-49, mandage i 4. lektion
0.b: Uge 47-49, mandage i 5. lektion
(Underviser: Sara M & Thilde)

Sct. Joseph Skole
0.kl.: Uge 44-46 onsdage i 4. lektion
(Underviser: Sara M & Thilde)

Bifrost
0.kl.: Uge 44-46 onsdage i 5. lektion
(Underviser: Sara M & Thilde)

Allindelille friskole
0.a/ALFA: Uge 47-49 onsdage i 4. lektion
(Underviser: Sara M & Thilde)

Kværkeby Skole
0.a: Uge 47-49 onsdage i 5. lektion
(Underviser: Sara M & Thilde)

2025

Byskov spec.
0. kl.: Uge 3-6 onsdage i 4. lektion
(Underviser: Sara M & Thilde)

Nebs Mølle Skole
0. kl.: Uge 3-6 onsdage i 5. lektion
(Underviser: Sara M & Thilde)

Dagmarskolen
0.a: Uge 3-5 mandage i 4. lektion
0.b: Uge 3-5 mandage i 5. lektion
0.c: Uge 6+8+9, mandage i 4. lektion
(Underviser: Sara M & Thilde)

Nordbakkeskolen
0.a: Uge 6+8-9, mandage i 5. lektion
(Underviser: Sara M & Thilde)

Vigersted Skole
0.a: Uge 11-13 mandage i 4. lektion
(Underviser: Sara M & Thilde)

Ringsted Ny Friskole
0.a.: Uge 11-13 mandage i 5. lektion

Vigersted Skole, A-huset
A-hus/0. kl.: Uge 11-13, onsdage i 5. lektion
(Underviser: Sara M & Thilde)

Evaluering

Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor lærere og elever på mellemtrinnet og udskolingen evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.

I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene er med til at styrke elevernes kreativitet, og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.

Klik HER for at komme til lærerevalueringen

Scroll to Top